vår
2018
BLU-1002S Kunst, kultur og kreativitet - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1002 Kunst, kultur og kreativitet 20 stpBLU-1002F Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1102 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
Innhold
I emnet vektlegges praktisk skapende arbeid med ulike uttrykksformer, samt refleksjon og metodiske valg. Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i forming, musikk og drama i tillegg til erfaringer med tverrfaglige estetiske prosjekter. Tverrfaglige tema-/prosjektarbeid knyttes til praksis i barnehage.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om:
- hvordan kunst, kultur og kreative prosesser kan bidra til barns opplevelser, utforsking, undring og læring
- didaktiske forutsetninger som har betydning for aktiviteter i drama, forming og/eller musikk, samt ulike kunstneriske uttrykk
- kommunikasjons- og samspillsteorier i kreative prosesser
- barns utvikling innenfor musikk, skapende arbeid og dramatisk lek
- barnekultur og kulturarvens perspektiv, spesielt samisk kultur
- skapende arbeid innen digitale former og uttrykk
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende grunnleggende metoder og teknikker innenfor drama, forming og musikk og kunne utforske disse i samspill med barn
- ta hensyn til de didaktiske forutsetningene i sitt planarbeid, herunder hensynet til barn og barnegrupper med ulik alder og sammensetning
- bruke improvisasjon i lek og læring
- legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske danning
- strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser og uttrykk
- anvende digitale verktøy i skapende prosesser
Kompetanse
Studenten skal:
- planlegge, lede, dokumentere og vurdere kreative prosesser for og med barn
- kunne stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kunne reflektere over og begrunne bruken av estetiske fag i barnehagen
- kunne lede medarbeidere i estetiske prosjekt og temaarbeid
- forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell
- ivareta mangfold og medvirkning i skapende aktiviteter og se barn som kompetente deltakere
- ha forståelse for hvordan kulturarven påvirker barns ulike uttrykksformer
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Studentene skal delta i et tverrfaglig estetisk prosjekt. Prosjektperioden avsluttes med en visning for barnehagebarn. I tema-/prosjektarbeid arbeides det med hvordan teknikker og arbeidsmåter fra drama, forming og musikk benyttes tverrfaglig i praksisperioden. Teori og didaktiske refleksjoner knyttes til begge prosjekt.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Ved Campus Tromsøs vil undervisningen gå over begge semester.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- deltakelse på praksisforberedende møte
- studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- planlegge og gjennomføre tema-/prosjektarbeid i barnehagen. Plan og evaluering skriftliggjøres
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Kunst, kultur og kreativitet er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- individuell skriftlig oppgave om de estetiske fagenes betydning i barnehagen (ca. 1500 ord)
- visning av estetisk produksjon. Lengde vil variere ut i fra gruppestørrelse og produksjonens egenart
- presentasjon av tema-/prosjektarbeid som er gjennomført i praksis, individuelt eller i gruppe
- praktisk oppgave knyttet til drama, forming og musikk
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av:
Praktisk gruppeeksamen (5-6 studenter).
Studentene får i oppgave å lage et estetisk uttrykk for barn. Det kan være en konsert, utstilling eller forestilling der musikk, drama og forming inkluderes. Det gis 3 dagers forberedelsestid.
Den praktiske eksamenen avsluttes med en gruppesamtale.
Det gis gruppekarakter.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Pensum
Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademika.
*Andersen, Jytte (2002). Det gjemmer seg i blyanten. Oslo: Pedagogisk forum. 26 sider
Bakke, Kari, Cathrine Jenssen og Aud Berggraf Sæbø (revidert utgave 2017): Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Fagbokforlaget. 250 sider
*Bakken, Marit og Bente Aasheim (2013). Animer mer!. I M. Bakken og S. Bjerke Hommersand (red.), Barn, Kunst og Kultur. Side 205 - 216. Oslo: Universitetsforlaget. 11 sider
*Becher, Aslaug Andreassen og Randi Evenstad (2012). Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet. I A. Krogstad, G.Hansen, K. Høyland og T. Moser (red.), Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. 21 sider
*Bjørkvold, Jon-Roar (1979). Barnas egen sangbok. Oslo: J. W. Cappelens Forlag A/S. 9 sider
*Danbolt, Ingrid (1995). Samba, trommer kjøttkaker. I Stehouwer, Gulle (red.), Musikk i tidlig barndom, en artikkelsamling. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. Side 53-54. 3 sider
*Eielsen, Anne-Kari Aas og Helga Kvamme Mykletun (1993). Vår musikk, Sangbok 1.-3. skoleår. Oslo: J. W. Cappelens Forlag A/S. 24 sider
*Ese, Kirsti (2007). Av glede lager vi musikk. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. 13 sider
*Fredriksen, Biljana C. (2013). Begripe med kroppen. Barns erfaringer som grunnlag for all læring. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3. 39 sider
*Frøystadvåg, Lisbet (2003). DI DORI DESE, sanger, leker, danser. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. 22 sider
*Fønnebøe, Bente (2015). Kunstneriske bevegelser i barnehagen, de yngstes forgivning, billedskaping og verksted. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap 4 og 5. 38 sider
*Gjennestad, Marthe Lise og Grieg (2000): Den skallete heksen lek og eksperimentering med farger. Oslo: NKS-Forlaget. Side 6-9, s.32-37, 128-137. 16 sider
*Graff, Ola (1991?). Litt om samisk joik. I Berg, Emil (red.), Ramfjorden Samisk historie og samtid i ramfjordområdet. Ramfjordbotn: Ramfjordforlaget. Side 96-99. 4 sider
*Guss, Faith (2015). Barnekulturens iscenesettelser I. Lekens dynamiske verdener. Kap 5: Lekens og kunstens opphav og modningen i menneskets symbolske uttrykk. Side 98-110 + 169-174. 18 sider
*Halvorsen, Else Marie (2013). Danning. Kultur, kunst, kreativitet. I K. Steinsholt og Øksnes (red.) Danning i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 21 sider
Hammer, Anita og Guro Strømsøe (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-2 og 5-9. 170 sider
*Haukenes, Siri og Sylvi Kielland (2001). Lidele galen lidele god. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. 21 sider
*Holen, Astrid og Harald Nordberg (1998). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. 15 sider
*Hulaas, Gjermund, Rolv Nordal og Hans Stordal (1958). Folkeskolens sangbok, sang og musikk for de første skoleår. Oslo: J. W. Cappelens Forlag A/S. 3 sider
*Jæger, Henriette, Marit Hom Hopperstad og Jan Ketil Torgersen (2016) Barnekultur: kultur for, av og med barn. I H. Jæger og J. K. Torgersen (red.), Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm akademisk. 15 sider
*Letnes, Mari-Ann (2016). Barns møter med digital teknologi. Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3. 24 sider
*Moe, Jørgen og Vigdis Dagsdatter Øien (2014). Kunst og håndverk og kreativ bruk av uterommet. I M. Sæther og T. L. Hagen (red.), Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen: Fagbokforlaget. 27 sider
Nicolaysen, Mona (2014). Rom og materialitet i barnehagen. I S. Broström, T. Lafton og M. Letne (red.), Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen: Fagbokforlaget. 18 sider
*Nilsson, Marianne (1987). Lokal variasjon og vekst i duodji. I tidsskriftet: Ottar nr. 165/1987. Sámi duodji. Tromsø: Tromsø museum - Universitetsmuseet. 11 sider
*Nonseid, Ruth, Elisabeth Vannebo og Birgitta Sondresen (2008). Primera, barnas sangbok. Oslo: Lyche Musikkforlag A/S. 23 sider
*Næss, Tom (1993). Syng og lær. Oslo: Musikkpedagogisk Forlag A/S. 13 sider
*Stehouwer, Gulle (1998). Musikk mellom liten og stor. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. 12 sider
*Stehouwer, Gulle og Helene Nilsen (1994). Den første sang. Oslo: Norsk Musikforlag A/S. 15 sider
Sæther, Morten & Angelo, Elin (2012, 2. utg.). Barnet og musikken. Oslo: Universitetsforlaget. 184 sider
*Sørenstuen, Jan-Erik (2011). Levende spor: å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 6 og 12. 45 sider
*Undheim, Marianne (2015): Hvorfor har vi blå striper på armen? Temaperioder og prosjektarbeid med barnehagebarn. Bryne: Infovest forlag. Kap.2 og 5. 28 sider
*Ørland kommunale musikkskole (1994). Syng en sang, 100 sanger med bare to akkorder. Trondheim: Trønderforlaget. 10 sider
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2013). I materialenes verden perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3-5, 7-9. 126 sider
Kunnskapsdepartementet: Temahefte Om samisk kultur https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300464-temahefte_om_samiske_barns_sprak_og_kultur.pdf
Titler merket med * er samlet i et kompendium som kan kjøpes på Akademika.
Totalt omfang om lag 1500 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1002S
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet