vår 2018
BVE-1521 Barn og unge i et pedagogisk og psykologisk perspektiv - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1321 Barn og unge i et pedagogisk og psykologisk perspektiv 15 stp
BVE-1021 Barn og unge i et pedagogisk og psykologisk perspektiv 15 stp

Innhold

Dette emnet gir en innføring i psykologisk teori om barn og unges normalutvikling (kognitiv, emosjonell og personlighetsmessig) og sosiale prosesser (tilknytning og tidlige relasjoner). Det fokuserer også på oppdragelse og sosialisering på ulike arenaer som hjem, barnehage, skole og fritid. Pedagogisk teori som didaktikk, observasjon og kartlegging ses som en del av dette. Identitet, mobbing, barnekultur og lek tematiseres ut fra pedagogiske og sosialpedagogiske perspektiver.

Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til psykologifagets opprinnelse og vitenskapelige grunnlag.
  • kjenner til barne- og ungdomskultur, tradisjonelle og tidstypiske.
  • kjenner til barnehagens og skolens ideologi, rammer og innhold.
  • kjenner til didaktikkens betydning i arbeid med barn og unge.
  • har kunnskap om barn og ungdoms emosjonelle, kognitive, sosiale og personlighetsmessige utvikling.
  • har kunnskap om tidlig samspill og tilknytning.
  • har kunnskap om lek og lekens plass og betydning i barns oppvekst.
  • har kunnskap om kjønn, kultur og klasse har betydning for barn- og unges utvikling.
  • har kunnskap om begrepet mobbing og konsekvensen av mobbing.

Ferdigheter

Studenten kan

  • henvise til ulike observasjons- og kartleggingsverktøy av barn og unge i ulike situasjoner.
  • reflektere rundt didaktisk planlegging av aktiviteter med barn og unge.
  • reflektere rundt lek som et pedagogisk virkemiddel.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kjenner til psykologiens betydning ved observasjon og kartlegging av barn og unge.
  • kan oppdage og forebygge mobbing på de til en hver tid gjeldende sosiale arenaer.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon
  • skriveverksted


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Muntlig fremlegg i gruppe

Eksamen består av:

  • Individuell hjemmeeksamen over 3 dager

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Psykologi - 9 stp

Håkonsen, K.M. (2014) Psykologi og psykiske lidelser (2. utgave). Oslo, Gyldendal. Kap: 1, 2 (s. 39-45), 6

Evenshaug, O., Hallen, D. (2000) Barne- og ungdomspsykologi (4 utgave). Oslo: Gyldendal. Kap: 2-4, 6-7, 9-10, 13, 15, 19

 

Pedagogikk - 3 stp:

Lillemyr, O. F. (2011). Lek, opplevelse, læring: i barnehage og skole (3 utg.). [Oslo]: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 5, 7, 12, 13 (81 sider). ISBN: 978-82-15-01813-3

 

Sollesnes, T. (2013). Pedagogikk for sosialfagene. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 4 (17 sider). ISBN 978-82-76-349702

 

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2017). Eleven i fokus. Observasjonsarbeid i skolen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1 ¿ 4 (57 sider). ISBN 978-82-02-406516

 

Utdanningsdirektoratet (2006). Den generelle delen av læreplanen. (22 sider). Lastet ned 30.03.2016: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/generell_del/generell_del_lareplanen_bm.pdf?epslanguage=no

 

Forskrift om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) (19 sider)

Lastet ned 12.05.2017:https://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdfhttps://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdf

https://lovdata.no/static/lovtidend/ltavd1/2017/sf-20170424-0487.pdf

 

Anbefalt litteratur pedagogikk:

Eide-Midstand, N. (2007b) Boltrelek og leslåssing: 1. Lekens funksjon i psykoterapi og i barns normale utvikling. Tidskrift for Norsk Psykologiforening [Internett], 44. Tilgjengelig fra: <">http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35274&a=3>.

Eide-Midstand, N. (2007a) Boltrelek og lekeslåssing: 2. Om å gi gutter rom til å være gutter. Tidsskrift for Norsk Psykologiforening [Internett], 44. Tilgjengelig fra:http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2017). Eleven i fokus. Observasjonsarbeid i skolen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 6 og 7 ( 36 sider) ISBN 978-82-02-406516

 

 

Sosial Pedagogikk - 3 stp:

Frønes, I. & Strømme, H. (2015). Risiko og marginalisering. Norske barns levevilkår i kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 3, 4, 5, 11, 13 (40 s)

 

Hilmarsen; H.V. & Arnseth, H. C. Livet på Instragram. Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap. (17 sider) Hentet frahttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2109/1911https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2109/1911

https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2109/1911

 

Jæger, H. & Torgersen J.K.(Red) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, 2, 5 og 6. (60 sider). ISBN: 978-82-02-51352-8

 

Roland, E. (2014). Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget Kap. 3-5, 7, 10, 11, 13, 19 (87 s.) ISBN: 978-82-15-022833

 

Utdanningsdirektoratet (...) Veileder for likestilt pedagogisk praksis. Søt eller tøff ¿ et fritt valg? (13 sider)https://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Veiledere/Veileder_barnehager.pdfhttps://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Veiledere/Veileder_barnehager.pdf

https://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Veiledere/Veileder_barnehager.pdf

 

 

Anbefalt litteratur sosial pedagogikk:

Staksrud, E. (2013). Digital mobbing. Oslo: Kommuneforlaget. (174 sider). ISBN 978-82-44-621762

 

Frønes, I. & Strømme, H. (2015). Risiko og marginalisering. Norske barns levevilkår i kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal akademisk. Resterende kapitler

 

Liu, D. (2015). Bullying in different nations. Hentes fra: http://laringsmiljosenteret.uis.no/mobbing/forskning-om-mobbing/bullying-in-different-nations-article92638-14950.html

 

Gjertsen, H., Melbøe, L., Fedreheim, G.E. & Fylling, I. (2017). Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder. Hentes fra: http://www.nordicwelfare.org/Documents/Kartlegging%20av%20levek%C3%A5rene%20til%20personer%20med%20utviklingshemming%20i%20samiske%20omr%C3%A5der.pdf

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1521
  • Tidligere år og semester for dette emnet