vår 2018
BED-3054H Anvendte bedriftsøkonomiske emner - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.

Innhold

Videregående regnskapsanalyse er et videregående kurs i regnskapsanalyse hvor en skal lære hvordan en ved hjelp av regnskapsinformasjon kan vurdere og analysere bedrifter økonomiske prestasjoner og stilling. Sentrale temaer i kurset er koblingen mellom strategi og regnskaper, korrigering av regnskapsrapportene før analyse, lønnsomhetsanalyser, analyse av vekst, bransjemessige forskjeller og rapportering av ikke finansielle prestasjoner.

Emnet har følgende hovedtema:

  • Strategisk analyse
  • Omgruppering av regnskaper for analyseformål
  • Analyse av regnskaper
    • Lønnsomhetsanalyser
    • Likviditetsanalyser
    • Finansierings og soliditetsanalyser
  • Analyse av selskapets vekst
  • Analyse av regnskaper i ulike bransjer
  • Vurdering av regnskapskvalitet og resultatkvalitet
  • Rapportering ikke finansielle prestasjoner

Hva lærer du

Dette er et videregående kurs i regnskapsanalyse. Dette kurset skal gi studentene nødvendig faglige forutsetninger for å lese, vurdere og analysere på et avansert nivå, bedrifters regnskaper. Kurset fokuserer i hovedsak på foretaksnivå, og skal sette studentene i stand til forstå bedrifters prestasjoner, finansielle posisjon og risiko. Kurset er et videregående kurs som trekker veksler på kunnskaper fra tidligere kurs i finansregnskap, regnskapsanalyse og strategi.

Kunnskap:

Kandidaten¿

  • Har kunnskaper om sammenhengen mellom regnskapet og bedriftens kritiske suksessfaktorer
  • Har inngående kunnskaper om hvorledes resultatrapporten, balansen, kontantstrømoppstillingen og egenkapitalnoten kan korrigeres og klargjøres for analyseformål
  • Har inngående kunnskaper omkring hvordan lønnsomheten til virksomheter kan analyseres
  • Har kunnskaper om hvordan vekst kan bidra til økning i resultat og verdien til selskapet
  • Har kunnskaper til på egen hånd å kunne vurdere kvaliteten på regnskapsmaterialet
  • Har kunnskaper om hva som er innholdet i rapporter av ikke finansiell informasjon
  • Har kunnskaper om ulike bransjer karakteristika med hensyn til lønnsomhet og kritiske suksessfaktorer

Ferdigheter:

  • Kurset har et praktisk tilsnitt på den måten at det legges opp til å jobbe med regnskaper fra reelle bedrifter. Gode regnskapsanalyser er ofte betinget av at en klarer å omgruppere de oppgitte regnskapstallene for analyseformål. Når dette er gjort skal en gjennomføre analyser av lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet. Disse analysene baserer seg kvantitative indikatorer som nøkkeltall og kontantstrømoppstilling.
  • Kurset skal trene studentene til å forstå hvorledes historiske prestasjoner kan fortolkes i relasjon til de konkurransemessige rammebetingelsene som bedriften har operert i. Videre skal studentene også trenes i å forsøke å analysere hvorledes strategiske antatte fremtidige endringer i konkurransesituasjonen vil gi seg utslag i fremtidige resultater. På dette vis danner kurset et godt grunnlag for senere kurs om verdsetting av bedrifter. Kurset skal også lære studentene og vurdere innholdet av såkalte ikke-finansielle rapporter.
  • Ingen regnskapsanalyser er bedre enn kvaliteten på tallmaterialet som analysen bygger på. Begreper som regnskapskvalitet og resultatkvalitet vil derfor bli gjennomgått. I dette deltemaer legges det opp til å analysere hvorledes poster i resultatrapporten og balansen kan være styrt eller manipulert i en bestemt retning. Sentralt i dette delemnet er det å identifisere såkalte røde flagg i regnskapet.

Generell kompetanse:

Kandidaten skal, etter å ha gjennomført kurset;

  • Svært gode kunnskaper om hvorledes en bedrifts prestasjoner, finansiell posisjon og risiko kan analyseres
  • Gode kunnskaper om hvordan et regnskaps kan omgrupperes for analyse formål
  • Gode kunnskaper om hvordan regnskap eventuelt kan korrigeres før en gjennomfører analyse av selskapet
  • Gode kunnskaper for hvorledes en kan vurdere regnskapskvalitet og resultatkvalitet i praksis
  • Rimelige kunnskaper om forskjeller i kapitalstruktur og marginer i ulike bransjer
  • Rimelige kunnskaper om hvorledes en kan inkorporere strategiske analyser i finansielle analyser
  • Rimelige kunnskaper om rapportering av ikke finansielle prestasjoner


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen i kurset er i hovedsak basert på forelesninger, oppgaveløsning og diskusjoner i plenum.

Eksamen

4 timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-F.

Det vil være ett arbeidskrav i kurset som skal være bestått før en kan gå opp til eksamen.

Eksamen arrangeres ved campus Harstad.


Pensum

Bøker

Stephen H. Penman (5 utgave eller senere): Financial Statement Analysis and Security Valuation. McGraw Hill International Edition. Kap. 2, 8, 9, 10, 11, 12, 13 og 18.

Artikler eller bokkapitler.

Krishna G. Palepu, Paul M. Healy and Erik Peek (3. Utgave eller senere) Business analysis and valuation. IFRS Edition. Cengage Learning. Kap 2

Frøystein Gjesdal (2007). Regnskapsanalyse: Omgruppering av regnskapet for eierkontroll og verdsettelse. Praktisk økonomi nr 2.

Hansen, Odd-Birger (2017) : Rapportering av lønnsomhetsnøkkeltall i norske årsrapporter. Revisjon og Regnskap, nr. 5.

Terje Heskestad (2015) Resultatkvalitetsanalyse, røde flagg og driftsinntekter. Magma.

Kjell Grønhaug (2000) Regnskap og bedriftens strategi. Kapittel i boken Festskrift til Olov Olsons 50 årsdag. Cappelen Akademisk Forlag

Frøystein Gjesdal (2014) Direct and Indirect Use of Market Prices in Financial Accounting. I Bourmistrov og Olson (red). Accounting, management control & Institutional development. Cappelen Damm Akademisk.

Anatoli Bourmistrov og Odd-Birger Hansen (2014) Accounting for Sustainability: The role of responsibility and Cognitive models in advancing sustainability accounting research. I Bourmistrov og Olson (red). Accounting, management control & Institutional development. Cappelen Damm Akademisk.

Anna Hedlin (2000 eller senere) Miljøredovisning. I Pär Falkman (2000) Teori för redovisning. Studentlitteratur.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3054H
  • Tidligere år og semester for dette emnet