vår 2018
LER-1601 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp

Emnetype

Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Innhold

Hovedtema for praksisopplæringen i første studieår er å gi studentene erfaringsbasert kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer. Lærerrollen og elevers læring med vekt på grunnleggende ferdigheter står sentralt i praksis i første studieår. 

Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Tidlig i studiet har studentene 5 innføringsdager i praksis med observasjon. I tillegg er det 25 dager fordelt på høst/vår. 


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • observasjonsmetoder
  • lærerens rolle
  • læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
  • lov- og planverk om det helhetlige opplæringsforløpet som gjelder for grunnskolen

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, også med tanke på utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • bruke relevante digitale verktøy
  • bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 3.-4. årstrinn
  • bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • observere og lede elevers læringsarbeid

 

Kompetanse

Studenten kan:

  • diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
  • vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • håndtere ulike typer tilbakemeldinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Praksisperioden har hovedvekt på modellering, observasjon, planlegging av undervisning (eks. skjema Hva - Hvordan - Hvorfor), veiledning og refleksjonsskriving. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet der det er naturlig.

Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.

Praksisen legges til grunnskolens 3.-4. årstrinn på universitetsskole eller praksisskole. Studentene har praksis i gruppe på 3-4 studenter.

Kvalitetssikring av emnet

Studentenes evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:

  • Deltakelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
  • 90 % oppmøte
  • Delta på dialogseminar om observasjon av lærerrollen
  • Opprette praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling:
    • Forventningsnotat før praksis (400 ord)
    • Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
    • Skriftlig midtveis egenvurdering (vår) 

Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen.

En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: LER-1601
  • Tidligere år og semester for dette emnet