vår 2017
HEL-3220 Nevrologisk fysioterapi - undersøkelse og funksjonsvurdering - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som har studierett ved mastergradsprogrammet i helsefag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler undersøkelse og funksjonsvurdering av personer med ulike former for funksjonshemming som forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og rehabilitering/habilitering. Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis presentert i dette emnet og tidligere emner.  Praksisstudier utfyller den kliniske undervisningen i samlingene.

Nevrologisk undersøkelse med vekt på nivå og systemdiagnostikk gjennomgås. Videre vektlegges en systematisert og individuelt tilpasset funksjonsvurdering gjennom problemløsning, hvor evne til å fortolke pasientens ulike meddelelsesmåter ¿ kroppslige og verbale ¿ fremheves. Praktisk bevegelsesanalyse, inkludert praktisk evne til å skape endringer i grunnleggende forutsetninger for bevegelse sees som vesentlig i undersøkelse og vurdering av personer med funksjonsavvik som følge av patologi i CNS.  Videre fokuseres det i analysen på samspill mellom barn ¿ foreldre, barn ¿ fysioterapeut med tanke på språklig, sosial, kognitiv utvikling og bevegelsesutvikling. Hos både barn og voksne vektlegges vurdering av kroppslig uttrykk, bevegelseskvantitet, kvalitet, interaksjon med omgivelsene og måloppnåelse.

En belyser undersøkelse som en seleksjons ¿ og fortolkningsprosess hvor fortløpende klinisk resonnering fremheves. Ved videre å se undersøkelse som samhandling understrekes det gjensidige forholdet mellom fysioterapeut og pasient/barn/pårørende i en undersøkelsessituasjon. Gjennom kritisk refleksjon og diskusjon i forhold til integrering og valg av perspektiv som grunnlag for tilnærming til pasienten gjennomføres. Patologi og patofysiologi knyttet til hoveddiagnosegrupper innen feltet tematiseres.

Det legges vekt på dokumentasjon av undersøkelse og funksjonsvurdering hvor spørsmål hva en skal dokumentere og på hvilken måte gjøres til gjenstand for kritisk refleksjon. Relevante og hyppig brukte standardiserte tester introduseres og reflekteres over.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne skal studentene kunne:

  • redegjøre skriftlig og muntlig for avansert teoretisk kunnskap om normalvariasjon i menneskets bevegelsesmåte i ulike aldersgrupper
  • gjennomføre inngående bevegelsesanalyse av barn eller voksne uten skade i CNS og gjennom kroppslig samhandling bidra til optimalisering av bevegelse både på kroppsfunksjons/ struktur og aktivitetsnivå
  • redegjøre skriftlig og muntlig for inngående innsikt i sykdomslære knyttet til hoveddiagnosegrupper innen nevrologisk fysioterapi
  • etablere kontakt og utføre spesialisert undersøkelse og funksjonsvurdering av barn eller voksne personer med skade eller sykdom i CNS (eller mistanke om dette) på en systematisk og individuelt tilpasset måte, hvor både pasient og eventuelle pårørende ivaretas i samhandlingssituasjonen og potensiale for endring i kroppsfunksjoner/strukturer og aktiviteter utforskes
  • aktivt søke innblikk i andre menneskers opplevelses- og meningsverden, stimulere til deltakelse og få fram deres ressurser
  • klinisk vurdere om funksjonsforstyrrelsen er betinget av skade eller sykdom i CNS og lokalisasjon av skade
  • redegjøre muntlig og skriftlig for undersøkelse og funksjonsvurdering på en klar og konsis måte slik at klinisk resonnering (sammenheng mellom funn) og konklusjon fremkommer
  • vurdere om fysioterapeutisk behandling er aktuelt eller ikke velge terapeutiske mål
  • redegjøre muntlig for oversikt over vanlige standardiserte tester til bruk i nevrologisk fysioterapi (barn eller voksne) og velge relevante tester i forhold til den enkelte pasient
  • redegjøre skriftlig og muntlig for inngående teoretisk underbygning av eget klinisk resonnement knyttet til funksjonsvurdering av egen pasient
  • redegjøre muntlig for hovedtrekk i arbeid med individuell plan og kunne implementere fysioterapi i slike planer
  • redegjøre muntlig og skriftlig for faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både til spesialister og til allmennheten.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.

Undervisning

Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier og selvstudium. Deler av undervisningen er delt for de to fordypningsområdene. Praksisstudiene er knyttet til valgt fordypningsområde.

Eksamen

Arbeidskrav:

'    Delta i fremlegg og diskusjon av videoklipp av egen og medstudenters undersøkelse og funksjonsvurdering '    Skriftlig oppgave relater til klinisk bevegelsesanalyse ¿    Studentene skal gruppevis gjennomføre bevegelsesanalyse av et barn eller en voksen uten skade eller sykdom i CNS, og i denne prosessen utforske potensial for endring.

'     Skriftlig dokumentere en  undersøkelse og funksjonsvurdering av pasient med nevrologisk betingede funksjonsproblemer Studenten skal føre logg over konsultasjoner jf. Utarbeidet mal Det er utarbeidet retningslinjer for gjennomføring og vurdering av arbeidskravene. Godkjenning av  praksisstudier:faglærer(e) godkjenner.

Eksamen: Individuell tredelt eksamen på slutten av andre semester hvor studenten i egen praksis gjennomfører en undersøkelse og funksjonsvurdering av en pasient innen feltet. Uredigert videoutdrag fra denne undersøkelsen leveres sammen med skriftlig journal og  teoretisk underbygning av klinisk resonnement som fremkommer i journalen. Det er utarbeidet retningslinjer for eksamen hvor vektingen av de tre delene fremkommer. Eksamenskommisjonen består av en intern og en ekstern sensor.  Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Det arrangeres kontinuasjonseksamen i påfølgende semester.


Pensum

Pensum er på ca 850 sider, samt praktisk klinisk undervisning på samlingene.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: HEL-3220
  • Tidligere år og semester for dette emnet