vår 2018
BED-3014H Konkurransestrategi - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne. Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-3014 Konkurransestrategi 10 stp

Innhold

En grunnleggende forståelse av hvordan markeder og bransjer fungerer er viktig kunnskap både for bedrifter som skal utforme en strategi for å overleve og tjene penger i markedet, og for myndigheter som skal påse at markedene fungerer på en god måte sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg bedriftenes valg av strategi når de skal forholde seg til andre aktører: leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter. Spillteori er sentralt i kurset.

Hva lærer du

KUNNSKAP

Kandidaten..

  • har avansert kunnskap om hvordan næringsøkonomisk analyse og konkurransestrategi kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter
  • har avansert kunnskap om hvordan spillteori kan anvendes innen konkurransestrategi
  • har avansert kunnskap om grunnleggende teknikker i næringsøkonomisk analyse
  • har inngående kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi
  • kan anvende sin kunnskap innenfor næringsøkonomisk analyse
  • har inngående kjennskap til næringsøkonomiens og konkurransestrategiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

 

FERDIGHETER

Kandidaten...

  • kan analysere og forholde seg kritisk til konkurransestrategiske modeller anvendt på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg, for eksempel: kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører (herunder leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter), kan analysere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse, kan på en selvstendig måte vurdere ulike former for nærings- og konkurransepolitikks påvirkning på bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriftens opererer under.
  • kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset FoU-prosjekt innenfor næringsøkonomisk analyse og konkurransestrategi under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevante faglige verktøy, for eksempel grafisk illustrasjon og enklere matematisk analyse, for å analysere konkurransestrategiske problemstillinger.

 

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten..

  • kan analysere relevante problemstillinger innenfor næringsøkonomien.
  • Kan anvende sin kunnskap i feltet konkurransestrategi på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, herunder bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjon og konkurranseforhold som bedriften står overfor.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan presentere sentrale teori i faget, næringsøkonomiske problemstillinger og løsninger på disse både i grafisk, matematisk og muntlig form.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor konkurransestrategi både til spesialister og til allmenheten, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor næringsøkonomisk forskning.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminarer

Eksamen

Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 100%). Bokstavkarakter A-E, med F som stryk. For å få adgang til eksamen må en innlevering være godkjent. Eksamen arrangeres på Høgskolen i Harstad. Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen.

Pensum

Pensumlitteratur oppgis i UiTs digitale læringsplattform ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademia Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademika.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3014H
  • Tidligere år og semester for dette emnet