vår 2017
PSY-2578 Kvalitative metoder - 5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på profesjonsstudiet i psykologi og kan derfor ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1504 Psykometri, PSY-1509 Skriving og tekstarbeid med forskningsrapport II, PSY-1602 Psykologrollen: Profesjons- og egenutvikling, del 2, PSY-2549 Affektiv nevrovitenskap

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PSY-2573 Forskningspraksis (p) 5 stp

Innhold

Formålet er å gi enn innføring i kvalitative metoder, med spesiell vekt på det kvalitative forskningsintervjuet. Studentene trenes i å vurdere forholdet mellom kvaliteter og kvantiteter. Kurset konsentreres om å gi en innføring i de kvalitative forsknings-tradisjonene fenomenologi og ”grounded theory”, med spesiell vekt på det narrative forskningsintervjuet.

Hva lærer du

Studentene skal etter å ha gjennomført kurset være i stand til å ha: Kunnskap og forståelse til å kunne bedømme kvalitative metoders fortrinn og begrensninger, bedømme hva som er en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling. Kunne bruke dybdeintervjuer i psykologisk forskning,  reflektere rundt sin egen person som forskningsinstrument i møte med informanter, beskrive det filosofiske/ideologiske grunnlaget for kvalitative metoder. Ferdigheter til å kunne: Presentere kvalitative problemstillinger, gjennomføre dybdeintervjuer, evaluere egen/andres innsats som intervjuer, transkribere og analysere intervjuene og nedfelle forskningsfunnene i en rapport. Kompetanse: Demonstrere gjennomførbarhet av et kvalitativt forskningsprosjekt basert på dybdeintervjuer.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Kurset går over 3 dager og er obligatorisk. Undervisningen omfatter foruten forelesninger også gruppearbeid og praktiske øvelser. Datainnsamlingen til hjemmeeksamen begynner i løpet av undervisningsperioden. Studentene formulerer sin egen kvalitative problemstilling, lager en intervjuguide som de siden intervjuer en intern student og en ekstern informant etter. Intervjuene transkriberes, hvorpå man begynner dataanalyse og utskriving av forskningsfunn.

All undervisning er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere. Dermed oppfordres studentene til å delta aktivt i all undervisning som tilbys.


Eksamen

Arbeidskrav: Kurset har obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.

Eksamen: Kurset avsluttes med en hjemmeeksamen (forskningsrapport) på omlag 10-20 sider, med utgangspunkt i den kvalitative problemstillingen studenten selv har formulert. I tillegg kommer vedlegg med intervjuguide, samtykkeerklæring, 3 transkriberte intervjuer, og feedback- sammendragene på hvordan man fungerer som intervjuer. Hjemmeeksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i det påfølgende semester.


Pensum

Creswell, J.W. (2012). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: PSY-2578
  • Tidligere år og semester for dette emnet