høst
2017
BED-2109 Ledelse av prosjekt - 15 stp
Innhold
Emnet vil ta utgangspunkt i teorier om ledelse i organisasjoner, med vekt på de særlige utfordringer og muligheter som preger ledelse av temporære organisasjoner.
Noen sentrale spørsmål i emnet er: Hvilke krav og forventninger stilles til prosjektlederrollen? Hvordan lede og utvikle de menneskelige ressursene i organisasjonen? Hvordan utvikle tillit og trygghet? Hvordan motivere for endring og nytenkning? Hvilken betydning har etikk og HMS i prosjektlederrollen? Hvordan bruke kreative metoder og teknikker for å sikre læring og kompetanseutvikling? Hvordan lede når de prosjektdeltagere vet mer enn en selv? Hvilke særegne psykososiale utfordringer kan oppstå i prosjektarbeid, og hvordan kan en forebygge slike utfordringer?
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten skal ha:
- kjennskap til teorier om ledelse generelt.
- inngående kunnskap om prosjektledelsens teorier, prinsipper og verktøy.
- kunnskap om teamutvikling.
- kunnskap om arbeid med HMS- og arbeidsmiljørelaterte problemstillinger i prosjektarbeid.
- kunnskap om verktøy for kreativ utvikling og innovasjonsarbeid i prosjekter.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- sette sammen en fungerende prosjektgruppe og få den til å nå sine mål.
- lede prosesser for idéutvikling og nyskaping i prosjekter.
- lede arbeid for å forebygge og løse konflikter, utbrenthet og arbeidsmiljørelaterte problemer
Samlet kompetanse:
Studenten skal være i stand til å
- lede små og store prosjekter med et fundament i teorier fra og prinsipper for effektiv prosjektledelse.
Eksamen
Arbeidskrav
Studentene skal i gruppe gi en muntlig presentasjon av et oppgitt tema. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen i kurset.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Eksamensperioden er 12 dager, og besvarelsen skal ha et omfang på 2500-3000 ord. Det gis karakter fra A-F, hvor A er den beste karakteren, og F er ikke bestått. Nærmere kriterier vil bli gitt.
Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.
Emnet gjennomføres ved UiT i Harstad.
Pensum
Litteratur: Ca 1000 sider.
Carlsen, A., Clegg, S. & Gjersvik, R. (2013). Idea work: om profesjonell kreativitet. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202394684. 239 s. 2. rettet oppl.
Einarsen, S.& Skogstad, A. (red.). (2011). Det Gode arbeidsmiljø: krav og utfordringer. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245009804. 475 s. Pensum: Del 1 og 4 (212 s.).
Horne, A., Henriksen, A. H. & Wiken, I. (2005). Tenning eller utbrenning? utfordringer og muligheter i prosjektarbeid. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202244668. 104 s.
Høst, T. (2009). Ledelse: en helhetlig modell. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215014661. 106 s.
Lerdahl, E.& Finne, P. (2007). Slagkraft: håndbok i idéutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205362864. 268 s. Pensum: Kap. 8-15. (123 s.).
Sjøvold, E. (2014). Resultater gjennom team. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215019680. 303 s.
Andreassen, Ole T, Olsen, T.H. og Solstad, Elsa (2016): Når virksomheten skal omgjøre strategier til praksis. I T.H. Olsen og E. Solstad (red.) Å studere økonomi og administrasjon - Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider.
Nordahl-Pedersen, Hilde (2016): Hvordan gjennomføre idéutviklingsprosesser? I T.H. Olsen og E. Solstad (red.) Å studere økonomi og administrasjon - Et kunnskapsspill. Cappelen Damm. ISBN: 9788202488123. 10 sider.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BED-2109
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet