vår 2017
PED-3050 Kvantitativ metode - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er obligatorisk i masterstudiene i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. I tillegg kreves dokumenterte elementære kunnskaper i kvantitativ metode tilsvarende innholdet i SVF-1050. Søknadskode: 9371.

Obligatorisk forkunnskapskrav

SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stp
PED-3050 Kvantitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
SVF-3004 Kvantitative forskningsmetoder I 10 stp
SVF-3005 Kvantitative forskningsmetoder II 10 stp

Innhold

Emnets innhold er en fordypning innenfor områder og tema som er introdusert på lavere studienivå. Hovedområdene for undervisningen vil omfatte deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk, sannsynlighetsbegrepet og signifikanstesting. Sentrale tema er forholdet mellom problemstilling og metode, reliabilitet og validitet. Forskningsetikk og meldeplikt til Personvernombudet vil bli behandlet særskilt.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • ha innsikt i sentrale statistiske begreper som sannsynlighet, signifikans, reliabilitet og validitet
  • kunne forstå andres forskning basert på kvantitativ metode
  • ha kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
  • ha innsikt i gjeldende forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av den Nasjonale forskningsetiske komité

Ferdigheter:

  • kunne gjennomføre ulike typer multivariat analyse på et gitt datamateriale

Kompetanse

  • kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvantitativ metode
  • kunne vurdere kritisk andres forskning basert på kvantitativ metodikk
  • ha høy bevissthet om etiske problemer og kunne ta etiske hensyn i gjennomføringen av egen forskning


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Oppstarten av undervisningen blir organisert som et intensivt innføringskurs over to dager (5 timer pr dag). Dette kurset presenterer sentrale statistiske begrepet og legger grunnlaget for den videre undervisningen i emnet. Det gis 30 timer undervisning innbefattet intensivkurset på 10 timer. Undervisningen omfatter forelesninger, seminarer og øvelser (SPSS). Undervisningen går i vårsemesteret og er fordelt på tre samlinger.

Eksamen

Arbeidskrav: I tilknytning til intensivkurset/første samling skal det innleveres individuell besvarelse på et oppgavesett som er utformet av faglærer. Besvarelsene leveres inn ca. 2 uker etter avslutning av første samling. Arbeidskravet må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen: Eksamen består av 2 individuelle skriftlige innleveringer. Innleveringene er besvarelser på oppgavesett som deles ut på andre og tredje samling. Innleveringsfrist for det første oppgavesettet er innen fastsatt dato før siste samling. Innleveringsfrist for andre oppgavesett er til fastsatt dato ved semesterets avslutning. Studentene kan innlevere en forbedret versjon av besvarelsen på første oppgavesett sammen med den siste innleveringen. Det gis én samlet karakter på de to innleveringene. Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semestre.  


Pensum

 

¿ Kleven, Thor A. (red), 2011: Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. 2.utgave. Oslo: Unipub 2011. Sidene 139-216 er ikke pensum.

¿ King, Bruce M. , Rosopa, Patric J. & Minium, Edward W.: Statistical reasoning in the behavioural sciences, 6th ed. Wiley, 2011. (Kapittel 1, 3-8, 10-14, 16-17, 20). Dere kan også bruke 5th ed. (2008) der kapittel 18 i den gamle utgaven tilsvarer kapittel 20 i den nye.

¿ Johannessen, Asbjørn: Introduksjon til SPSS, Fjerde utgave, Abstrakt forlag AS, 2009, side 49-159.

Om pensum:

Klevens bok presenterer det metodiske fundamentet for kvantitativ pedagogisk forskning. Den er først og fremst en bok som hjelper leseren til å forstå prinsippene for, og begrensningene til, de metodene som de vil møte i forskningslitteraturen og et hjelpemiddel til å tolke og vurdere forskningsresultater.

Boken Statistical reasoning in the behavioural sciences er en standard innføringsbok i anvendt statistikk med fokus på psykologi og pedagogikk. Det er foretatt et utvalg av kapitler fra denne boken. Merk at kapittel 3 i Klevens bok gir en rask og oppsummerende innføring i mye av det som omhandles i større detalj i denne statistikkboken.

Boken Introduksjon til SPSS er en håndbok for å kunne benytte statistikkprogrammet SPSS til løsning av oppgaver.

Undervisningsplan:

Første samling, jan: Hovedvekt på forskningsmetode og en gjennomgang av problemstillingene i Klevens bok. Det vil være fornuftig å ha lest i gjennom denne boken før samlingen.

Andre samling, feb/mars: Innføring i statistikk ¿ del 1. Hovedfokus på denne samlingen er på deskriptiv statistikk, statistisk tenkning/slutninger, hypotesetesting og korrelasjon. Det vil være fornuftig å se nærmere på følgende kapitler i statistikkboken før denne samlingen: 1,3-5, 7, 10-14, og 16.

Tredje samling, april: Innføring i statistikk ¿ del 2. Hovedfokus på denne samlingen er på sammenhenger mellom variable og statistisk testing av slike sammenhenger. Det vil være fornuftig å se nærmere på følgende kapitler i statistikkboken før denne samlingen: 6, 8, 17, 20 (kap. 18 i 5. utgave).

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3050
  • Tidligere år og semester for dette emnet