vår
2017
PED-1005 Pedagogiske grunnlagsproblem - 10 stp
Emnetype
Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne og gis i en campusvariant og en nettvariant. Campusstudenter gis forelesninger og seminarundervisning på campus. Nettstudentene følger det nettbaserte undervisningsopplegget. I søknad om opptak markeres hvilket tilbud studenten skal følge.Innhold
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel: oppfatninger om pedagogikkfagets egenart, perspektiv på forholdet mellom teori og praksis, ulike skoleretninger i etikk og forståelse av grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som oppdragelse og undervisning.
Emnet består av en fast og en variabel del. Den faste delen (ca. halvparten) gir en generell innføring i emneområdet. I den andre variable delen vil instituttets lærere skiftevis utdype og belyse grunnlagsspørsmål med utgangspunkt i egen forskning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Kjennskap til grunnleggende begreper i pedagogisk filosofi
- Kjennskap til ulike forståelser av etiske vurderinger
Ferdigheter:
- Kunne begrunne handlingsvalg i pedagogiske sammenhenger ut fra etiske betraktninger
- Kunne argumentere muntlig for etiske standpunkter i pedagogisk sammenheng
- Kunne verdsette samtaler med barn i et filosofisk perspektiv
Kompetanse:
- Kunne resonnere ut fra ulike grunnstandpunkter i etisk teori
- Kunne analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studnetene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres både som en øvelse i argumentasjon for eget standspunkt, og for å få tilbakemelding på egen fremstilling og gi tilbakemelding på andres fremlegg. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav under.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Eksamen
Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Campusvariant: Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 minutter.
Nettvariant: Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt fris og vurderes til Godkjent / Ikke godkjent.
Eksamen/vurdering: Hjemmeeksamen (oppgitt tema) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det tilbys kontinuasjonsseksamen ved karakteren F i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Bøker:
Bøyum, S. (2016) Utdanning, ulikskap og urettferd. Bergen: Fagbokforlaget (148 s.) ISBN 978-82-450-2109
Kristiansen; A. (2014) Rom for anerkjennelse i utdanningssystemet. Bergen: Fagbokforlaget (120 s.) ISBN 978-82-321-0265-5
Opdal; P.M. (2008): Pedagogisk-filosofiske analyser. Bergen: Fagbokforlaget (110 s.) ISBN. 978-82-450-0725-1
Svendsen; L.Fr.H. (2003): Hva er filosofi. Oslo Universitetsforlaget (129 s.) ISBN. 82-15-00410-5
Artikler (kompendium)
Dewey, J. (2001): Erfaring og tenkning. I Dale, E.L.(red): Om utdanning. Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal s. 53-66 (13 s.) ISBN 82-05-29911-0
Englund, T. (2007) Skola för deliberativ kommunikation. I Englund, T. (red) Utbildning som kommunikation: deliberativa samtal som möjlighet, Göteborg: Daidalos, s. 153-168 (15 sider). ISBN 978-91-7173-249-1
Gustavsson, B. (2001): ¿Dannelse som reise og eventyr¿ i Kvernbekk, Tone (red.) (2007): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet. Gyldendal akademisk. Oslo, s. 31-48. (17 s.) ISBN 82-417-1178-6, h.,
Løvlie; L. (1992): Pedagogisk filosofi. I Dale, E.L.(red): Pedagogisk filosofi. Oslo: Ad Notam Gyldendal s. 13-33 (20 s.) ISBN 82-05-207372
Løvlie, L. (2008) Har det pædagogiske paradoks nogen betydning i uddannelse? I Knudsen, L. E. D. & Andersson, M. (red): Skab dig! Pædagogisk filosofi, Forlaget unge pædagoger, s. 13-30 (17 sider) ISBN 978-87-90220-43-3
Skjervheim, H. (1992) Det instrumentalistiske mistaket. I Skjervheim, Hans: Filosofi og dømmekraft. Oslo: Universitetsforlaget (6 sider) ISBN 82-00-21342-0, h.
Skjervheim, H. (2002): Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi. I: Skjervheim, Hans: Mennesket. Oslo: Universitetsforlaget (15 sider) ISBN 978-82-15-00298-9
Solberg, M. (2010) Om akademisk danning med utgangspunkt i Kants sensus communis og "Hva er opplysning?" i Nilsen, F & Dybdal, L (red): Festskrift til Hjørdis Nerheim i anledning 70-årsdagen. Oslo: Unipub forlag s 51 - 68. (17 sider) ISBN 978-82-303-1614-6.
Straume, I.S. (2013) Loven, det er oss. Danning i et demokrati. Staume, I (red) Danningens filosofihistorie. Oslo: Gyldendal Akademisk, (18 sider) ISBN 978-82-05-44421-8
(Totalt ca. 645 sider)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet