vår
2018
TANN-115 Prosjektoppgave "Voksne/ Eldre" - 10 stp
Innhold
I dette emnet lærer studenten å planlegge, og gjennomføre et prosjekt og arbeide under veiledning av faglærer. Problemstilling utarbeides i fellesskap, under veiledning, og skal bringe sammen perspektiver fra de ulike delemnene i faget. Studenten lærer også å sette sammen riktig informasjon iht målgruppen og emnet samt vise selvstendig refleksjoner. Studenten lærer også å bruke litteratur og litteraturhenvisninger og holde et presist og forståelig skriftlig språk.Hva lærer du
KUNNSKAPER: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:
- oppsummere kunnskap om helsefremmende og forebyggende tannhelse i samsvar med faginnholdet i semesteret
- analysere og redegjøre for metoder og verktøy for skriftlig fremstilling
- greie ut om etiske retningslinjer for denne typen oppgaver
- analysere og redegjøre for dynamikken i samhandling/ samarbeid
FERDIGHETER: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:
- planlegge, og gjennomføre et prosjekt - arbeide under veiledning av faglærer; problemstilling utarbeides i fellesskap, under veiledning, og skal bringe sammen perspektiver fra de ulike delemnene i faget
- sette sammen riktig informasjon iht målgruppen og emnet
- vise selvstendig refleksjoner - bruke litteratur og litteraturhenvisninger
- holde et presist og forståelig skriftlig språk
GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:
- studenten kan definere tannpleiefaglig forståelse, og kan diskutere generelle tannpleiefaglige emner som gjelder voksne og eldre pasienter
- omsette teori som fremkommer i prosjektoppgaven til praksis
- sette ord på egen kunnskap, reflektere selvstendig og videreutvikle egen praksis og for ytterligere kunnskapsutvikling
Eksamen
Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Følgende er obligatorisk
- Seminarer
- Basisgrupper (Utfordringer i PBL basisgrupper der utfordringer løses i grupper og presenteres i seminar for hele kullet). Presentasjonen bedømmes til bestått/ikke bestått.
- All aktivitet i studentklinikken
- Ekstern praksis.
EKSAMEN: - Eksamen består av en hjemmeeksamen/ prosjektoppgave som skrives etter en gitt oppgave, relatert til fag og emner i andre studieår. Oppgaven skal ha et omfang på 14-16 sider. 4t à 45 minutter veiledning. Oppgaven kan utarbeides individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. Antallet studenter som samarbeider om oppgaven kan variere og dette blir det tatt hensyn til ved vurderingen av oppgaven. Med utgangspunkt i den skriftlige besvarelse og selvvalgt pensum blir det gjennomført individuell muntlig eksaminasjon. Vurderingsuttrykk: A-F, der F er ikke-bestått. Kandidater som ikke består sin hjemmeeksamen/prosjektoppgave eller leverer gyldig legeerklæring gis adgang til kontinuasjonseksamen.
Pensum
Obligatorisk pensum andre studieår
NB! Denne listen dekker alle fagene 2. studieår, altså 3. og 4. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forbehold om enkelte endringer fram til studiestart.
Axell, Tony (2010) Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom. Forlagshuset Gothia 106 s
Baart, J.A. & Brand, H.S. (2008) Local Anaesthesia in Dentistry. Wiley-Blackwell. 124 s
Berg, Jan-Olof (2002) Praktisk endodonti. Forlagshuset Gothia Kap. 1, 2 16 s
Borg, Ann-Christine m.fl.(2000) Missbruk – syns det i munnen? Forlagshuset Gothia 70 s
Bessing, Christer m.fl. (1992) Protetikk. Forlagshuset Gothia 110 s
Eide, H. og Eide, T. (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Gyldendal akademiske (kap. 3,4,6,7) 137 s
Fejerskov, Ole m. flere ( 2008) Heap, Ken (2002) Johansson,Ann-K. & Carlsson Gunnar (2006) Dental caries. The Diseases and its Clinical Management. Blackwell Munksgaard Kap. 3 – 7,10,11, 13,14,15, 19, 20
Samtalen i eldreomsorgen. Kommunikasjon – minner – kriser – sorg. Kommuneforlaget. Del 1 Dental erosion – bakgrund och kliniska aspekter. Forlagshuset Gothia 158 s 116 s 170 s
Mueller, H.P. (2004) Periodontology. The Essentials. Thieme forlag 177 s
Nordenram, Gunilla og Nordstrøm, Gøran (2001) Tannpleie for eldre. Oslo: Kommuneforlaget 111 s
Simonsen, Terje og Aarbakke, Jarle (2010) Illustrert farmakologi bind I. Fagbokforlaget 155 s
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: TANN-115
- Ansvarlig enhet
- Institutt for klinisk odontologi
- Tidligere år og semester for dette emnet