vår 2018
BLU-1003 Språk, tekst og matematikk - 20 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1213S Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1213 Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1203 Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1003F Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1003S Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1213F Språk, tekst og matematikk 10 stp

Innhold

Emnet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Begrepsutvikling, barnelitteratur og mediekultur, formidling av litteratur og matematiske områder som former, rom, måling, mønster, tall og regning, samt overgangen barnehage/skole vil belyses.

Sentralt er barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Observasjon, vurdering og andre metoder i arbeid med språk- og matematikkutvikling, er viktige redskaper.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
  • skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangre fra muntlige fortellertradisjoner, også den samiske tradisjonen, samt moderne tekst- og mediekultur for barn
  • betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold som dialekter, målformer og flerspråklighet
  • matematiske områder som er relevante for barnehagebarn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking, tenking og problemløsning
  • lekens betydning for språk- og matematikklæring, og litteraturens rolle som inspirasjon i leken
  • ulike tekstsjangre som brukes i profesjonssammenheng (for eksempel årsplan og informasjonsskriv)
  • overgang barnehage/skole, jf. Rammeplan for barnehage og Kunnskapsløftet (K-06)

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • observere, legge til rette for, vurdere og følge opp barns språk- og matematikkutvikling, både på gruppe- og individnivå
  • organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing
  • mestre didaktisk arbeid og anvende didaktiske begrep i arbeid med aktiviteter for og med barn
  • sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens formidling av språk, tekst og matematikk
  • igangsette, veilede og inspirere barn i utforsking av muntlige og skriftlige sjangre, matematiske problem, symboler og sammenhenger, blant annet gjennom å knytte arbeidet til barns erfaringsverden
  • bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med emnet, både i eget arbeid og i arbeid sammen med barn

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med Språk, tekst og matematikk
  • dokumentere og reflektere over barnehagens arbeid med barns grunnleggende kompetanse og ferdigheter knyttet til overgangen barnehage-skole
  • forholde seg til og bidra i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knytta til Språk, tekst og matematikk, spesielt i kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • mestre norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk), og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Ved Campus Tromsø vil undervisningen gå over begge semester.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer. Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

For å framstille seg for eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være oppfylt og godkjent:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • intervjue barnehageleder om overgang mellom barnehage/skole, og innhente planer for dette arbeidet i barnehagen
  • observasjon av en spontan eller planlagt situasjon i aldersgruppen 0-3 år. Observasjonens tema er begrepsforståelse, og aktiviteten oppsummeres i et refleksjonsnotat, og diskuteres under oppsatt veiledning
  • planlegge og gjennomføre to aktiviteter knyttet til barn i aldersgruppen 3-6 år knyttet til matematisk og språklig utforsking. Plan og evaluering skriftliggjøres
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Språk, tekst og matematikk er tema (om lag 800 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • individuell skriftlig oppgave knyttet til 3-6 åringers utvikling av grunnleggende matematiske og språklige ferdigheter. Oppgaven skal skrives på nynorsk (omfang ca. 1500 ord)
  • skriftlig oppgave i gruppe (inntil tre studenter) med språk- og matematikkfaglig teori knyttet til begrepsforståelse hos barn i aldersgruppen 0-3 år. Oppgaven skal skrives på bokmål (omfang ca. 2000 ord)
  • muntlig presentasjon med bruk av digitale verktøy (i gruppe), med utgangspunkt i skjønnlitteratur for barn på begge målformer

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:                                                                                               

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer.
Tillatt hjelpemiddel: et A-4 ark (to sider) med egne notater.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademika.

