vår 2017
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for høstsemesteret; 1. desember for vårsemesteret.

Emnetype

Teoretisk. Obligatorisk emne i studieretning spesialpedagogikk på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne. Emnet går i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Innhold

Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen.

Innføring i begrepsundervisning og begrepslæring som grunnlag for likeverdig og tilpasset opplæring står sentralt.Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert.

Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.


Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  •     kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen

Ferdigheter:

  • kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
  • kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar og refleksjonssoppgaver. Undervisning gis i vårsemesteret og er samlingsbasert. Refleksjonsoppgaver deles ut på forelesningene og drøftes på seminarene.

Eksamen

Arbeidskrav: Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen/vurdering: Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinuasjonsseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Backmann, K. & Haug, P. (2006). Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr. 62. Høgskolen i Volda/Møreforskning. (Kap 1, 2 og 4). Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf

62 sider

Bakke, J. (2011). Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. i; Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 2, årgang 95, 144-154. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.idunn.no/file/pdf/48098148/art07.pdf

10 sider

Bargel, H.L. & Samuelsen, A.S. (2007). Hva sier opplæringsloven om systemrettet arbeid? Et redskap i arbeidet med å forbedre den tilpassede opplæringen. I; Vold, E.K. & Saltveit, V. (red). Vi har prøvd alt! Systemblikk på pedagogiske utfordringer. En artikkelsamling om tilpasset opplæring, inkludering og atferd i skolen. Porsgrunn: Lillegården kompetansesenter/Bredtvedt kompetansesenter/Trøndelag kompetansesenter. Lastet ned 13.12.16 fra:

11 sider

Bjørnsrud, H, & Nilsen, S. (2012). Tidlig innsats ¿ Betre læring for alle? Oslo: Cappelen damm akademisk.

165 sider

Dale, E.L. (2004). Kultur for tilpasning og differensiering. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.startsiden.no/sok/?q=erling+lars+dale+kultur+for+tilpasning+og+dffereniering&lr=lang_no

53 sider

Dyssegaard, C. B. & Larsen, M. S. (2013). Viden om inklusion. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Viden_om/VidenInklusion.pdf

55 sider

Engen, T.O. (2010). Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red.). Tilpasset opplæring ¿ støtte til læring. Opplandske bokforlag.

18 sider

Jenssen, E.S. & Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. I; Acta Didactica Norge, vol. 3, nr 1, art. 13. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5726/43006%20Jenssen%20paper_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15 sider

Lid, I.M. (2009) Hva kan man oppnå gjennom universell utforming? I; FORMakademisk, 2 (1). Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf

11 sider

Haug, P. (2015). Spesialundervisning og ordinær opplæring. I; Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Vol 1, 2015. Lastet ned 13.12.17 fra: https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/121

15 sider

Haug, P. (2014). Kompetanse for spesialundervisning. I; Bedre skole nr. 3/2014. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_3_2014/BS-0314-WEB_Haug.pdf

3 sider

Haug, P. & Backmann, K. (2007). Grunnleggjande element for forståing av tilpassa opplæring. I; Berg, G.D. & Nes, K. (red). Kompetanse for tilpasset opplæring (artikkelsamling). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Lastet ned 13.12.16 fra: http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf

24 sider

Tangen, R. (2008). Retten til utdanning for alle. I; Befring, E. & Tangen, R. (red.). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

17 sider (*fås av faglærer)

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (2003). St.meld. nr. 30. Kultur for læring, Kap 8. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/988cdb018ac24eb0a0cf95943e6cdb61/no/pdfs/stm200320040030000dddpdfs.pdf

8 sider

Kike-, utdannings- og forskningsdepartementet (1995). Læreplanverket for den 10-årite grunnskole. Generell del.

45 sider

Markussen, E. (2010). Spesialundervisning i videregående opplæring frå Reform 94 til Kunnskapsløftet i; Acta Didacta Norge, Vol. 4, nr. 1, Art. 16. Lastet ned 13.12.16 fra:

Utdannings- og forskningsdepartementet (2001). NOU 2003: 16 I første rekke, kap. 9. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/37a02a7bd6d94f5aacd8b477a3a956f3/no/pdfs/nou200320030016000dddpdfs.pdf

18 sider

Lover og forskrifter

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), Kapittel 5. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_6

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), kapittel 1. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_1

Lov om barnehager (barnehageloven), § 19. Lastet ned 13.12.16 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehagelova#KAPITTEL_6

Vurdering for læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/

FNs barnekonvensjon

Salamanca-erklæringen

 

Valgfri fordypningslitteratur

Kunnskapsdepartementet. St.meld. nr. 16¿og ingen sto igjen. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/a48dfbadb0bb492a8fb91de475b44c41/no/pdfs/stm200620070016000dddpdfs.pdf

Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap. Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og vaksne med særlige behov. Lastet ned 13.12.16 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/baeeee60df7c4637a72fec2a18273d8b/no/pdfs/stm201020110018000dddpdfs.pdf

Bergsløkken. Universell utforming (Masteroppgave) Lastet ned 13.12.16 fra: https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1466/1/353137.pdf

92 sider

Dyssegaard, C.B., Larsen, M.S. & Tiftikci, N. (2013). Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen. Sustematisk review. Clearinghouse ¿ forskningsserien 2013 nummer 13. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Århus Universitet. København. Lastet ned 13.12.16 fra: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Clearinghouse/Review/review_inklusion_2013.pdf

159 sider

Hellesnes, J. (1992). Tilpassings-ideologien, sosialiseringa og dei materielle ordningane. (s. 133-I; Dale, E.L: (red). Pedagogisk filosofi. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

46 sider

Haug, P. (2015) Understanding Inclusive Education. Lastet ned 13.12.16 fra: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15017419.2016.1224778?needAccess=true

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1010
  • Tidligere år og semester for dette emnet