høst 2017
HEL-3009 Demens og alderspsykiatriske lidelser - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Opptakskravet til Studieretning aldring og eldreomsorg er:

Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag.  Minimum ett års relevant praksis i 100%  

Søknadskode: 3074


Innhold

Emnet består av temaene: a) demenssykdom, b) psykiske lidelser i alderdommen, c) endret og utfordrende atferd, d) omsorg, kommunikasjon og samhandling.

Ulike perspektiver på demenssykdom og alderspsykiatriske lidelser belyses. Kompleksiteten i sykdomsbilde og differensialdiagnoser drøftes.

Grunnleggende spørsmål relatert til det å være en person med alvorlig sykdom tematiseres.  Dette innbefatter å vurdere ulike tilnærmingsmåter i behandling ut fra erfaringskunnskap og forskning.  Det tas opp etiske og juridiske problemstillinger knyttet til diagnostikk, omsorg, behandling og samhandling mellom tjenestenivåene.

Det fokuseres på kommunikasjon og samhandling med personer som kan være svært sårbare. Det legges særlig vekt på arbeid med personsentrert omsorg. Dette krever arbeid med kunnskaper, holdninger, innlevelse og fokus på forforståelse og faglige perspektiver. Kommunikasjon tematiseres ut fra et relasjonelt perspektiv. Studenten reflekterer over eget faglig ståsted, og utforsker egen kommunikasjonsevne i møte med pasient, pårørende og andre helsearbeidere. Kommunikasjon og samhandling gjennom ulike uttrykksformer tematiseres.  

Tilrettelegging av dagliglivet til målgruppen, prinsipper og problemstillinger knyttet til tilrettelegging av miljøet og trivselstiltak drøftes. Forståelse og mestring av endret og utfordrende atferd er et sentralt tema. Det arbeides inngående med bruk av tvang og hvordan det kan forebygges.


Hva lærer du

Kunnskap og forståelse

  • inngående kunnskap om sykdom, diagnostikk, behandling og omsorg knyttet til demens og alderspsykiatriske lidelser
  • analysere problemstillinger innen feltet

Ferdigheter

  • anvende kunnskapen på ulike områder som er knyttet til denne pasientgruppen og deres pårørende
  • bruke relevante metoder for fagutvikling på området demens og alderspsykiatri i samarbeid med praksisfelt og andre aktører
  • analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om kommunikasjon og samhandling med pasientgruppen

Kompetanse

  • anvende avansert kunnskap om forståelse og mestring av endret atferd i kontakt med pasienten og i opplæring av personal
  • formidle og kommunisere inngående kunnskap om fagområdet demens og alderspsykiatri

bidrar til nytenkning om faget i eget praksisfelt


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.

Undervisning

Forelesninger, veiledningsgruppe med veileder, gruppearbeid uten veileder, ferdighetstrening, seminar, praktiske øvelser, selvstudium og dialogbasert evaluering.

Eksamen

Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen. Utfyllende retningslinjer er utarbeidet.

Besvarelsen vurderes til Bestått / Ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen arrangeres i samme semester. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.


Pensum

Pensum godkjent av studieleder 22.06.17.

 

Asplund, K., Normann, K. (2011) Episoder av psykisk klarhet hos personer med svår demenssjukdom (kapittel 4) I: Edberg, A-K. (red.) Att möta personer med demens. Lund: Studentlitteratur. (14 sider)

 

Brooker, D. (2013) Personsentrert demensomsorg. Veien til bedre tjenester. Del 1. Personsentrert omsorg - hva mener vi med det? Tønsberg: Aldring og helse, nasjonalt kompetansesenter. Forlaget Aldring og helse. (79 sider)

(Boken finnes i engelsk versjon og som e-bok på UB; Brooker (2006) Person-Centred Dementia Care. Making Services Better. Part 1. Unpacking What We Mean by Person-Centred Care. London: Jessica Kingsley Publisher).

 

Engedal, K. (2008) Alderspsykiatri i praksis. Tønsberg: Forlaget Aldring og helse. (248 sider)

Kap.1 Utvikling av alderspsykiatri (9 sider)

Kap.2 Organisering av alderspsykiatriske tjenester (10 sider)

Kap.4 Alderspsykiatrisk utredning (27 sider)

Kap.6 Etikk, jus og rettssikkerhet (12 sider)

Kap.7 Depresjon (36 sider)

Kap.8 Mani (6 sider)

Kap.9 Angst (13 sider)

Kap.10 Søvnproblemer (10 sider)

Kap.11 Alkohol og legemiddelmisbruk (7 sider)

Kap.12 Psykoser (24 sider)

Kap.13 Delirium (19 sider)

Kap.14 Demens (23 sider)

Kap.15 Sykdommer som fører til demens (52 sider)

 

Hanssen, I. (2012) The influence of cultural background in intercultural dementia care: exemplified by Sami patients. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 27(2)231-237. (7 sider)

 

Helgesen A.K, Larsson M., Athlin E. (2014) Patient participation in special care units for persons with dementia: A losing principle? Nursing Ethics. Vol. 21(1)108-118. (11 sider)

 

Holden, B. (2014) Depresjon angst og psykose hos eldre med utviklingshemning (kapittel 9). I: Larsen, F.K., Wigaard, E. (red.) Utviklingshemning og aldring: en lærebok. 2. utgave. Tønsberg: Forlaget Aldring og helse. (12 sider)

 

Kitwood, T. (1999) En revurdering af demens - personen kommer i første række. København: Munksgaard. (60 sider)

Kap.1 Om det at være en person (12 sider)

Kap.2 Demens som psykiatrisk kategori (17 sider)

Kap.4 Opretholdelse af den personlige identitet (15 sider)

Kap.8 Den omsorgsgivendes behov (16 sider)

 

Krogseth, M., Watne, L., Juliebø, V., Skovlund, E., Engedal, K., Frihagen, F., Wyller, T.B., (2015) Delirium is a risk for further cognitive decline in cognitively impaired hip fracture patients. Archives of Gerontology and Geriatrics. 64. 38 - 44. (6 sider)

 

Miron, A.M., Thompson, A.E., McFadden, S.H., Ebert, A.R. (2017) Young adults' concerns and coping strategies related to their interactions with their grandparents and great-grandparents with dementia. Dementia. 0(0)1-17. (17 sider)

Pedersen, R, Hem, M.H., Gjerberg, E., Førde, R. (2013) Bruk av tvang i sykehjem etter ny lovgiving. Tidsskrift for den norske legeforening nr. 18, 2013; 133: 1935-9. (5 sider)

 

Rognstad, M-K., Nåden, D., (2011) Utfordringer og kompetanse i demensomsorgen. Pleiernes perspektiv. Nordisk sygeplejeforskning nr. 2-2011, Vol. 1, 143-155. (12 sider)

 

Rosness, T.A., Haugen, P.K., Engedal, K. (2011) Når demens rammer unge. Når demens rammer unge. Oversiktsartikkel. Tidsskrift for den norske legeforening. Nr12, 2011; 131: 1194-7 (3 sider)

 

Rosness, T.A., Barca, M., Engedal, K. (2010) Occurrence of depression and its correlates in early onset dementia patients. Int J Geriatr Psychiatry 2010; 25: 704-711. (8 sider)

 

Rosness, T.A. (2010) Frontotemporal demens: Handler det bare om atferd? Demens & alderspsykiatri. Vol.14.nr.4: 34-37. (5 sider)

 

Rokstad A.M.M., Røsvik J., Kirkevold Ø., Selbaek G., Benth J.S., Engedal K. (2013) The Effect of Person-Centred Dementia Care to Prevent Agitation and Other Neuropsychiatric Symptoms and Enhance Quality of Life in Nursing Home Patients: A 10-Month Randomized Controlled Trial. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders 2013, Vol. 36(5-6), 340-353. (14 sider)

 

Skovdal, K., Kihlgren, A.L., Kihlgren, M. (2003) Dementia and aggressiveness: video recorded morning care from different care units. Journal of Clinical Nursing; 12(6): 888-898. (11 sider)

 

Støback, A.M. (2015) Atferd er uttrykk for personlige opplevelser. Om kompetanseprogrammet «Forståelse og mestring av utfordrende atferd hos personer med demenssykdom» Tidsskrift for omsorgsforskning. Nr.1. Årgang 1. (9 sider)

 

Thorvik K.E, Helleberg K., Hauge S. (2014) Beredt og fleksibel: God omsorg for urolige personer med demens. Sykepleien forskning nr. 3, 2014; 9: 236-242. (7 sider)

 

Tranvåg, O. (2014) Crucial dimensions constituting dignity experience in persons living with dementia. Dementia. 0(0)1- 18. (18 sider)

 

Wigaard, E. (2014) Demens hos personer med utviklingshemning (kapittel 11). I: Larsen, F.K., Wigaard, E. (red.) Utviklingshemning og aldring: en lærebok. 2. utgave. Tønsberg: Forlaget Aldring og helse. (21 sider)

 

Wogn-Henriksen, K. (2012) «Du må skape deg et liv». En kvalitativ studie om å oppleve og leve med demens basert på intervjuer med en gruppe personer med tidlig debuterende Alzheimers sykdom. Avhandling for graden philosophia doctor. Psykologisk institutt NTNU. (27 sider)

Fulltekst online

Kap.3.8 Å intervjue personer med demens. (7sider)

Kap.10 Diskusjon (20 sider)

 

Wyller, T.B. (2015) Vurdering av depresjon, angst og atferdsforstyrrelser. (kapittel 18). I: Geriatri. En medisinsk lærebok. 2.utgave. Gyldendal akademiske. (4 sider)

 

Totalt side antall: 605 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3009
  • Tidligere år og semester for dette emnet