vår 2018
TANN-115 Prosjektoppgave "Voksne/ Eldre" - 10 stp

Emnetype

Teori, praksis og selvstudium (prosjektoppgave skriving).

Emnet er forbeholdt sudenter på Bachelor i tannpleie.


Opptakskrav

Arbeidskrav, praksis og passeringskrav fra tidligere semester må være godkjent for å ta dette emnet.

Innhold

I dette emnet lærer studenten å planlegge, og gjennomføre et prosjekt og arbeide under veiledning av faglærer. Problemstilling utarbeides i fellesskap, under veiledning, og skal bringe sammen perspektiver fra de ulike delemnene i faget. Studenten lærer også å sette sammen riktig informasjon iht målgruppen og emnet samt vise selvstendig refleksjoner. Studenten lærer også å bruke litteratur og litteraturhenvisninger og holde et presist og forståelig skriftlig språk.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:

- oppsummere kunnskap om helsefremmende og forebyggende tannhelse i samsvar med faginnholdet i semesteret

- analysere og redegjøre for metoder og verktøy for skriftlig fremstilling

- greie ut om etiske retningslinjer for denne typen oppgaver

- analysere og redegjøre for dynamikken i samhandling/ samarbeid

FERDIGHETER: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:

- planlegge, og gjennomføre et prosjekt - arbeide under veiledning av faglærer; problemstilling utarbeides i fellesskap, under veiledning, og skal bringe sammen perspektiver fra de ulike delemnene i faget

- sette sammen riktig informasjon iht målgruppen og emnet

- vise selvstendig refleksjoner - bruke litteratur og litteraturhenvisninger

- holde et presist og forståelig skriftlig språk

 

GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal etter å ha gjennomført fagemnet kunne:

- studenten kan definere tannpleiefaglig forståelse, og kan diskutere generelle tannpleiefaglige emner som gjelder voksne og eldre pasienter

- omsette teori som fremkommer i prosjektoppgaven til praksis

- sette ord på egen kunnskap, reflektere selvstendig og videreutvikle egen praksis og for ytterligere kunnskapsutvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk

Undervisning

Klinisk praksis, PBL-grupper, forelesninger, seminar og prosjektoppgave.

Eksamen

Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelt obligatorisk aktiviet for å fremme seg til eksamen. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Følgende er obligatorisk

  • Seminarer
  • Basisgrupper (Utfordringer i PBL basisgrupper der utfordringer løses i grupper og presenteres i seminar for hele kullet). Presentasjonen bedømmes til bestått/ikke bestått.
  • All aktivitet i studentklinikken
  • Ekstern praksis.

EKSAMEN: - Eksamen består av en hjemmeeksamen/ prosjektoppgave som skrives etter en gitt oppgave, relatert til fag og emner i andre studieår. Oppgaven skal ha et omfang på 14-16 sider. 4t à 45 minutter veiledning. Oppgaven kan utarbeides individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. Antallet studenter som samarbeider om oppgaven kan variere og dette blir det tatt hensyn til ved vurderingen av oppgaven. Med utgangspunkt i den skriftlige besvarelse og selvvalgt pensum blir det gjennomført individuell muntlig eksaminasjon. Vurderingsuttrykk: A-F, der F er ikke-bestått. Kandidater som ikke består sin hjemmeeksamen/prosjektoppgave eller leverer gyldig legeerklæring gis adgang til kontinuasjonseksamen.


Pensum

Obligatorisk pensum andre studieår

NB! Denne listen dekker alle fagene 2. studieår, altså 3. og 4. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forbehold om enkelte endringer fram til studiestart.

Axell, Tony (2010) Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom. Forlagshuset Gothia 106 s

Baart, J.A. & Brand, H.S. (2008) Local Anaesthesia in Dentistry. Wiley-Blackwell. 124 s

Berg, Jan-Olof (2002) Praktisk endodonti. Forlagshuset Gothia Kap. 1, 2 16 s

Borg, Ann-Christine m.fl.(2000) Missbruk – syns det i munnen? Forlagshuset Gothia 70 s

Bessing, Christer m.fl. (1992) Protetikk. Forlagshuset Gothia 110 s

Eide, H. og Eide, T. (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Gyldendal akademiske (kap. 3,4,6,7) 137 s

Fejerskov, Ole m. flere ( 2008) Heap, Ken (2002) Johansson,Ann-K. & Carlsson Gunnar (2006) Dental caries. The Diseases and its Clinical Management. Blackwell Munksgaard Kap. 3 – 7,10,11, 13,14,15, 19, 20

Samtalen i eldreomsorgen. Kommunikasjon – minner – kriser – sorg. Kommuneforlaget. Del 1 Dental erosion – bakgrund och kliniska aspekter. Forlagshuset Gothia 158 s 116 s 170 s

Mueller, H.P. (2004) Periodontology. The Essentials. Thieme forlag 177 s

Nordenram, Gunilla og Nordstrøm, Gøran (2001) Tannpleie for eldre. Oslo: Kommuneforlaget 111 s

Simonsen, Terje og Aarbakke, Jarle (2010) Illustrert farmakologi bind I. Fagbokforlaget 155 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: TANN-115
  • Tidligere år og semester for dette emnet