høst 2016
VURES Endrings- og samarbeidskompetanse - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i motivasjon, mestring og arbeid og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Det arbeides spesielt med å møte folk på en måte som gjør at den enkelte opplever bedre muligheter for å lykkes med de endringer som må til for å kunne delta mer i samfunnet som gode. Dette gjøres gjennom å fokusere på utvikling av den enkeltes endrings- og samarbeidskompetanse.

Sentrale tema:

  • Forståelse for betydningen av indre motivasjon, selvfølelse og selvbestemmelse
  • Strategier for selvbeskyttelse/psykologisk forsvar
  • Motivasjon i forhold til skole
    • Frafallsproblematikk
  • Motivasjon i forhold til arbeidsliv
  • Trender i nyere europeisk arbeidsliv
  • Kompetanse og sosioøkonomisk status
  • Konflikt og konflikthåndtering
  • Mestring av egne endringsprosesser
  • Samarbeid og endringer i et:
    • Kjønnsperspektiv
    • Etnokulturelt perspektiv
    • Sosiokulturelt perspektiv


Hva lærer du

Videreutdanningen i motivasjon, mestring og arbeid er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon skal kunne bidra med motivasjonsfremmende kommunikasjon og intervensjoner, samt bidra med rådgivning og veiledning til mennesker som prøver å komme seg tilbake til arbeidslivet på kortere eller lengre sikt, og som skal gi rådgivning og veiledning til mennesker med sammensatt problematikk knyttet til rus og psykisk helse.

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

  • Bred teoretisk kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer endring
  • Bred teoretisk kunnskap om endringsledelse
  • Bred teoretisk kunnskap om teorier og modeller innen motivasjonspsykologi
  • Bred teoretisk kunnskap om nyere motivasjonsforskning
  • Innsikt i sentrale problemstillinger i forhold til samarbeid og endring i et kjønnsperspektiv
  • Innsikt i sentrale problemstillinger om samarbeid i et tverrkulturelt perspektiv

Ferdigheter:

  • Behersker relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til hvordan man samarbeider
  • Behersker relevante faglige verktøy og teknikker i forhold til konflikthåndtering

Generell kompetanse:

  • Innsikt i sentrale problemstillinger i forhold til samarbeid og endring i et kjønnsperspektiv
  • Innsikt i sentrale problemstillinger om samarbeid i et tverrkulturelt perspektiv


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium. Studiet er organisert med tre samlinger à tre dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Arbeidsformer:

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Eksamen

Arbeidskrav:

Studentene deltar i tre timer obligatorisk gruppeveiledning hver samling. Deltakelse i 80 % av veiledningen kreves for å kunne fremstille seg til eksamen.

Det blir gitt ett obligatorisk arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges.

Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Vurdering:

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang mellom 1800 - 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F, der F er ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: VURES
  • Tidligere år og semester for dette emnet