Faglitteratur
*Anundsen, Inger Wallem og Simensen, Anita Movik (2014). Matematikk i naturen - natur i matematikken. I Sæther, Morten og Hagen, Trond Løge (red.): Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Fagbokforlaget. 30 sider

Askland, L. (2013). Kontakt med barn. Innføring i barnehagelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Oslo: Gyldendal Akademisk (kap. 4), 33 sider

Birkeland, Tone og Mjør, Ingeborg (2012). Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar. Cappelens Forlag AS. Kap.2-7 og 10. 170 sider

*Bjerkan, Kirsten M. (2013). Noen aspekter ved norsk som andrespråk. I: Bjerkan, Monsrud og Thurmann-Moe: Ordforråd hos flerspråklige barn. Pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer. Gyldendal Akademisk. Kap. 3, s. 55-62. 18 sider

*Carlsen, Martin, Wathne, Unni og Blomgren, Gro (2012). Matematikk for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget AS. Kap. 9 og 10. 27 sider

Carpenter, Thomas P. mfl. (1993). Models of problem solving: A study of kindergarten children's problem-solving processes. Tilgjengelig fra: http://www.jstor.org/stable/749152?seq=1 [Lesedato:27.05.15]. 13 sider

*Clements, Douglas H. & Julie Sarama (2009). Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. New York: Routledge. Kap.5. Arithmetic: Early addition and subtraction and counting strategies. 22 sider

*Dybvik, Hilde (2016): Litteratur i barnehagen - et spørsmål om kvalitet? I: Jæger, H. og Torgersen, J. K. (red.): Barnekultur. Cappelen Damm Akademisk. 13 sider

*Eide, B. Os, E. og Samuelsson Pramling, I. (2012). Små barns medvirkning i samlingsstunder. Nordisk Barnehageforskning, 5(4), s. 1-21, 21 sider

*Eik, T., L. Steinnes, G.S. og Ødergård, El. (2016). Barnehagelæreres profesjonslæring. I barnehagens mulighetsrom. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 6) 23 sider

*Geist, Eugene (2009). Children are born Mathematicians. Supporting mathematical development, birth to age 8. New Jersey: Pearson, s.139-144, 150-152, 166-168, 192, 202-203. 15 sider

Gifford, Sue (2005). Teaching mathematics 3-5. Maidenhead: Open University Press. Kap.11: Problem solving. http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/docDetail.action?docID=10161335 [Lesedato: 03.06.13]. 20 sider

*Gjems, Liv (2011). Hverdagssamtalene - Barnehagens glemte læringsarena? I Gjems, Liv & Løkken, Gunvor: Barns læring om språk og gjennom språk. Cappelen Damm Akademisk. 26 sider

Glaser, Vibeke, Ingunn Størksen og May Britt Drugli (red) (2014): Utvikling, lek og læring I barnehagen. Forskning og praksis. Bergen. Fagbokforlaget. Kap. 8, 23, 24, 25 og 26. 79 sider

*Haukedal, K.S. (2015). Pedagogisk ledelse i barnehagen. I Greve, A., Pedersen og, L., & Sviggum, H.G. (red.), Faglighet i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. 14 sider

Hogsnes, Hilde Dehnæs og Tomas Moser (2014): Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og skolefritidsordning. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning 7 (6): 1-24. https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/625/792 [Lesedato: 01.06.17 24 sider

Høigård, Anne (2013). Barns språkutvikling - muntlig og skriftlig. Universitetsforlaget. Kap. 1-12. 280 sider

Karsrud, Fridunn Tørå (2014). Muntlig fortelling i barnehagen. En vei til danning, livsmot og literacy. Oslo: Capppelen Damm Akademisk. Kap. 5 (s. 113-133) og 6 (s. 134-155). 42 sider

*Matre, Synnøve (2005). Dei yngste barna og nynorsken. Om språkutvikling, språkstimulering og tidleg skriving. I Steinsvik Nordal (red.): Didaktiske perspektiv på nynorskopplæring. Skrifter frå Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa, nr 1. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa. Høgskulen i Volda. S. 43-63. ISBN 82-7661-236-9. 20 sider

Nakken, Anne H. J. og Thiel, Oliver (2014). Matematikk med barn i alderen 0-3 år. I: Broström, Stig, Lafton og Letnes (red.) (2014): Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen. Fagbokforlaget. Kap. 8, s. 138-154. 15 sider

