høst 2017
BED-3019 Nyere perspektiver på ledelse - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Innhold

Ledelse er et kompleks tema, og som et akademisk felt blir det kanskje mer enn noe annet både utfordret og stimulert av innspill fra praksis. Fra 1980- og 1990-tallet har det vokst fram en rekke nye teorier om ledelse, dels som en konsekvens av nye organisasjonsformer, dels som en konsekvens av nye forventninger til hva en god leder er. Begge deler kan ses i sammenheng med utviklingen av kunnskapssamfunnet og kunnskapsbedriften.

Kurset vil gi en innføring i sentrale nyere perspektiver på ledelse, samt gi et tilbakeblikk på hvordan ledelse har blitt konseptualisert teoretisk fra disiplinens begynnelse og fram til i dag.

Følgende emner vil bli belyst:

  • Den historiske utviklingen av ledelsesforskning og ledelsesteori med en gjennomgang av klassiske teorier innenfor ledelse
  • Kunnskapsbedriften som kontekst
  • Status i lederskapsforskningen med spesiell vekt på:
    • Forholdet mellom ledelse og organisatoriske prestasjoner
    • Hvordan ledelse kan måles
  • Nyere perspektiver på ledelse som:
    • Kunnskapsledelse
    • Skandinavisk ledelse
    • Virksomhetsstyringsledelse
    • Transformasjonsledelse
    • Teamledelse
    • Ledelse i et HRM-perspektiv

Dilemmaer i lederrollen


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Dybdekunnskap om nyere lederskapsteorier, og forståelse for den samfunnsmessige og den organisatoriske konteksten som teoriene bidrar til å belyse.

Ferdigheter:

  • Evne å anvende ovennevnte perspektiver på ledelse som analytiske redskaper i empiriske studier av organisasjoner.
  • Evne å vurdere eksisterende teorier om ledelse, og på den bakgrunn kunne formulere og strukturere komplekse faglige problemstillinger.
  • Evne å overføre teorier, begreper og metoder om ledelse til bruk i praksis.

Kompetanse:

  • På selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i emnet.
  • Kunne kommunisere med ulike målgrupper om faglige og anvendte problemstillinger, analyser, konklusjoner og anbefalinger innenfor emnet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

Eksamen i emnet består av en mappevurdering. Studentene vil få utdelt tre ulike deleksamener spredt over semesteret, som teller henholdsvis 30-40-30 av endelig karakter, og der studentene veksler på å jobbe individuelt og i grupper. Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i UiTs digitale læringsplattform ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademia Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademia.no.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3019
  • Tidligere år og semester for dette emnet