høst
2017
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp
Emnetype
Teoretisk og praktisk (pc-lab). Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i statsvitenskap bachelorprogrammet i sosiologi bachelorprogrammet i pedagogikk bachelorprogrammet i samfunnsplanlegging og kulturforståelse bachelorprogrammet i samfunnssikkerhet og miljø lektorutdanningen for trinn 8-13 - master med studieretning sosiologi lektorutdanning i for trinn 8-13 - master, faggruppe 2 samfunnsfag Det passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan også tas som enkeltemne.Innhold
Emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder for samfunnsvitenskapene. Studentene skal bli kjent med hvordan en planlegger og gjennomfører ulike former for kvantitative undersøkelser (spørreskjema og lignende), hvordan en bruker ulike statistiske metoder til å analysere innsamlede data, samt presentere resultatene fra kvantitative undersøkelser. De lærer å planlegge kvalitative studier og samle inn kvalitativt forskningsmateriale, analysere data og presentere studier som er gjort ved hjelp av observasjon, kvalitative intervju, tekster og andre kvalitative metoder.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte: Kunnskaper Studenten har:
- oversikt over ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder
- kunnskap om innholdet i sentrale metodiske tilnærminger og analyseteknikker
- oversikt over anvendt statistisk analyse
Ferdigheter Studenten kan:
- mestre de mest grunnleggende ferdighetene i gjennomføringen av kvantitativ og kvalitativ samfunnsforskning for å bli i stand til å gjennomføre enkle undersøkelser
- vite hva som er vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser, slik at de kan vurdere forskningsarbeider
Kompetanse Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre en enkel forskningsoppgave
- selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering
Undervisning
Emnet består av en forelesningsrekke i kvantitativ metode (ca. 7 dobbeltimer) og en forelesningsrekke i kvalitativ metode (ca. 7 dobbeltimer). Det tilbys oppgaveseminar/ PC-lab hele semesteret (ca. 7 dobbeltimer) parallelt med forelesningene. Det tilbys en seminarrekke (ca. 3 dobbeltimer) knyttet til arbeidskrav (obligatorisk oppgave) i kvalitativ metode. Denne seminarrekken er tilpasset studentene på de enkelte studieprogrammene. Kvalitetssikring av emnet Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: Innlevering av to obligatoriske oppgaver: 1) En oppgave i kvalitativ metode basert på ''feltarbeid'' - observasjon i det offentlige rom. Oppgaven skal skrives i gruppe. Oppmøte på første seminardag er obligatorisk. 2) En oppgave i kvantitativ metode basert på tilgjengelige data. Oppgaven skal inneholde en kort teoretisk innledning. Oppgavene kan gjøres som gruppearbeid. Oppgavene evalueres av faglærer (godkjent/ikke godkjent)
Eksamen består av: En 6 timers skoleeksamen med en kvantitativ og en kvalitativ oppgave som teller 50 % hver. Begge oppgavene må vurderes til bestått. Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
PENSUM
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode
KVALITATIVE METODER
Bøker:
- Thagaard, Tove (4. utg. 2013): Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget (244 sider)
- Aase, Tor Halfdan og Erik Fossåskaret (2014): Skapte virkeligheter. Om produksjon og tolkning av kvalitative data. Oslo: Universitetsforlaget (225 sider)
Artikkel:
-
- Kjeldstadli, Knut (1997): ¿Å analysere skriftlige kilder¿. Artikkel i: Fossåskaret, Erik med flere (red.): Metodisk feltarbeid. Oslo: Universitetsforlaget (27 sider).
Nettsted:
- Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste: Personvernombudet for forskning.
Til sammen ca. 520 sider
KVANTITATIVE METODER
Ringdal, Kristen: (2012/2007/2001): Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SVF-1050
- Ansvarlig enhet
- Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
- Kontaktpersoner
-
-
-
Sissel Henriette Eriksen
Professor i sosiologi. Merittert underviser.
+4777646217
sissel.eriksen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet