høst 2017
HEL-3230 Bevegelsesutvikling, -kontroll og -læring - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved mastergradsprogrammet i helsefag ved studieretning klinisk nevrologisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler ulik type teori om bevegelse, utvikling, kontroll og læring. Bevegelse ses som en integrert del av menneskelig handling og samhandling som kan ha forskjellige hensikter og ulik sosial og kulturell betydning. Bevegelse kan dreie seg om å løse spesifikke og konkrete oppgaver og problemer og/eller inngå i meningsbærende og regulerende elementer i sosialt liv. På denne bakgrunn tematiseres begrepene oppgave, kontekst og kroppslig uttrykk og konkretiseres i forhold til betydning i ulike kliniske sammenhenger.

 

Utvikling og læring av bevegelse tematiseres og belyses ved å ta utgangspunkt i kroppen som sentrum for erfaring. Dette sees i sammenheng med verdier og normer i den kultur og tidsepoke man lever i. Innenfor denne rammen presenteres og drøftes teorier for utvikling og læring med naturvitenskapelig perspektiv hvor hovedvekten legges på dagens teorier. Momenter som aktiv deltakelse, motivasjon, meningsfullhet og endring tematiseres.

 

Ulike motorisk kontrollteorier belyses og konkretiseres i forhold til fysioterapipraksis. Forståelse av bevegelse og funksjon som et samspill mellom omgivelser, oppgave og individ vektlegges. Disse tre elementene tematiseres og eksemplifiseres fra nevrologisk fysioterapi, hvor de gjøres til gjenstand for diskusjon i lys av naturvitenskapelig, kroppsfenomenologisk og sosiokulturelt perspektiv. Integrering og analytisk bruk av ulike perspektiver relatert til klinisk praksis vektlegges.

 

Undervisningen går i dybden på sentralnervesystemets utvikling, funksjon og samspill hos mennesker og relateres til kliniske tilstander. Det legges spesiell vekt på det nevrofysiologiske grunnlaget for bevegelse, sansing og persepsjon, samt tonus, postural kontroll og balanse, kraft, koordinasjon og sentrale ferdigheter som eksempelvis å reise/sette seg, gå, løpe, gripe, manipulere, kaste og svelge. Nevro-og muskelplastisitet belyses spesielt og knyttes til motivasjon og (re)læring og ulike patologiske tilstander. Videre vil også bli undervist noe om det perifere nervesystem.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene:

- redegjøre skriftlig og muntlig for inngående kunnskap i kroppsfenomenologi og relatere det til nevrologisk fysioterapi

- redegjøre muntlig og skriftlig for avansert kunnskap i teorier for bevegelsesutvikling, bevegelseskontroll og bevegelseslæring og relatere det til nevrologisk fysioterapi

- redegjøre skriftlig og muntlig for avansert kunnskap i CNS` ulike systemer, det perifere systemet, muskelskjelett systemet mht. funksjon og samspill relatert til menneskets bevegelsesmåte samt for sentrale elementer i nevro- og muskelplastisitet og patolgisk endret tonus

- redegjøre for og drøfte sentrale kroppsfenomenologiske innsikter integrert med naturvitenskapelig og sosiokulturell teori i relasjon til nevrologisk fysioterapi

- drøfte muligheter og begrensninger ved bruk av ulike teoretiske perspektiver i nevrologisk fysioterapi

- formidle teoretiske analyser av faglige problemstillinger innen fagområdet og bidra med nytenkning om faget i eget praksisfelt.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er skandinavisk eller engelsk. Eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, videoanalyse og selvstudium.

Eksamen

Arbeidskrav: Gruppevis seminarfremlegg på bakgrunn av gitt oppgave. Emnet avsluttes etter sjuende samling (midt i tredje semester) med en skriftlig hjemmeeksamen ut fra en gitt oppgavetekst. Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for eksamen.

Eksamenskommisjonen består av en intern og en ekstern sensor.

Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

 

Kontinuasjonseksamen arrangeres påfølgende semester. Det gis anledning til å forbedre tidligere innleverte besvarelse.

Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Pensum er på ca. 600 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3230
  • Tidligere år og semester for dette emnet