vår
2018
BED-3014H Konkurransestrategi - 10 stp
Innhold
En grunnleggende forståelse av hvordan markeder og bransjer fungerer er viktig kunnskap både for bedrifter som skal utforme en strategi for å overleve og tjene penger i markedet, og for myndigheter som skal påse at markedene fungerer på en god måte sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg bedriftenes valg av strategi når de skal forholde seg til andre aktører: leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter. Spillteori er sentralt i kurset.Hva lærer du
KUNNSKAP
Kandidaten..
- har avansert kunnskap om hvordan næringsøkonomisk analyse og konkurransestrategi kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter
- har avansert kunnskap om hvordan spillteori kan anvendes innen konkurransestrategi
- har avansert kunnskap om grunnleggende teknikker i næringsøkonomisk analyse
- har inngående kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi
- kan anvende sin kunnskap innenfor næringsøkonomisk analyse
- har inngående kjennskap til næringsøkonomiens og konkurransestrategiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
FERDIGHETER
Kandidaten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til konkurransestrategiske modeller anvendt på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg, for eksempel: kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører (herunder leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter), kan analysere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse, kan på en selvstendig måte vurdere ulike former for nærings- og konkurransepolitikks påvirkning på bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriftens opererer under.
- kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset FoU-prosjekt innenfor næringsøkonomisk analyse og konkurransestrategi under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi.
- kan analysere og forholde seg kritisk til relevante faglige verktøy, for eksempel grafisk illustrasjon og enklere matematisk analyse, for å analysere konkurransestrategiske problemstillinger.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten..
- kan analysere relevante problemstillinger innenfor næringsøkonomien.
- Kan anvende sin kunnskap i feltet konkurransestrategi på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, herunder bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjon og konkurranseforhold som bedriften står overfor.
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan presentere sentrale teori i faget, næringsøkonomiske problemstillinger og løsninger på disse både i grafisk, matematisk og muntlig form.
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor konkurransestrategi både til spesialister og til allmenheten, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor næringsøkonomisk forskning.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-3014H
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet