vår 2017
PED-6102 Matematikkvansker og matematikkmestring - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i spesialpedagogikk.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om relevant 3-årig bachelorgrad eller tilsvarende grad.

Søknad registreres i lokal søknadsweb.

I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning, pedagogikk og vernepleie. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

OBS: Du kan ikke søke opptak til dette emnet via søknadskategorien "Enkeltemner".


Innhold

Studiet skal gi ansatte som arbeider med barn og unge som blir hemmet i sin læring grunnet problematikk relatert til matematikkvansker og matematikkmestring, de nødvendige kunnskaper for å drive rådgivning og tilrettelegging omkring dette.

Studiet er spesielt tilrettelagt for fagfolk som arbeider i forhold til barn og unge hvor det kreves kunnskaper på høyt nivå innen fagfeltet, enten som lærere/rådgivere eller som helse- og sosialarbeidere.


Hva lærer du

«Videreutdanning i spesialpedagogikk - Matematikkvansker og matematikkmestring» er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til matematikkvansker og redusert matematikkmestring.

Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og tilrettelegging i forhold til matematikkvansker og matematikkmestring overfor barn og unge i forhold til skole og hjem.

Sentrale tema

  • Hva er matematikk, matematikkvansker, dyskalkuli
  • Kjennetegn på matematikkvansker, mulige årsaker, følgeproblematikk
  • Lov- og regelverk, rettigheter
  • Kartlegging og vurdering
  • Tidlig og forebyggende innsats i barnehage og skole for matematikkmestring
  • Tiltak og organiseringer ved matematikkvansker/manglende mestring
  • Materiell/hjelpemidler; konkrete og digitale, aktuelle bøker og nettsteder

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

  • Inngående kunnskap om hva matematikkvansker er, og mulige årsaker til disse
  • Inngående kunnskap om lovverk, rettigheter og retningslinjer for opplæring av barn med matematikkvansker

Ferdigheter:

  • Kan analysere barns matematikkprestasjoner slik at matematikkvansker tidlig oppdages
  • Kan bruke relevante teorier og metoder for tidlig forebygging av matematikkvansker og slik tilrettelegge for matematikkmestring
  • Kan bruke relevante teorier og metoder i arbeide med spesialpedagogiske tilretteleggelser for barn med matematikkvansker på et nivå som tilsvarer nivået i de første 4-5 årene i grunnskolen

Generell kompetanse: 

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, i forhold til ulike aktører som måtte være involverte
  • Kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser relatert til pedagogiske tiltak samt reflekterer over egen praksis i lys av sin kunnskap om matematikkvansker og matematikkmestring

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Eksamen

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges. Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Pensum

Pensum er totalt på ca. 600 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-6102
  • Tidligere år og semester for dette emnet