høst
2017
BVE-1511 Introduksjon til barnevernpedagogens fagfelt og yrkesrolle - 15 stp
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- skal kjenne til barnevernets organisering, rammer, samfunnsoppdrag og barnevernets historie i Norge generelt og nordområdene spesielt.
- skal kjenne til ulike former for grupper og samhandling i grupper.
- skal kjenne til sosialpedagogikkens historie og utvikling samt sosialpedagogiske verdier og dannelsestenkning.
- skal kjenne til ulike etiske teorier.
- skal kjenne til vitenskapsteori som grunnlag for forskning og kunnskapsdannelse i akademia.
- skal ha kunnskap om sentrale begreper innen kommunikasjon og kommunikasjonens betydning i profesjonell samhandling.
- skal ha kunnskap om sentrale pedagogiske begreper som oppdragelse, dannelse og sosialisering samt kjennskap til ulike pedagogiske teorier.
- skal ha kunnskap om ulike sentrale sosiologiske begreper, teorier og tenkemåter.
- skal ha kunnskap om sentrale sosialantropologiske perspektiver og nøkkelbegreper.
- skal kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst.
Ferdigheter
Studenten kan
- samarbeide og kommunisere i grupper med utgangspunkt i egne holdninger og dannelse.
Generell kompetanse
Studenten
- har respekt for menneskets grunnleggende verdi.
- kjenner til ulike arbeidsmåter og arbeidsfelt på system- og individnivå.
- kjenner til kommunikasjons- og samhandlingsformer i barnevernfaglig arbeid.
- kjenner til i roller og mellommenneskelige relasjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå.
- skal utvikle evne til å forholde seg reflektert til vitenskapene i dag.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat
Eksamen består av:
- Muntlig individuell eksamen
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
Omlag 1000 sider pr 15 sp.
Pedagogikk - 3 stp
Dalland, O. (2010). Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. Kap. 1, 2, 3, 6 og 7. ISBN/EAN: 9788205394421 (85 sider)
Sollesnes, T. (2013). Pedagogikk for sosialfagene. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 2, 3, 5 og 6. ISBN: 9788276349702 (120 sider)
Anbefalt litteratur i pedagogikk:
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3, 4. ISBN: 9788215007502 ( 119 sider)
Sosial Pedagogikk - 2 stp
Storø, J. (2008). Sosialpedagogisk praksis - det handler om hva du gjør. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3, 4, 5. ISBN: 9788215012704 (119 sider)
Grupper, organisasjon og nettverk - 2 stp
Fyrand, L.(2016). Sosialt nettverk. Teori og praksis.(3. utg.). Oslo: Universitetsforalget. Kap. 9 & 10. ISBN: 9788215026756 (39 sider)
Schiefloe, P.M. (2015). Sosiale landskap og sosial kapital. Nettverk og nettverksforskning. (2.utg.). Oslo:Universitetsforlaget. Kap 1-2, & 5. ISBN: 9788215025056 (74 sider)
Aamodt, L.G. (2012). Forholdet Barnevern Bup - sett i lys av Pierre Bourdieus teori om maktforhold og dominans. Tidskrift Norges Barnevern 89(01-02), 46 - 56. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2012/01-02/forholdet_barnevern_bup_-_sett_i_lys_av_pierre_bourdie (11 sider).
Etikk - 2 spt
Botnen, S. E. & Skorstad, B. (2013). Etikk til refleksjon og handling i sosialt arbeid. (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademiske Kap. 2 - 7. ISBN/EAN: 9788205447165 (128 sider)
Halvorsen, T. (2009).: Etikk, rasjonalitet og Sosialpedagogisk arbeid. Tidsskriftet Norges Barnevern, 86(03), 148 - 157. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2009/03/art07 (10 sider)
Kommunikasjon - 1 stp
Eide, T. & Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 1 og 2. ISBN/EAN: 9788205301849 (60 sider)
Stang, E. (2016). Barnevern på sosiale medier - offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap. Tidsskrift for samfunnsforskning, 57(04), 371 - 396. Hentet fra: https://www.idunn.no/tfs/2016/04/barnevern_paa_sosiale_medier_-_offentlig_deltakelse_og_utoeve (17 sider)
Sosiologi - 2 stp
Schiefloe, P. M (2011). Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1, 2 (2.1 og 2.2), 3 (3.1-3.7), 4, 5 (5.1-5.6). ISBN: 9788245002829 (113 sider)
Andenæs, A. (2004). Hvorfor ser vi ikke fattigdommen? En undersøkelse om barn som blir plassert utenfor hjemmet. Nordisk sosialt arbeid, 24 (1), 19-33 Hentet fra: https://www.idunn.no/nsa/2004/01/hvorfor_ser_vi_ikke_fattigdommen_fra_en_undersokelse_om_barn_som_blir_plass (14 sider)
Sosialantropologi - 2 stp
Eriksen, T. H., Sajjad, T. A.(2015). Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 2, 11. ISBN 9788205481770 (33 sider)
Paulsen, V., Haugen G. M. D., Elvegård K., Wendelborg C. & Berg B (2011): Æresrelatert ekstrem kontroll - dilemmaer og utfordringer (Rapport 2011). Hentet fra: https://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/aresrelatert%20kontroll.pdfhttps://www.imdi.no/contentassets/eec1de43cf9a40f09449e986c631662c/aresrelatert-ekstrem-kontroll--dilemmaer-og-utfordringerr
Rugkåsa, M., Ylvisaker S. og Eide K (2017): Barnevern i et minoritetsperspektiv. Sosialt arbeid med barn og familier. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 1-10. ISBN 9788205499034 (90 sider)
Vitenskapsteori - 1 stp
Wadel, C. & Wadel, C. C. (2007). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kap. 1-7. ISBN 9788276347647 (69 sider)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BVE-1511
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet