vår 2017
BLU-1003F Språk, tekst og matematikk - 20 stp

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1203 Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1003 Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1003S Språk, tekst og matematikk 20 stp

Pensum

Norsk

Askeland, Norunn og Maagerø, Eva (2011): Fagspråk i barnehagen. Fra riddere til gravemaskiner. I Gjems, Liv & Løkken, Gunvor: Barns læring om språk og gjennom språk. Cappelen Damm Akademisk. 28 sider.

Birkeland, Tone og Mjør, Ingeborg (2012). Barnelitteratur sjangrar og teksttypar. Cappelens Forlag AS. S. 35-147, totalt 112 sider

Gjems, Liv (2011). Hverdagssamtalene Barnehagens glemte læringsarena? I Gjems, Liv & Løkken, Gunvor: Barns læring om språk og gjennom språk. Cappelen Damm Akademisk. 26 sider

*Gjems, Liv (2016). Kapittel 6: Sammenhengen mellom lek og litterasitet. I Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet - på barns vilkår. s. 133-152, 19 sider

Høigård, Anne (2013). Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. 280 sider

*Hardersen, Barbro (2016). Kapittel 5: Profesjonsfaglig digital kompetanse et meningsfylt begrep. I Apple gøyer og appe streker. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. 25 sider

Karsrud, Fridunn Tørå (2014). Muntlig fortelling i barnehagen. En vei til danning, livsmot og literacy. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 (s. 113-133) og 6 (s. 134-155). 42 sider

*Kleemann, Carola (2016). Lek som arena for språktilegnelse. I Øksnes & Sundsdal (red.): Læring. Cappelen Damm Akademisk. S. 51-72, 21 sider

Solstad, Trine (2007). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 145 sider

Matematikk

*Anundsen, Inger Wallem og Simensen, Anita Movik (2014). Matematikk i naturen natur i matematikken. I Sæther, Morten og Hagen, Trond Løge (red.): Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Fagbokforlaget. Kap. 9, s. 163-192. 30 sider. ISBN 978-82-450-1376-4.

Nakken, Anne HJ. og Thiel, Oliver (2014). Matematikkens kjerne. Fagbokforlaget. 280 sider

Carpenter, Thomas P. mfl. (1993). Models of problem solving: A study of kindergarten children¿s problem-solving processes. Tilgjengelig fra: http://www.jstor.org/stable/749152?seq=1 [Lesedato:27.05.15]. 13 sider

*Clements, Douglas H. & Julie Sarama (2009). Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. New York: Routledge, kap.5. Arithmetic: Early addition and subtraction and counting strategies. 22 sider

*Geist, Eugene (2009). Children are born Mathematicians. Supporting mathematical development, birth to age 8. New Jersey: Pearson, s.139-144, 150-152, 166-168, 192, 202-203. 15 sider

Gifford, Sue (2005). Teaching mathematics 3-5. Maidenhead: Open University Press. Kap.11: Problem solving. http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/docDetail.action?docID=10161335 [Lesedato: 27.05.15]. 20 sider

Smestad, Bjørn (2008). Geometriaktiviteter i lys av van Hieles teorier. Tilgjengelig fra: http://www.caspar.no/tangenten/2008/smestad108.pdf [Lesedato: 27.05.2015]. 5 sider

 

*Betyr at artiklene er samlet i et kompendium som kan kjøpes på trykkeriet.

Pedagogikk

Broström, Stig, Lafton og Letnes (red) (2014). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen. Fagbokforlaget. Boken brukes også i BULL og KKK. Artikler fra denne boken i dette kunnskapsområdet:

  • Nakken, Anne Hj. Og Oliver Thiel: Matematikk med barn i alderen 0-3 år.
  • Sandvik, Margareth: Språkdidaktikk i den flerspråklige barnehagen.

Totalt 28 s.

Glaser V., Størksen I., Drugli M.B. (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget. Boken også brukes i BULL og KKK. Kapitler fra denne boken i dette kunnskapsområdet er kap.8, 23, 24 og 25. Totalt 50 s.

Solli A. (red.) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Boken brukes også i BULL. Artikler fra denne boken i dette kunnskapsområdet:

  • Birkeland, L.: Lesbarhet, troverdighet og påvirkningskraft når teksten møter foreldre.
  • Cejka D.A.: Betydning av sjangerkunnskap i barnehageyrket.

Totalt: 34 s.

 

Overgang barnehage-skole

Aukland S. (2013) «Overgang barnehage-skole» i Kvello Ø. (red.) Barnas barnehage 1. Gyldendal Akademisk (s.296-323, 345-347), totalt 30 s.

SKJØNNLITTERATUR

Roman for barn:

Belsvik, Rune (2014). Verdas søtaste turist. Oslo: Cappelen Damm

Bildebøker:

Dahle, Gro (2014). Akvarium. Cappelen Damm.

Eriksen, Endre Lund og Saxegaard, Stig (2013). Alvin Pang på rømmen. Aschehoug. 10 sider

Nyhus, Svein (2013). Lars er stor. Gyldendal Norsk Forlag. 2 sider

Rørvik, Bjørn F. (2009). Bukkene Bruse på badeland. Cappelen Damm. 15 sider

Bergstrõm, Gunilla (2011). Albert tuller med tall. Cappelen Damm. 2 sider

Rørvik, Bjørn F. (2009). Bukkene Bruse på badeland. Cappelen Damm. 15 sider

Pekebøker:

Wirsen, Stina (2005). Hvem er sint? Gyldendal Norsk Forlag. 5 sider

En selvvalgt pekebok

Lyrikk (samles i kompendium som kan kjøpes på trykkeriet)

Jeg fant, jeg fant! Dikt for barn. Illustrert av Yokoland. 2011. Gyldendal Norsk Forlag AS ¿ Gyldendal Barn & Ungdom, [Oslo].

«Å finne seg selv» av Kari Tinnen

«Appel sin» av Erlend Loe

«Tapt papirark» av Lillebjørn Nilsen

Bjerke, André 2000: Morovers. Illustrert av Svein Nyhus. Aschehoug, Oslo.

«Farao på ferie»

«Bedrøvet fugl»

Borgemoen, Asgeir (red.) 2001: Dikt for småsjefer. Asgeirs utvalgte favorittdikt for jenter og gutter. Kagge Forlag, Oslo.

«Mors gode råd» av Marit Tusvik

«Æ» av André Bjerke

«L» av Olav H. Hauge

Hagerup, Inger 2005 [1982]: Så rart. Samlede barnevers. Aschehoug, Oslo.

«Mauren»

«Den morgenen»

Mørck, Sidsel 2002: Hit og dit-vers. Illustrert av Øivind Jorfald. Aschehoug, Oslo.

 

4 selvvalgte dikt

Tradisjonslitteratur (kompendium som kan kjøpes på trykkeriet)

Vi vil bruke et utvalg av dette kompendiet her, det skal også brukes i emne 5 (forsterkning).

Kompendium

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1003F
  • Tidligere år og semester for dette emnet