høst
2016
PED-1004 Kulturpedagogikk - 10 stp
Innhold
I dette emnet reflekteres det over forholdet mellom kultur og pedagogikk i vid forstand. Med utgangspunkt i sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling tar vi opp ulike problemstillinger knyttet til utdanningssystemet som arena for kulturmøter. I emnets første del gis det en introduksjon til sentrale teoretiske bidrag innenfor denne tradisjonen. I emnets andre del anvendes teoretiske perspektiver, begreper og innfallsvinkler på ulike empiriske områder.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- forståelse av hvordan oppdragelse, undervisning, og kunnskap alltid gjenspeiler bestemte steder å se verden fra
- forståelse av hvor viktig oppdragelse, undervisning og kunnskapsoverføring er i enhver samfunns- og kulturform
Ferdigheter:
- Evne til å føre en muntlig faglig dialog om pedagogiske tema
Kompetanse:
- evne til å anlegge et kritisk blikk på den instituerte oppdragelsespraksis og kunnskapsoverføring
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen:
- Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og fronter.
Eksamen/vurdering:
Eksamen består av en 6 timers skoleeksamen og vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Artikler i kompendium:
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. I Richardson, J. G. (red.), Handbook for the theory and research for the sociology of education (s. 241-258). New York: Greenwood Press.
Bæck, U.-D. K. (2006). Kjønnsforskjeller og yrkespreferanser: Opprettholdelsen av kvinners kulturelle mandat. Tidsskrift for ungdomsforskning, 6(1), 47-66.
Bæck, U.-D. K. (2011). Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(6), 412-423.
Corbett, M. (2005). Rural education and out-migration: The case of a coastal community. Canadian Journal of Education, 28, 52-72.
Goffman, E. (1992). Vårt rollespill til daglig. En studie i hverdagslivets dramatikk (s. 11-23 og 92-118). Oslo Pax forlag.
Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b477a18379f525c5d5565338828da621.nbdigital?lang=no#0
Meløe, J. (1997). Om å forstå det andre gjør. I A. Greve & S. Nesset (red.), Filosofi i et nordlig landskap. Tromsø: UiT, Ravnetrykk nr. 12.
Fritt tilgjengelig her: http://www.nb.no/nbsok/nb/b2521fdfd2d99675fa676853fa4cb22a.nbdigital?lang=no#1
Nergård, J.-I. (2011). Når slutter en koloniprosess? I S. Jentoft, J.-I. Nergård & K. A. Røvik (red.), Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring (s. 119-128). Stamsund: Orkana Akademisk.
Bøker:
Edvardsen, E. (1997). Nordlendingen. Pax (223 sider)
Hylland-Eriksen, Thomas (2008): Globalisering. Åtte nøkkelbegreper, Universitetsforlaget.
(ISBN 978-82-15-01381-7) (208 sider)
Jensen, E. B. (2005). Skoleverket og de tre stammers møte. Eureka (s. 44- 124).
Nergård, Jens-Ivar: Den levende erfaring. Cappelen Akademisk Forlag. (s. 35 ¿ 188)
(ISBN 978-82-02-25665-4)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1004
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet