vår
2018
BED-2122 Butikkledelse - 10 stp
Innhold
Dette emnet tar opp ulike temaer som er viktige for utvikling og drift av butikker og kjedekonsepter. Emnet tar opp temaer som strategiutvikling, kontraktsystemer, lokalisering av butikker, ulike fysiske- og internettbaserte kanaler, lojalitetsprogrammer, trafikkskapning, sortimentsutvikling, svinn- og økonomiske nøkkelbegreper, kategoriledelse, butikkdesign, atmosfærefaktorer, samt prissetting og prispsykologi. Det settes ett særskilt fokus i dette emnet på å utvikle studentenes forståelse for forbrukeres beslutningstaking, bevegelsesmønstre og kjøpsatferd i fysiske butikker, og hvordan forbrukernes atferd kan påvirkes gjennom ulike tiltak i butikk (stimuli).Hva lærer du
Når emnet er avsluttet skal studentene ha tilegnet seg kunnskaper om forhold som har betydning for en lønnsom utvikling og drift av butikker og kjedekonsepter. Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om hvordan en butikks konkurransekraft er avhengig av markedskanalen den tilhører og hvordan hele kanalen presterer i forhold til konkurrerende kanaler.
- Ha kunnskap om hva som kjennetegner gode lokaliseringer
- Ha kunnskap om ulike typer butikkdesign og hvordan disse påvirker kundenes bevegelsesmønstre og kjøpsatferd i butikken
- Ha kunnskap om hvordan man kan få mest ut av sortimentet, hyllene og gulvarealet i en butikk
- Ha kunnskap om hvordan ulike atmosfærefaktorer vil kunne påvirke kundenes kjøpsatferd
- Ha kunnskap om ulike svinnkilder og hvordan butikker kan bekjempe svinn
- Ha kunnskap om hvor forbrukerne lagrer prisinformasjon og hvor nøyaktig slik informasjon er hos forbrukerne
Ferdigheter:
- Kunne formidle en kritisk tilnærming til hvordan forbrukere gjennomfører beslutningstaking i fysiske butikker
- Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter i butikk som kan bidra til å øke butikkens omsetning og/eller bruttofortjeneste
- Kunne planlegge og gjennomføre et butikkeksperiment, samt analysere effektene av eksperimentet i forhold til omsetning, bruttofortjeneste og/eller annen type kundeatferd
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen sentrale forskningsbidrag i emnet.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til hvordan den generelle modellen for forbrukernes kjøpsprosess evner å forklare forbrukernes kjøpsbeslutninger i dagligvarebutikker.
- Kunne arbeide selvstendig med å utvikle butikkrelaterte aktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene kjeden og butikken står overfor.
- Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring sisteleddsmarkedsføring.
Eksamen
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid. Arbeidene kan både skje i grupper og individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent (ståkarakter) for å få avlegge eksamen i emnet. Krav til godkjent arbeidskrav ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.
Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.
Eksamen på dette emnet avholdes på campus Harstad.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2122
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet