vår
2017
PED-2001 Tematisk fordypning - 10 stp
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i pedagogikk (studieretning pedagogikk) og kan ikke tas som enkeltemne.
Obligatoriske forkunnskaper: PED-0001 Innføring i pedagogikk, PED-1001 Barns og unges utvikling, PED-1002 Pedagogisk refleksjon og praksis, PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv, PED-1004 Kulturpedagogikk og PED-1005 Pedagogiske grunnlagsproblemer; eller tilsvarende.
Innhold
I emnet tematiseres psykologiske, sosiologiske, filosofiske og historiske perspektiver på pedagogikk. Studentene gis gjennom undervisning, veiledning og litteraturstudier anledning til tematisk fordypning i faget. Områdene undervisningen tar utgangspunkt i, vil kunne variere noe fra år til år.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap og forståelse for ulike delområder av det pedagogiske fagfeltet og sammenhengen mellom disse.
Ferdigheter:
- kunne gi en skriftlig framstilling av fordypningstema innenfor pedagogikkfaget, fortrinnsvis et tema som er relevant for studentens bacheloroppgave (se eget punkt om sammenheng med PED2002)
Kompetanse:
- kunne foreta et begrunnet valg av fordypningsområde for egen bacheloroppgave
Undervisning
Arbeidsformer
Undervisning gis i form av forelesninger og veiledning individuelt eller i gruppe. Studentaktive arbeidsformer er seminarer, selvstudium og kollokviearbeid.
Veiledning
Emnet gis i vårsemesteret. Hver student vil få tildelt en veileder før skrivingen av de to hjemmeoppgavene, studenten kontakter veilederen. Veiledningen foregår enten ved personlig frammøte, pr. telefon eller via e-post. Studenter som tar PED-2001 og PED-2002 samme semester kan få veiledning inntil 3 ganger. Hvert veiledningsmøte beregnes til ca. 45 min. Tildelt veileder vil også være veileder for skriving av bacheloroppgaven (PED-2002). Samtlige veiledninger foregår etter
Eksamen
To individuelle hjemmeoppgaver (selvvalgt tema) som leveres innen fastsatt frist. Tema for de to hjemmeoppgavene skal godkjennes av faglærer 14 dager før innleveringsfristen i studentenes eksamenssemester. Omfanget av hver av hjemmeoppgavene skal være 1700-2500 ord (5-7 sider). De to hjemmeoppgavene gis én samlet karakter ut fra en helhetlig vurdering.
Det gis bokstavkarakter med skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Pensum
Bøker
Bøyum, S. (2016) Utdanning, ulikskap og urettferd. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2109-7 (149 s)
Frønes; I. (2013) Å forstå sosialisering. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-44708-0 (142 sider)
Kristiansen, A. (2012) Utdanning og sosial utjevning. Om tilpassing, seleksjon og reproduksjon. Oslo: Unipub ISBN 978-82-74-775510 (164 sider)
Roland. E (2014) Mobbingens psykologi. Kva kan skolen gjøre. Universitetsforlaget (210 sider)
Østrem, S. (2012) Barnet som subjekt. Oslo: Cappelen Damm Akademisk ISBN 978-82-02-36450-2 (161 sider)
Artikler i kompendium
Bernstein B. (2001). Pedagogiske koder og deres praksismodaliteter. Chouliaraki & Bayer Pedagogikk, Diskurs og Magt. København:Akademisk, s. 70-91 (22 s.)
ISBN: 87-500-3588-6, h.
Bernstein, B. (1977) Class and Pedagogies: Visible and Invisible. Class, Codes and Control, Vol. 3. Towards a Theory of Educational Transmissions.Routledge and Kegan Paul, s. 116-56 (41 s.)
ISBN: 0-7100-8666-0
Bourdieu, P. (1990) Kroppens sosiale persepsjon. Noen foreløpige bemerkninger. Sosiologi i dag. Nr. 4, 1990 (10 sider)
Bæck, U-D.K. (2011). Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. Norsk Pedagogisk tidsskrift Nr. 6, 2011, Årgang 99. ISSN Online: 1504-2987, ISSN Print: 0029-2052, DOI: 10.18261/issn.1504-2987 Side 412-23 (12 s.)
Einarsen, S.M., Berge, S., Mikkelsen, E.G. (1999). Tiden leger alle sår? Senvirkninger av mobbing i arbeidslivet. Forskningsrapport, Institutt for Samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen. (40 s.) ISBN: 82-91713-18-9
Fors, Zelma (1993) Obalans i Makt. Fallstudier i Barnmobbning: PhD-avhandling: Göteborg: Institutt for psykologi, Göteborgs Universitet, s. 3-21 (19 s.)
ISSN: 1101-718x
Gardner, H. (1991). De sju intelligenserna. Jönköping:Brain Books AB, s.3-10, s.53-66 (22 s.)
ISBN9188410188;ISBN9188410641 Objekt-ID: 71466997550002201
Nergård, J.I. (2011). Når slutter en koloniprosess. Jentoft, S.; Nergård, J.I. og Røvik, K.A. (red) Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring. Stamsund: Orkana Akademisk. Side 119-128 (10s) ISBN 978-82-8104-156-1 (10 sider)
Nergård, J.I. (2011). Kongens beklagelse. Jentoft, S.; Nergård, J.I. og Røvik, K.A. (red) Hvor går Nord-Norge? Politiske tidslinjer. Stamsund: Orkana Akademisk. Side 445-454 (10s) ISBN 978-82-8104-224-7 (10 sider)
Olesen, S.G. (2010): Pierre Bourdieu. Olesen, S.G. og Pedersen, P.M. (2010). Pædagogik i sociologisk perspektiv. Århus: ViaSystime, side 119-141 (22 s.)
ISBN: 87-7867-176-0, h.
Rigby, K. (2005). The Method of Shared Concern as an Intervention technique to Address Bullying in Schools: An Overview and Appraisal. Australian Journal of Guidance and Councelling, 15(1), s. 27-34 (8s.)
Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats. Responding to the challenge of online social aggression, threats and distress. Research Press : Champaign, Illinois:USA, s. 5-15 (11s.)
ISBN: 0-87822-537-4, h., 978-0-87822-537-8, h
Tilsammen 1003 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet