høst 2016
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori - 20 stp

Søknadsfrist

1. desember for Alta

1. juni for Tromsø


Emnetype

Emnet er for studenter med studierett på master i spesialpedagogikk og logopedi. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf opptakskrav i master i spesialpedagogikk eller master i logopedi.

Samfunnsfaglig metodekunnskap tilsvarende SVF-1050.

Opptakskode: 9371.


Innhold

Emnet består av vitenskapsteori, kvalitativ metode og kvantitativ metode. Metodeundervisningen vil omhandle planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative forskningsundersøkelser. Det legges vekt på: Ulike forskningstradisjoner, design av forskningsundersøkelser, ulike metoder for innhenting av data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid og survey), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning.

Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsfilosofien: positivisme/empirisme, hermeneutikk, kritisk realisme og sosialkonstruktivisme og hvilke premisser og utfordringer disse vitenskapsteoretiske retningene innebærer for forskningen. Det vil også bli undervist om forholdet mellom praktisk og teoretisk kunnskap og hvilke konsekvenser dette skillet har for synet på forholdet mellom forskningsbasert kunnskap og praktisk yrkesutøvelse.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten skal ha:

  • Kunnskap om hovedretningene innenfor samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi.
  • Innsikt i skillet mellom ulike typer kunnskapsformer.
  • Kunnskap om ulike kvalitative forskningstradisjoner og metoder
  • Kunnskap om kvalitative forskningsdesign og forskningsprosesser
  • Kunnskap om bruk av kvantitative metoder; kvantitative metoders teoretisk fundament, elementære statistiske prosedyrer, samt hvordan kvantitative metoder anvendes i praktisk empirisk forskning.
  • Innsikt i etiske problemstillinger i forskning
  • Kunnskap om prosedyrer for melding av forskningsprosjekter til Personvernombudet.

 

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier.
  • Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og kvalitative data.
  • Kunne anvende ulike tilnærminger for analyse av kvantitative og kvalitative data.
  • Ha tilegnet seg ferdigheter i statistikk; kunne anvende sentrale begreper, vanlige deskriptive mål, generalisering av resultater, prinsippet for statistisk test.
  • Kunne lese og forstå forskningslitteratur.
  • Kunne identifisere vitenskapsteoretiske premisser i foreliggende forskningsarbeider.

 

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Designe og gjennomføre en forskningsundersøkelse på selvstendig grunnlag (for eksempel et eget mastergradsprosjekt).
  • Vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
  • Reflektere over etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
  • Reflektere over vitenskapsteoretiske premisser i egen forskning.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger (rundt 40 timer) og studentstyrte seminarer med praktiske øvelser (rundt 40 timer). Det totale undervisningsomfanget er på rundt 80 timer. Emnet organiseres samlingsbasert over ett semester.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

  • 80 % obligatorisk frammøte på undervisningen, både på forelesninger og seminar.
  • Muntlig fremlegg på studentstyrt seminar. Fremlegget skal knyttes til mulig problemstilling på fremtidig masterprosjekt. Omfang ca. 15-20 min.
  • Innlevering av 1. utkast til forskningsdesign/prosjektskisse med begrunnet valg av metode. Omfang 1050-1400 ord (ca. 3 til 4 sider).

Eksamen består av:

Innlevering av hjemmeoppgave som skal være en forskningsdesign/prosjektskisse med begrunnet valg av metode. Omfang 1750-2450 ord (5-7 sider).

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterskalaen bestått /ikke bestått.

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.


Pensum

Kvantitativ metode:

Field, A. (2007). Discovering Statistics Using SPSS: SAGE Publications. Kap. 1, 2, 7, 8, 9, og 11 (240 sider)

Kleven, Thor Arnfinn (red.), Hjardemaal, Finn & Tveit, Knut (2011): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. 2. utgave. Olso: Unipub. (side 1-138)

Totalt 378 sider.

