vår 2017
PED-6108 ADHD - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i spesialpedagogikk.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om minimum 3-årig relevant høyere utdanning.

Søknad registreres i lokal søknadsweb.

I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning, pedagogikk og vernepleie. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

OBS: Du kan ikke søke opptak til dette emnet via søknadskategorien "Enkeltemner".


Innhold

Studiet skal gi ansatte som arbeider med barn og unge som blir hemmet i sin læring grunnet problematikk relatert til ADHD, de nødvendige kunnskaper for å drive rådgivning og tilrettelegging omkring dette i forhold til skole og hjem.
Studiet er spesielt tilrettelagt for fagfolk som arbeider i forhold til barn og unge hvor det kreves kunnskaper på høyt nivå innen fagfeltet, enten som lærere/rådgivere eller som helse- og sosialarbeidere.

Hva lærer du

Videreutdanning i spesialpedagogikk - ADHD er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til ADHD.

Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og tilrettelegging i forhold til ADHD overfor barn og unge i forhold til skole og hjem.

Sentrale tema

  • Begreper og metoder i arbeid med ADHD
  • Følgeproblematikk
  • Regelverk
  • Individuell opplæringsplan
  • Dialog
  • Diagnose - screeningsvektøy
  • Læringsstiler

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper

  • Inngående kunnskap om ADHD - spekterets sammensetning / kriterier for diagnose
  • Inngående kunnskap om følgetilstander som motoriske vansker, OCD, dysleksi, ODD, CD
  • Inngående kunnskap om relevante tiltak relatert til aktuelle læringssituasjoner
  • Inngående kunnskap om emosjoner og utagerende atferd
  • Inngående kunnskap om introvert atferd

Ferdigheter

  • Kan bruke metoder for utvikling av sosial kompetanse
  • Kan bruke relevante observasjons, intervju og screeningverktøy
  • Kan analysere metodiske prinsipper for ignorering av atferd, positiv involvering og feedback,
  • Kan bruke ulike tilnærminger for motivasjonsbygging.
  • Kan bruke alternative læringsmetoder ¿ ulike læringsstiler

Generell kompetanse

  • Kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i forhold til programmer for positivt læringsmiljø.
  • Kan analysere ulike læringsstiler og tiltak relatert til dette
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i alternative måter å forstå uro, konsentrasjonsvansker og motivasjonssvikt
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder i forbindelse med skolens ansvar ved medisinering og utprøving av medisinske tiltak

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen


Eksamen

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges. Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Pensum

ADHD Norge (2016) lærerguiden Oslo: ADHD Norge (32 sider) http://adhdnorge.no/content/uploads/2016/08/laererguide-ny-versjon-10-juni.pdf

Akseldotter, M. & Grimstad, B. (2009) AD/HD og Tourettes syndrom i skolen (veileder), Oslo: Statped skriftserie 2007/71 (40 sider) http://www.statped.no/globalassets/region/overby/veileder-adhdtourette.pdf

*) Eriksen, E M. (2009) Nevrobiologiske vansker i det postmoderne samfunn» i Spesialpedagogikk 2009/10

*) Eriksen, E. M. (2008) Differensiering ved hjelp av Dat-Kon metoden i Spesialpedagogikk 2008/3

Greene, R. W. (2005) Eksplosive barn, Oslo: Pedagogisk forum (side 13-179, totalt 166 sider)

Rønhovde, L. I. (2011) Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, Oslo: Gyldendal akademisk (side 20-52, 65-85, 154-233, 243-269, 274-298, totalt 181 sider)

Tjora, A. & Levang, L. E. (2016) ADHD og det disiplinerte samfunn, Oslo: Fagbokforlaget (109 sider)

*) Westerhof, L. L. (2016) Er ADHD en nevrologisk forstyrelse, en sosial konstruksjon eller både og? i Spesialpedagogikk 2016/05

*) kompendium

Med forbehold om endringer 19/12 2016 

Pensum er totalt på ca. 600 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-6108
  • Tidligere år og semester for dette emnet