Nakken, Anne H. J. og Thiel, Oliver (2014). Matematikkens kjerne. Fagbokforlaget. 280 sider

Sandvik, Margareth (2014). Språkdidaktikk i den flerspråklige barnehagen. I: Broström, Stig, Lafton og Letnes (red). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen. Fagbokforlaget. Kap. 7, s.120-137. 14 sider

Sandvik, Margareth og Spurkland, Marit. (2012). Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Damm AS. Kap 2-6. 61 sider

Smestad, Bjørn (2008). Geometriaktiviteter i lys av van Hieles teorier. Tilgjengelig fra: http://www.caspar.no/tangenten/2008/smestad108.pdf [Lesedato: 16.05.2012]. 5 sider

Solli, Arne (red.) (2014). Den skrivende barnehagelærer - Om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Kap. II (15-34: 19 sider) og IV (47-63: 16 sider). 35 sider

Solstad, Trine (2007). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Universitetsforlaget. 145 sider

Van den Heuvel-Panhuizen, M., Scherer, P., & Van den Boogaard, S. (2007). A picture book as a prompt for mathematical thinking by kindergartners: When Gaby was read "Being fifth". In GDM (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2007 (pp. 831-834). Hildesheim, Germany: Franzbecker. https://www.mathematik.tu-dortmund.de/ieem/cms/media/BzMU/BzMU2007/Heuvel-Panhuizen%20et%20al.pdf 4 sider

Kunnskapsdepartementet (2008). Fra eldst til yngst: samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/fra_eldst_til_yngst_veileder_fra_kd.pdf [Lesedato: 28.05.2015]. 10 sider

Kunnskapsdepartementet (KD) (2017). Rammeplan for barnehagen. https://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdfhttps://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdf

https://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdf [Lesedato: 22.05.2017] 19 sider

Kunnskapsdepartementet: Temahefter knyttet til rammeplanen. Nedlastbare pdf-filer fra regjeringen.no: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/temahefter---rammeplan-for-barnehagen/id498148/

 

Skjønnlitteratur
Boe, Bjørn T. (2016): Det er ein ELEFANT i barnehagen. Samlaget.

Eliassen, Ingeborg og Irgens, Åshild (2016): Snarveien. Cappelen Damm.

Eriksen, Endre Lund og Saxegaard, Stig (2013): Alvin Pang på rømmen. Aschehoug. 10 sider

Flanellograf (2015). Æsops fabler. Flanellograf AS. Tilgjengelig fra: http://flanellograf.mamutweb.com/Resource/File/0/%c3%86SOPS%20FABLER.PDF [Lesedato: 6.6.2015]. 10 sider

*Larsen, Ann Sylvi og Larsen, Roald (red.) (2002). Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere. Levende sagntradisjon fra Nord-Norge. Eureka forlag. S. 22-26, 48-50, 97-99. 10 sider

Moursund, Gry (2016:) Tre biler og en død katt. Gyldendal Norsk Forlag

*Ryssdal, Rønnaug (2004). Folkefortelling i Ruija. Et hefte brukt i skolen. Kvenuka 2004. Vadsø museum ¿ Ruija Kvenmuseum og Finnmark fylkesbibliotek. 11 sider

Stai, Kari (2016): Jakob og Neikob. Naboen. Samlaget

*Storjord, Thorbjørn (1991). Innledning om eventyr og sagn. I: Lulesamiske eventyr og sagn. 3 sider

Tullet Hervé (2014). Trykk her. Bergen: Mangschou Forlag. 4 sider

*Willumsen, Liv Helene (red.) (1999). Kystens fortellinger. Landslaget for norskundervisning (LNU), Cappelen Akademisk forlag. S. 27-32 (Piken fra havet) og s. 33-35 (Avfrua eller Havfruen). 6 sider

 

Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademika.

Totalt omfang om lag 1500 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1003
  • Tidligere år og semester for dette emnet