Kvalitativ metode:

Bratberg, Ø. (2014). Tekstanalyse for samfunnsvitere. Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1, 2, og 4 (68 sider)

*Paulgaard, Gry 1997: "Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler?" i Erik Fossåskaret, Otto Lauritz Fuglestad og Tor Halvdan Aase (red): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data, Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Sollied, S., & Kirkebæk, B. (2001). Samspil og samoplevelse: om videoanalyse og forældrevejledning : rapport fra et projektsamarbejde mellem Småbørnstilbudet på Taxvej og VIKOM. Virum: VIKOM. Kap. 3, 4, og 5 (50 sider)

*Sørhaug, Tian 1996: Tykke og tynne beskrivelser, i Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforl. Kap. 1, 2, 4, 5, og 6. (125 sider)

Wadel, C., Wadel, C. C., & Fuglestad, O. L. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. utg. av Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fuglestad. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. Kap. 1-3, s. 17 -75 (48 sider)

 

Sørhaug, Tian 1996: Tykke og tynne beskrivelser, i Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

 

Totalt 288 sider

Vitenskapsteori:

 

 

Tranøy, K.E. (1986): Vitenskapen ¿ samfunnsmakt og livsform, kapittel 7: «Vitenskap og vitenskapelig metode». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 126 ¿ 143. ISBN: 82-00-07668-7

Fjelland, R. (1999): Innføring i vitenskapsteori, kapittel 5 «Testing av hypoteser» & 6: «Thomas Kuhn og teorien om vitenskapelige revolusjoner». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 87 ¿ 129. ISBN: 82-00-12977-2

Gilje, N. & Grimen, H. (1993): Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, kapittel 7: «Hermeneutikk: forståelse og mening». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 142 ¿ 174. ISBN: 82-00-02788-0

Føllesdal, D., Walløe, L. & Elster, J. (1988): Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, kapittel 5: «Vitenskapelig forklaring». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 131 ¿ 157. ISBN: 82-00-07400-5

Næss, A. (2002): En del elementære logisk emner, kapittel 4: «Definering». Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 64 ¿ 81. ISBN: 82-00-01383-9

Grønmo, S. (2015): Samfunnsvitenskapelige metoder, 5. opplag, kapittel 4: «Samfunnsvitenskapelige problemstillinger». Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 59 ¿ 77. ISBN: 978-82-7674-224-4

Bhaskar, R., & Danermark, B. (2006). Meta-theory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8(4), 278-297.

10.1080/15017410600914329 (10 sider)

Buch-Hansen, Hubert og Peter Nielsen, Kritisk realisme, kap 1 og 2 (s. 11-43), 32 sider

Cruickshank, Justin, Realism and Sociology, London: Routledge, 2003, s. 144, 1 side

Danermark, Berth et al, Att förklara samhället, Lund: Studentlitteratur, 1997, "Vetenskapliga slutledningar och tankeoperationer"(s. 132-160), 28 sider

 

Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, i Anders Molander og Lars Inge Terum (red.) Profesjonsstudier, Oslo: Universitetsforlaget, 2008, s. 71-86, 15 sider

Højberg, Henriette, Hermeneutik, i Fuglesang. L. og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde. Roskilde Universitetsforlag, 2009, (s. 309-346), 37 sider

Kleven, T. A: Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordic Educational research, 2008. Nordisk Pedagogik, vol 28. s. 219-233, 14 sider http://www.idunn.no/file/ci/14163792/np_2008_03_pdf.pdf.

Koch, Carsten A., Kritisk rationalisme , i Fuglesang, L.og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 2 (s. 79-110), 41 sider

Nielsen, Kurt Aagaard, Aktionsforskningens videnskabsteori, i Fuglesang, L. og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde. Roskilde Universitetsforlag, 2009, (s. 517-546), 29 sider

Totalt 282 side

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: PED-3055
  • Tidligere år og semester for dette emnet