vår
2017
PED-3053 Vitenskapsteori - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse: innsikt i klassiske og moderne vitenskapelige tenkemåter og metoder og deres relevans for forskning i pedagogikk.
Ferdigheter: kunne gi en skriftlig presentasjon av vitenskapsteori og metodelære relevant for forståelsen av forskning i pedagogikk.
Kompetanse: kunne anvende vitenskapsteoretiske tenkemåter og metoder i forskningsarbeider i pedagogikk.
Eksamen
Arbeidskravet er en hjemmeoppgave (ca. 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste av oppgaver utarbeidet av faglærer. Innlevering er 2 uker etter at oppgavesettet er utlevert. Studentene får individuell tilbakemelding på besvarelsen. Arbeidskravet, innlevering av hjemmeoppgave og frammøte for tilbakemelding, må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen er innlevering av bearbeidet versjon av besvarelse på arbeidskravet (ca. 3500 ord/10 sider). Innlevering til fastsatt dato, ca. 10 dager etter at arbeidskravet er gjennomført.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av neste semester.
Pensum
Grunnbok
Rosenberg, A. (2015) Philosophy of Social Science, Boulder: Westview Press (347 sider) ISBN 978-08-13349732
Nettsted
De nasjonale forskningsetiske komitéene (2016), nettsted https://www.etikkom.no/ Se særlig Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. (44 sider) https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
Artikler i kompendium
Bhaskar, R., & Danermark, B. (2006). Meta-theory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (4), s, 278-297 (19 sider) Finnes også på http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15017410600914329
Cruickshank, J. (2003) Realism and Sociology, London: Routledge, s. 144 (1 side) ISBN 0-415-26190-2
Fjelland, R. (1999) Thomas Kuhn og teorien om vitenskapelige revolusjoner, i Innføring i vitenskapsteori, kap 6, s. 107-129 (22 sider) ISBN 82-00-12977-2
Gilje, N. & Grimen, H. (1993) Forklaringstyper, i Samfunnsvitenskapens forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap 6, s. 106-141 (35 sider) ISBN 82-00-02788-0
Gilje, N. & Grimen, H. (1993) Hermeneutikk: forståelse og mening, i Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap 7, s. 142 ¿ 174 (32 sider) ISBN 82-00-02788-0
Hempel, C. G. (1965) The Function of General Laws in History, i C. G. Hempel, Aspects of Scientific Explanation, New York: The Free Press, kap 9, s. 231-43 (12 sider) ISBN 978-00-29143407 Finnes også på https://www.jstor.org/stable/2017635?seq=1#page_scan_tab_contents
Holst, C. (2011) Kjønn, feminisme og vitenskap, I Balsvik, E. & Solli, S. M. Introduksjon til samfunnsvitenskapene, Bind 2, Oslo: Universitetsforlaget, s. 318-335 (18 sider) ISBN 978-82-15-01843-0
Koch, C. A. (2009) Kritisk rationalisme, i Fuglesang, L. & Bitsch Olsen, P. (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 2, s. 79-110 (41 sider) ISBN 978-87-7867-278-0.
Klette, K. (red) (2012): The Role of Theory in Educational Research. Report from the March seminar 2011. The research council of Norway. (30 sider) Hentet fra http://www.forskningsradet.no/no/Publikasjon/The_Role_of_Theory_in_Educational_Research/1253973656635?lang=no
Kuhn, T. (1989) The Natural and the Human Sciences, i Hiley, Bohman & Shusterman (red) (1992) The Interpretative Turn: Philosophy, Science, Culture. Ithaca & London: Cornell University Press, s. 17 ¿ 24. (8 sider) ISBN 978-0801497858
Merton, R. (2011/1942) Vitenskapens normative struktur, i Balsvik, E. & Solli, S. M. Introduksjon til samfunnsvitenskapene, Bind 2, Oslo: Universitetsforlaget, s. 253-264 (12 sider) ISBN 978-82-15-01843-0
Pedersen, E. O. & Toft, P. (2009) Positivisme: erfaringsbasert viden formulert i en logisk programme, i Fuglesang, L. & Bitsch Olsen, P. (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 1, s. 55-78 (23 sider) ISBN 978-87-7867-278-0.
Popper, K. (1959/2002) A Survey of Some Fundamental Problems, i The Logic of Scientific Discovery, London: Routledge, kap 1, s. 3-26 (23 sider) ISBN 0-415-27843-0
Skinningsrud, T. (2013) Meta-teori: kritisk realisme, i Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet, Dr.-philos.-avhandling, UiT, kap 2, s. 57-86, (28 sider) Finnes også på http://munin.uit.no/handle/10037/5208
Smith, D. W. (2013) Phenomenology, I Zalta, E. N. (red), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), (21 sider) hentet fra https://plato.stanford.edu/entries/phenomenology
Taylor, C. (1980) Understanding in Human Sciences, i Review of Metaphysics 34 (1980), s. 25 ¿ 38 (13 sider) Finnes også på https://www.jstor.org/stable/20127456?seq=1#page_scan_tab_contents
Samlet 722 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3053
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
Brynjar Labugt Sollid
Koordinator for arbeidslag for studier ved ILP
+4777645753
brynjar.l.sollid@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet