høst 2017
HEL-3503 Kvalitativ forskningsmetode - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i barnevern og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler forskningsprosessen i kvalitative studier og vil fortrinnsvis rettes mot kvalitativ barnevernrelatert forskning på områder der barn og deres familier er hovedaktører.

Hovedvekten er lagt på gjennomføring av de ulike delene av en kvalitativ undersøkelse slik som planlegging av design, datainnsamlingsmetode og analyse. Forskningsetikk og personvern i en undersøkelse vil stå sentralt. I tillegg til intervjuer, feltarbeid og dokumentstudier vil studentene få kjennskap til innsamling og analyse av andre former for kvalitativt materiale, for eksempel feltobservasjoner.


Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE

  • Utvikle god kunnskap om bruk av kvalitativ forskning på barnevernrelaterte problemstillinger.
  • Ha god kunnskap om ulike former for datainnsamling og analyse innenfor kvalitative metoder.
  • Ha solid kjennskap til etiske retningslinjer for kvalitativ forskning, særlig der barn er involvert.
  • Forstå hvorfor kjønnsperspektiv er relevant i kvalitativ forskning.

FERDIGHETER

  • Kunne gjennomføre alle deler av en kvalitativ undersøkelse.
  • Kunne analysere ulike former for forskningsmateriale.
  • Kunne formidle kvalitative forskningsresultater muntlig og skriftlig.
  • Kunne redegjøre for utfordringer i kvalitativ barnevernforskning når barn, pårørende og omsorgspersoner er informanter.
  • Kunne redegjøre for forholdet mellom metodologi og metode.

KOMPETANSE

  • Forstå sammenhengen i en kvalitativ forskningsprosess og kunne begrunne ethvert valg som er gjort med hensyn til problemformulering, datainnsamlings- og analysemetode.
  • Kunne gjennomføre en mindre barnevernrelatert undersøkelse med kvalitativ metodisk vinkling.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert og består av forelesninger, gruppearbeid og seminar med studentframlegg. Undervisningen vil dekke ulike deler av pensum og læringsmål. Forelesningene legger vekt på å gi bakgrunn og eksempler til hjelp for å forstå kvalitative metodespørsmål. Seminarene forutsetter studentengasjement og legger vekt på evnen til å forstå og formidle faglige problemstillinger.

Studentene må regne med å arbeide med stoffet mellom samlingene.


Eksamen

Det kreves minst 75 % deltakelse på samlingene. Ved ikke godkjent deltakelse kan det ved dokumentert fravær bli gitt adgang til å levere en skriftlig oppgave over et oppgitt tema. Denne skal godkjennes av emneansvarlig før eksamen kan tas. Ta kontakt med instituttet dersom du er i ferd med å overskride grensen.

Arbeidskravet er en individuell skriftlig oppgave og knyttes til gjennomføring av et kvalitativt barnevernsrelatert forskningsprosjekt (3-4 sider). Oppgaven vurderes av faglærer til bestått/ikke bestått og må være bestått før eksamen kan gjennomføres. Ved ikke bestått gis det anledning til å levere på nytt innen en uke etter at resultatet er bekjentgjort.

Eksamen består av en skriftlig skoleeksamen. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.

Ved ikke bestått tilbys det kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

Pensum vil foreligge i god tid før semesterstart.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3503
  • Tidligere år og semester for dette emnet