høst 2017
BED-2109 Ledelse av prosjekt - 15 stp

Emnetype

Emnet kan tas som et enkeltemne.

Innhold

Emnet vil ta utgangspunkt i teorier om ledelse i organisasjoner, med vekt på de særlige utfordringer og muligheter som preger ledelse av temporære organisasjoner.

Noen sentrale spørsmål i emnet er: Hvilke krav og forventninger stilles til prosjektlederrollen? Hvordan lede og utvikle de menneskelige ressursene i organisasjonen? Hvordan utvikle tillit og trygghet? Hvordan motivere for endring og nytenkning? Hvilken betydning har etikk og HMS i prosjektlederrollen? Hvordan bruke kreative metoder og teknikker for å sikre læring og kompetanseutvikling? Hvordan lede når de prosjektdeltagere vet mer enn en selv? Hvilke særegne psykososiale utfordringer kan oppstå i prosjektarbeid, og hvordan kan en forebygge slike utfordringer?


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten skal ha:

  • kjennskap til teorier om ledelse generelt.
  • inngående kunnskap om prosjektledelsens teorier, prinsipper og verktøy.
  • kunnskap om teamutvikling.
  • kunnskap om arbeid med HMS- og arbeidsmiljørelaterte problemstillinger i prosjektarbeid.
  • kunnskap om verktøy for kreativ utvikling og innovasjonsarbeid i prosjekter.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

  • sette sammen en fungerende prosjektgruppe og få den til å nå sine mål.
  • lede prosesser for idéutvikling og nyskaping i prosjekter.
  • lede arbeid for å forebygge og løse konflikter, utbrenthet og arbeidsmiljørelaterte problemer

Samlet kompetanse:

Studenten skal være i stand til å

  • lede små og store prosjekter med et fundament i teorier fra og prinsipper for effektiv prosjektledelse.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil skje gjennom en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Arbeid med konkrete og praktiske problemstillinger vil bli vektlagt. Emnet vil innbefatte 3 samlinger med to til tre dagers varighet. Det er lagt opp til 48 timer undervisning i emnet.

Eksamen

Arbeidskrav
Studentene skal i gruppe gi en muntlig presentasjon av et oppgitt tema. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen i kurset.

Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Eksamensperioden er 12 dager, og besvarelsen skal ha et omfang på 2500-3000 ord. Det gis karakter fra A-F, hvor A er den beste karakteren, og F er ikke bestått. Nærmere kriterier vil bli gitt.

Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.

Emnet gjennomføres ved UiT i Harstad.


Pensum

Litteratur: Ca 1000 sider.

Carlsen, A., Clegg, S. & Gjersvik, R. (2013). Idea work: om profesjonell kreativitet. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202394684. 239 s. 2. rettet oppl.

Einarsen, S.& Skogstad, A. (red.). (2011). Det Gode arbeidsmiljø: krav og utfordringer. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804. 475 s.  Pensum: Del 1 og 4 (212 s.).

Horne, A., Henriksen, A. H. & Wiken, I. (2005). Tenning eller utbrenning? utfordringer og muligheter i prosjektarbeid. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202244668. 104 s.

Høst, T. (2009). Ledelse: en helhetlig modell. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215014661. 106 s.

Lerdahl, E.& Finne, P. (2007). Slagkraft: håndbok i idéutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205362864. 268 s. Pensum: Kap. 8-15. (123 s.).

Sjøvold, E. (2014). Resultater gjennom team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215019680. 303 s.

 

Andreassen, Ole T, Olsen, T.H. og Solstad, Elsa (2016): Når virksomheten skal omgjøre strategier til praksis. I T.H. Olsen og E. Solstad (red.) Å studere økonomi og administrasjon - Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider.

Nordahl-Pedersen, Hilde (2016): Hvordan gjennomføre idéutviklingsprosesser? I T.H. Olsen og E. Solstad (red.) Å studere økonomi og administrasjon - Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BED-2109
  • Tidligere år og semester for dette emnet