høst 2017
BED-3012 Fordypning i markedsføring - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-3012 Fordypning i marked/innovasjonsteori 10 stp

Innhold

Kurset har som formål å gi studentene innføring i aktuell forskning i markedsføring og strategi, samt bidra til at studentene kan utarbeide et selvstendig forslag til problemstillinger og faglig tilnærming på sin masteroppgave. Studentene vil få tilgang til et utvalg vitenskapelige oversiktsartikler og sentrale empiriske arbeider. Gjennom forelesninger og egen fordypning får de en oversikt over problemstillinger, teorier og metoder som gir bredde og dybde i utvalgte deler av faget. Studentene vil i kurset få muligheter til å legge frem egne forslag til temaer/fenomener og problemstillinger i potensielle masteroppgaver. Disse forslagene vil drøftes i felleskap og må utvikles til en semesteroppgave som leveres inn ved slutten av kurset.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Ha en bred og generell kunnskap om forskning i markedsføring og strategi og en dybdekunnskap om et avgrenset tema som kan danne basis for en masteroppgave
  • Kunnskaper og forståelse av for hvordan praktiske problemstillinger kan forankres i teoretiske begreper, teorier og modeller i markedsføring og strategifag.

Ferdigheter:

  • Kunne arbeide selvstendig med å formulere forskbare problemstillinger på grunnlag av faglige kunnskaper.
  • Kunne drøfte ulike teoretiske bidrag som kan brukes for å analysere problemområdet en velger som dybdekunnskap og fokus i sin master proposal (semesteroppgave).
  • Kunne bruke den faglige kunnskapen som grunnlag for å utvikle markedsstrategier basert på forventede resultater og funn.

Kompetanse:

  • På selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i emnet.
  • Kunne kommunisere med ulike målgrupper om faglige og anvendte problemstillinger, analyser, konklusjoner og anbefalinger innen for emnet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave og muntlig fremlegging som vurderes helhetlig.

Bokstavkarakterer A-E, med F som stryk.

Arbeidskrav: To presentasjoner. Eksamen arrangeres i Tromsø.

 Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen for emnet.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i UiTs digitale læringsplattform ved semesterstart eller fås ved henvendelse til bokhandelen Akademia Tromsø eller Narvik. Bøkene kan kjøpes på www.akademia.no.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3012
  • Tidligere år og semester for dette emnet