høst 2017
SPA-1111 Innføring i spanskspråklig litteratur - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne og er obligatorisk i Bachelorgradsprogrammet i språk og litteratur, studieretning spansk, Bachelorgradsprogrammet i språk og økonomi, studieretnig spansk eller spansk som fag nummer 2 og i Lektorutdanningen trinn 8 - 13 og med spansk som fag nummer 2.

Obligatorisk forkunnskapskrav: SPA-1013 (Praktisk spansk 1) eller godkjent tilsvarende studier i spansk. Anbefalt forkunnskap: SPA-1110 Innføring i spansk og latinamerikansk kultur.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Obligatorisk forkunnskapskrav: SPA-1013 (Praktisk spansk 1) eller godkjent tilsvarende studier i spansk. Anbefalt forkunnskap: SPA-1110 Innføring i spansk og latinamerikansk kultur.

Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.


Obligatorisk forkunnskapskrav

SPA-1013 Praktisk spansk Ieller SPA-1013 Praktisk spansk I

Innhold

Emnet gir en oversikt over spanskspråklig litteratur fra det 19. århundre til i dag. Tekstene som studeres hører til forskjellige sjangere som er representative for de litterære epoker som perioden dekker.

Anbefalte forkunnskaper

SPA-1110 Innføring i spansk kultur

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • grunnleggende kunnskap om spanskspråklig litteraturhistorie fra det 19. århundre til i dag og til grunnleggende trekk i litterær analyse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan elementær tekstanalyse av litterære tekster og kan lese og fortolke moderne litterære verk på spansk
  • har videreutviklet sine kommunikative ferdigheter i spansk, både skriftlig og muntlig

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen er beregnet på norskspråklige studenter, men undervisningsspråket vil være spansk med norsk som hjelpespråk.

Eksamensspråk er spansk.  


Undervisning

Emnet tilbys i form av forelesning og seminar. Det forventes at studentene jobber aktivt på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med tekstlesing, tekstfortolkning og oppgaveløsning. I tillegg forventes det samtaler og diskusjoner i plenum. Tekstlesing og oppgaveløsning er obligatorisk forberedelse til hver forelesning. Det forutsettes at studentene følger undervisningsplanene og anvender materiell som legges ut i Fronter.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • en muntlig presentasjon (ca. 15 min)
  • en skriftlig oppgave om en tekst i tilknytning til pensum. Alle studenter får oppgitt en tekst i første undervisningsuke. Den skal innleveres til fastsatt frist.

Arbeidkrav evalueres av faglærer med godkjent/ikke godkjent. Nærmere informasjon om alle arbeidskrav vil bli lagt ut på Fronter i begynnelsen av semesteret.

Eksamen består av:

  • En 4 timers skoleeksamen. Det er tillatt å bruke ettspråklig ordbok (spansk/spansk). Ordbøker som inneholder verbbøyninger og/eller andre grammatiske forklaringer ved oppslagsordene kan ikke brukes. Eventuelle appendiks (f. eks. grammatisk oversikt) skal være tydelig lukket, med stifter. Studentene må selv ta med ordbok til eksamen.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Kontinuasjonseksamen:

Ved karakter F/«ikke bestått» tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

PENSUM

1 roman / 1 novela:

-Gabriel García Márquez, El coronel no tiene quien le escriba, Manchester, Manchester University Press, 2008 (Revised edition). ISBN: 978-0-7190-0836-8 (100 ss.)

1 Skuespill / 1 drama:

-Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba, Barcelona, Vincens Vives, 2008, ISBN: 978-84-316-8503-4 (98 ss.)

Dikt / poemas: (fra Kompendium, ca. 20 ss.)

Gustavo Adolfo Becquer, «Rima LIII (Volverán las oscuras golondrinas)».

Antonio Machado, «A orillas del Duero».

Miguel de Unamuno, «Castilla».

José Martí, Versos sencillos, «I».

Ruben Darío, «Sonatina».

Federico García Lorca, «Romance sonámbulo».

Miguel Hernández, «Nanas de la cebolla».

César Vallejo, «Un hombre pasa con un pan al hombro» og «Trilce XXXII»

Vicente Huidobro, «Paisaje»

 

Noveller / cuentos: (fra Kompendium, ca. 52 ss.)

Gustavo Adolfo Becquer, «La cruz del diablo».

Emilia Pardo Bazán, «El revólver».

Horacio Quiroga «A la deriva».

Miguel Á. Asturias, «Leyenda del sombrerón».

Juan Rulfo, «No oyes ladrar a los perros».

Jorge Luis Borges, «Los dos reyes y los dos laberintos».

Julio Cortázar, «Continuidad de los parques».

Carmen Martín Gaite, «Lo que queda enterrado».

Augusto Monterroso, «La oveja negra» og «El dinosaurio».

Juan José Arreola, Bestiario: «Los monos» og «La jirafa».

Luisa Valenzuela, «Este tipo es una mina» og «El Abecedario».

 

Metode:

- Felipe Pedraza y M. Rodríguez Cáceres,  El comentario de texto: modelo. (2 sider)

ANBEFALT LITTERATUR / SEKUNDÆRLITTERATUR:

En del materiale vil også være tilgjengelig i Fronter.

Litteraturhistorie:

-Felipe Pedraza y Milagros Rodríguez, Historia esencial de la literatura española e hispanoamericana, Madrid, EDAF, 2000.

-Jo Labanyi Spanish Literature. A Very Short Introduction, Oxford, Oxford University Press, 2010.

-Roberto Gonzalez Echevarría, Modern Latin American Literature. A Very Short Introduction, Oxford, Oxford University Press, 2012.

Teori / metode:

Francisco Rodríguez Oquendo y Belén Garrido, Plazón, «El comentario de textos: la lírica», Didáctica (lengua y literatura), 14, 2002, pp. 80-92.

Cristina Alonso Lafuente, «El comentario de textos: la novela», Didáctica (lengua y literatura), 14, 2002, pp. 93-107

Francisca Domingo del Campo,  «Una propuesta para el comentario de textos dramáticos», Didáctica (lengua y literatura), 14, 2002, pp. 108-128.

-Felipe B. Pedraza Jiménez, Milagros Rodríguez Cáceres, y Manuel Castillo Molina, Comentario de textos literarios (medio-alumno) Berriozar, 2004, ISBN 978-84-85511-22-8

 -Rolf Gaasland, Fortellerens hemmeligheter. Innføring i litterær analyse, Oslo, Universitetsforlaget, 1999. (2. opplag 2004).

-Frode Helland og Lisbeth P. Wærp, Å lese drama. Innføring i teori og analyse, Oslo Universitetsforlaget, 2011, 2. utg.

-Christian Janss og Christian Refsum, Lyrikkens liv. Innføring i diktlesning, Oslo, Universitetsforlaget, 2010, 2.utg.

Internett:

-Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes

-Centro Virtual Cervantes

-Real Academia Española

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SPA-1111
  • Tidligere år og semester for dette emnet