vår
2017
ITE1802 Programmering for mobil - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søknadskode: 5198
Forkunnskapskrav: Grunnleggende programmering i java. Bygger på fagene Programmering 1 og 2 (eller tilsvarende) samt faget "Datakommunikasjon og sikkerhet" eller tilsvarende. I tillegg er det en fordel å kjenne til grunnleggende Internett-teknologier.
Innhold
Dette er i hovedsak et praktisk programmeringsfag som fokuserer på utviklingsplattformen Android fra Google. Følgende tema er aktuelle:
- Generell utvikling applikasjoner for mobile enheter
- Brukergrensesnitt (GUI)
- Stiler og tema
- Ressurser
- Bruk av Internett-tjenester
- Livsløpsmetoder til de ulike applikasjonskomponentene.
- Filer & tilstandshåndtering
- Bruk av lokale databaser (SQLite)
- Kart og lokasjonsbaserte tjenester
- Bakgrunnsaktiviteter
- Bluetooth, WiFi, SMS og MMS
I løpet av faget vil studentene utføre flere praktiske programmeringsoppgaver der studentene utvikler på PC og tester både i emulator og på ekte enheter (nettbrett, telefon). Laben er utstyrt med nettbrett som studentene kan låne til dette formålet-
Hva lærer du
Kunnskap:
- Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om:applikasjonskomponentene: Aktivitet, Service, BroadcastReceiver, ContentProvider, Service og IntentService.
- I tillegg: Fragments, Notifications, ActionBar, Dialoger, Intents.
- Bruk av stiler og tema.
- Livsløpsmetodene til de ulike applikasjonskomponentene.
- Manifestfila.
- Layout-managere.
- Adapterklasser.
- Ressursfiler for ulike skjermstørrelser og språk.
- Serverapplikasjoner og JSON.
- Skrive til/lese fra enhetens lokale filsystem.
- Lokale databaser (SQLite).
- Bruk av tråder og AsyncTask.
- Lokalisering og Google Maps.
- Sende og motta SMS/MMS til/fra applikasjoner.
- Preferanserammeverket.
- Bluetooth og WiFi fra Android-applikasjoner.
- Sikkerhetsmekanismene i Android.
- Enkle serverapplikasjoner.
Ferdigheter:
Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:
- Bruke AndroidStudio på en effektiv måte.
- Bruke vanlige GUI-elementer for å lage tiltalende brukergrensesnitt.
- Bruke stil og tema i Android-applikasjoner.
- Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
- Utvikle språktilpassede applikasjoner.
- Bruke JSON og Gson-biblioteket til enkle klient/tjener-applikasjoner.
- Utvikle enkle serverapplikasjoner og database.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokalisering og Google maps.
Generell Kompetanse:
Etter gjennomføring vil studentene kunne:
- Utvikle middels avanserte Android-applikasjoner til nettbrett og/eller mobiltelefoner.
- Tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
- Utvikle brukergrensesnitt vha. XML.
- Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
- Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Eksamen
Vurdering
Eksamensform i faget er mappevurdering. Mappen består av følgende oppgaver og innleveringer karaktergivende oppgaver:
- En større prosjektoppgave. Gruppe.
- En individuell test under tilsyn.
Det vil bli gitt bokstavkarakter (A-F), der F er ikke bestått; i hver av disse. Hver oppgave teller i utgangspunktet 50% (dette kan endres). Begge må være bestått (E eller bedre).
Det er mulig å kontinuere på individuell test. Dette gjøres i så fall i aktuell kontinuasjonsperiode. Ved stryk på prosjektoppgaven må denne tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av faget.
I tillegg vil det bli gitt frivillige øvingsoppgaver uten krav til innlevering.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ITE1802
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
- Tidligere år og semester for dette emnet