vår
2017
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelorgradsprogrammet i pedagogikk og studenter på Spesialpedagogikk for lærere fordypningspakke 2 og 3. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Følgende emner bør være påbegynt eller fullført før man melder seg opp: Ped-1010, Ped-1011, Ped-1012.
Emnet er obligatorisk for studenter på studieretning spesialpedagogikk i bachelorprogrammet i pedagogikk.
Innhold
Emnet skal gi en oversikt over teorier og modeller i veiledning, med hovedvekt på veiledning forankret i humanistisk grunnlagstenkning, jfr. den generelle del av læreplanens poengtering av at humanistiske verdier skal vektlegges. Temaer som vil bli berørt er veiledningens relevans i pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet, i individuelle og gruppebaserte sammenhenger.
Emnet vektlegger kommunikasjonsferdigheter i veiledningsprosesser, organisering og gjennomføring av veiledningssamtaler hvor barn, unge, foreldre og profesjonelle kan involveres, sammen eller enkeltvis.
Det vil bli gitt en grunnleggende innføring i observasjon gjennom videoanalyse, og bruk av video som arbeidsredskap i veiledningsprosesser. Presentasjon av aktuelle arbeidsmåter som ICDP-programmet og Marte Meo-metoden i veiledning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper og forståelse
- Teoretisk innsikt i veiledning, og innsikt i å vurdere metodenes forankring i ulik grunnlagstenkning.
- Grunnleggende kunnskap om arbeidsredskap som videoanalyse, og aktuelle programmer og metoder som anvendes i praksisfeltet.
Ferdigheter
- Praktiske ferdigheter i individuell og gruppebasert veiledning.
Kompetanse
- Studenten kan redegjøre forulike former for veiledning, og organisering og gjennomføring av individuelle og gruppebaserte veiledningsprosesser.
Pensum
I kompendiet:
Wedel-Brandt, B. (2000). Om udviklingsbegrebet. I S. Egeberg, J. Halse, E. Jerlang, A.J. Jonassen, S. Ringsted & B. Wedel-Brandt. Redigert av E. Jerlang. Utviklingspsykologiske teorier. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s.11-31). ISBN 978-8241712166
I tillegg:
Bjørndal, C.C.P. (2016). Konstruktive hjelpesamtaler. Oslo: Gyldendal Akademiske (298 s) ISBN 978-8205494336
Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E.E. (2009). Læring gjennom veiledning. Meningsskaping i grupper. Bergen: Fagbokforlaget (148 s). ISBN 978-8245009224
Linder, A. (2016). Professionel relationskompetence. Stjernestunder i det relationelle univers. Fredrikshavn: Dafolo A/S (150 s). ISBN 978-8771600827
Sollied, S., Kirkebæk, B., Christenesen, M. (2016). Videoanalyse i team. At skabe og dele viden i udviklingsstøttende netværk. Viborg: Danske Psykologisk Forlag (228 s) ISBN 978-8771583656
Totalt 844 sider på pensum
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2011
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet