vår 2018
BLU-2010 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp
BLUMOD8 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp
BLU-2010F Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp

Innhold

Emnet handler om ledelse av personalet og av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen, i tillegg til internt og eksternt samarbeid. I emnet tematiseres veiledning, samt metoder og verktøy for ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeid.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • barnehagen som organisasjon og kultur
  • ulike ledelsesstrategier og verktøy og hvordan disse legger føringer for barnehagens virksomhet
  • kommunikasjon som tilnærming i utviklingsprosesser
  • samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personalet
  • ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i organisasjoner og hvordan personalets yrkesutøvelse og kompetanseutvikling kan styrkes gjennom ulike tiltak
  • strategier og metoder for systematisk lærings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sentrale styringsdokumenter som grunnlag for ledelse, samarbeid, kompetanseutvikling og endringsprosesser i barnehagen
  • lede personalgrupper eller team med bruk av personalets kompetanse
  • gjennomføre veilednings- og utviklingssamtaler med personalet, individuelt og i gruppe
  • planlegge, initiere og vurdere mindre utviklingsarbeid f.eks. med bakgrunn i organisasjonsanalyse, samt formidle erfaringer og resultater

Kompetanse

  • har forståelse for hvordan strukturelle og kulturelle forhold utenfor og innad i barnehagen kan legge rammer for ledelse og samarbeid, samt lærings- og utviklingsprosesser
  • har relasjonell kompetanse i samhandling med forskjellige parter i barnehagen
  • kan identifisere områder for utviklingsarbeid og vurdere aktuelle ledelseshandlinger som kan bidra til ønsket utvikling
  • kan vurdere eget arbeid med utviklingsprosjekt ut fra etiske standarder og metodekritiske overveielser
  • er i stand til å drøfte ulike sider ved ledelse knyttet til barns trivsel, læring og utvikling i barnehagen
  • være i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Studentfremlegg av lærestoff vil inngå i seminarvirksomheten. Deltakelse i veiledningsøvelser og gjennomføring av et mindre utviklingsprosjekt i barnehage i forbindelse med veiledet praksis, er en sentral arbeidsform i dette emnet.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 80 timer. Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • utviklings- og/eller kompetansefremmende tiltak hvor målet er å styrke kvaliteteten på barnas pedagogiske tilbud. Mål, metode, progresjon og avsluttende refleksjon om måloppnåelse avtales med den enkelte praksislærer

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • gjennomføre veiledningsøvelser med medstudenter (minimum to øvelser hver)
  • ferdigstille skisse (i praksisgruppene) for utviklings- og/eller kompetansefremmende tiltak i praksisbarnehagen (om lag 800 ord)
  • en tekst med refleksjoner knyttet til egne erfaringer med ledelse, samarbeid og kompetanseutviklingstiltak i praksisbarnehagen (om lag 1600 ord)

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

Gruppeeksamen med inntil fire studenter i hver gruppe. Omfang 35 minutter.
Det gis individuell karakter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Barsøe, L. (2013). Barnehagelæreren som leder. Å lede voksne i arbeidet med barn. Oslo: Kommuneforlaget (156 s.)

Bøe, M. og Thoresen, M. (2017): Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (100 s.)

Carson, N.,Birkeland, Å. (2017): Veiledning for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 3, 8, 9 og 10 (96 s.)

Lundestad, M. (2010): Konflikter - bare til besvær? Konfliktløsning i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 2, 3, 4, 5, 7 (110 s.)

Skoglund, T. og Sundvall, P. (2017): Pedagogisk ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (160 s.)

Wadel, C.C. (2008): Pædagogisk ledelse og udvikling av lærende organisationer. I: Sørensen, E. E. m.fl. (red.): Ledelse og læring i organisationer. København: Reitzels. (29 s.)*

Wadel, C.C. (1996):  Endring av organisasjonskultur
Tidvise Skrifter 7, Høgskolen i Stavanger. (88 s.)

Aasen, W. (2012): Teamledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

(200 s)

Ulleberg, I. (2014): Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget (74 s.) Del II

Kunnskapsdepartementet: Forskrift om barnehagens innhold og oppgaver (2017) https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/

Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi 2018 ¿ 2022 (25 s.) https://www.regjeringen.no/contentassets/437c8d37eb3d48719efcb9d22b99408c/kompetansestrategi-for-barnehage-2018---2022.pdf

 

* Kopi av artikkelen på Fronter

Anbefalt støttelitteratur:
Fløgstad, T. R., Helle, G. (2016): Verktøy som virker i verdistyrte barnehager. Oslo: Kommuneforlaget

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BLU-2010
  • Tidligere år og semester for dette emnet