høst
2017
HIS-1000 Introduksjon til historiefaget. Historiens hva, hvordan og hvorfor - 10 stp
Innhold
Emnet har fokus på hva historie er, hvordan historiefaget drives og hvorfor vi arbeider med historie. Historiefaget- også omtalt som "vitenskapen om forandring"- er studiet av hvordan folk samhandler og hvordan samfunn endrer seg. Grunnleggende for faget er at studiet av fortida gir oss det langtidsperspektivet som vi trenger både for å forstå de raske endringene i vår egen samtid og de langsomme og langsiktige bevegelsene som har formet det mangfold av samfunnsformer vi er omgitt av. For å belyse dette struktureres emnet i bolker der fagets hva, hvordan og hvorfor er det styrende element. I tillegg er det i undervisningen lagt vekt på analyse og skriving av faglige tekster.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper studenten har kunnskap om:
- historiefaget som egen disiplin og om fagets utvikling over tid
- det viktigste og mest brukte historiske kildematerialet samt dets muligheter og begrensninger
- historisk teori og metode
- ha grunnleggende forståelse av krav til historiefaglige tekster
- hvordan kilder, data og informasjon utnyttes i faghistoriske tekster
Ferdigheter studenten kan:
- reflektere over fagets særegenhet
- besvare oppgaver knyttet til historiske kilder og metode
- analysere fagstoff og trekke egne slutninger
- benytte relevante resultater fra forskning innenfor faget
- skrive en argumenterende tekst basert på kjennskap til fagets innhold og egenart
- gi og motta respons på tekst
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller intregrere studenter med annen morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på andre språk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Ca. 30 timer fordelt på forelesninger og seminar om tekstanalyse og akademisk skriving. Det forutsettes aktiv deltakelse på forelesninger og seminar.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Et skriftlig arbeid på 4-5 sider (ca. 1400-1750 ord) tilknyttet seminaret om tekstanalyse og akademisk skriving. Studenter som har gjennomført et slikt kurs i andre studieprogrammer, kan be om fritak.
- Alle studenter må levere en skriftlig oppgave på 2-3 sider (ca. 700-1050 ord) knyttet til emnets innhold og læringsmål.
Eksamen består av:
En hjemmeeksamen ved slutten av semesteret på ca. 5 sider (ca. 1750 ord), varighet 1 uke.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HIS-1000
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
- Tidligere år og semester for dette emnet