vår
2017
BLU-1003F Språk, tekst og matematikk - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1203 Språk, tekst og matematikk 20 stpBLU-1003 Språk, tekst og matematikk 20 stp
BLU-1003S Språk, tekst og matematikk 20 stp
Pensum
Norsk
Askeland, Norunn og Maagerø, Eva (2011): Fagspråk i barnehagen. Fra riddere til gravemaskiner. I Gjems, Liv & Løkken, Gunvor: Barns læring om språk og gjennom språk. Cappelen Damm Akademisk. 28 sider.
Birkeland, Tone og Mjør, Ingeborg (2012). Barnelitteratur sjangrar og teksttypar. Cappelens Forlag AS. S. 35-147, totalt 112 sider
Gjems, Liv (2011). Hverdagssamtalene Barnehagens glemte læringsarena? I Gjems, Liv & Løkken, Gunvor: Barns læring om språk og gjennom språk. Cappelen Damm Akademisk. 26 sider
*Gjems, Liv (2016). Kapittel 6: Sammenhengen mellom lek og litterasitet. I Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet - på barns vilkår. s. 133-152, 19 sider
Høigård, Anne (2013). Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. 280 sider
*Hardersen, Barbro (2016). Kapittel 5: Profesjonsfaglig digital kompetanse et meningsfylt begrep. I Apple gøyer og appe streker. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. 25 sider
Karsrud, Fridunn Tørå (2014). Muntlig fortelling i barnehagen. En vei til danning, livsmot og literacy. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 (s. 113-133) og 6 (s. 134-155). 42 sider
*Kleemann, Carola (2016). Lek som arena for språktilegnelse. I Øksnes & Sundsdal (red.): Læring. Cappelen Damm Akademisk. S. 51-72, 21 sider
Solstad, Trine (2007). Les mer! Utvikling av lesekompetanse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. 145 sider
Matematikk
*Anundsen, Inger Wallem og Simensen, Anita Movik (2014). Matematikk i naturen natur i matematikken. I Sæther, Morten og Hagen, Trond Løge (red.): Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Fagbokforlaget. Kap. 9, s. 163-192. 30 sider. ISBN 978-82-450-1376-4.
Nakken, Anne HJ. og Thiel, Oliver (2014). Matematikkens kjerne. Fagbokforlaget. 280 sider
Carpenter, Thomas P. mfl. (1993). Models of problem solving: A study of kindergarten children¿s problem-solving processes. Tilgjengelig fra: http://www.jstor.org/stable/749152?seq=1 [Lesedato:27.05.15]. 13 sider
*Clements, Douglas H. & Julie Sarama (2009). Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. New York: Routledge, kap.5. Arithmetic: Early addition and subtraction and counting strategies. 22 sider
*Geist, Eugene (2009). Children are born Mathematicians. Supporting mathematical development, birth to age 8. New Jersey: Pearson, s.139-144, 150-152, 166-168, 192, 202-203. 15 sider
Gifford, Sue (2005). Teaching mathematics 3-5. Maidenhead: Open University Press. Kap.11: Problem solving. http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/docDetail.action?docID=10161335 [Lesedato: 27.05.15]. 20 sider
Smestad, Bjørn (2008). Geometriaktiviteter i lys av van Hieles teorier. Tilgjengelig fra: http://www.caspar.no/tangenten/2008/smestad108.pdf [Lesedato: 27.05.2015]. 5 sider
*Betyr at artiklene er samlet i et kompendium som kan kjøpes på trykkeriet.
Pedagogikk
Broström, Stig, Lafton og Letnes (red) (2014). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen. Fagbokforlaget. Boken brukes også i BULL og KKK. Artikler fra denne boken i dette kunnskapsområdet:
- Nakken, Anne Hj. Og Oliver Thiel: Matematikk med barn i alderen 0-3 år.
- Sandvik, Margareth: Språkdidaktikk i den flerspråklige barnehagen.
Totalt 28 s.
Glaser V., Størksen I., Drugli M.B. (red.) (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget. Boken også brukes i BULL og KKK. Kapitler fra denne boken i dette kunnskapsområdet er kap.8, 23, 24 og 25. Totalt 50 s.
Solli A. (red.) (2014). Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Boken brukes også i BULL. Artikler fra denne boken i dette kunnskapsområdet:
- Birkeland, L.: Lesbarhet, troverdighet og påvirkningskraft når teksten møter foreldre.
- Cejka D.A.: Betydning av sjangerkunnskap i barnehageyrket.
Totalt: 34 s.
Overgang barnehage-skole
Aukland S. (2013) «Overgang barnehage-skole» i Kvello Ø. (red.) Barnas barnehage 1. Gyldendal Akademisk (s.296-323, 345-347), totalt 30 s.
SKJØNNLITTERATUR
Roman for barn:
Belsvik, Rune (2014). Verdas søtaste turist. Oslo: Cappelen Damm
Bildebøker:
Dahle, Gro (2014). Akvarium. Cappelen Damm.
Eriksen, Endre Lund og Saxegaard, Stig (2013). Alvin Pang på rømmen. Aschehoug. 10 sider
Nyhus, Svein (2013). Lars er stor. Gyldendal Norsk Forlag. 2 sider
Rørvik, Bjørn F. (2009). Bukkene Bruse på badeland. Cappelen Damm. 15 sider
Bergstrõm, Gunilla (2011). Albert tuller med tall. Cappelen Damm. 2 sider
Rørvik, Bjørn F. (2009). Bukkene Bruse på badeland. Cappelen Damm. 15 sider
Pekebøker:
Wirsen, Stina (2005). Hvem er sint? Gyldendal Norsk Forlag. 5 sider
En selvvalgt pekebok
Lyrikk (samles i kompendium som kan kjøpes på trykkeriet)
Jeg fant, jeg fant! Dikt for barn. Illustrert av Yokoland. 2011. Gyldendal Norsk Forlag AS ¿ Gyldendal Barn & Ungdom, [Oslo].
«Å finne seg selv» av Kari Tinnen
«Appel sin» av Erlend Loe
«Tapt papirark» av Lillebjørn Nilsen
Bjerke, André 2000: Morovers. Illustrert av Svein Nyhus. Aschehoug, Oslo.
«Farao på ferie»
«Bedrøvet fugl»
Borgemoen, Asgeir (red.) 2001: Dikt for småsjefer. Asgeirs utvalgte favorittdikt for jenter og gutter. Kagge Forlag, Oslo.
«Mors gode råd» av Marit Tusvik
«Æ» av André Bjerke
«L» av Olav H. Hauge
Hagerup, Inger 2005 [1982]: Så rart. Samlede barnevers. Aschehoug, Oslo.
«Mauren»
«Den morgenen»
Mørck, Sidsel 2002: Hit og dit-vers. Illustrert av Øivind Jorfald. Aschehoug, Oslo.
4 selvvalgte dikt
Tradisjonslitteratur (kompendium som kan kjøpes på trykkeriet)
Vi vil bruke et utvalg av dette kompendiet her, det skal også brukes i emne 5 (forsterkning).
Kompendium
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1003F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet