høst 2016
PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på masterprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3001 Samfunn, kultur og menneske i pedagogisk perspektiv 10 stp

Innhold

Emnet tematiserer klassisk og moderne samfunnsteori, kulturteori og psykodynamisk teori, med særlig vekt på Durkheim, Weber, Mead, Freud, Bateson og Bourdieu. Et hovedsiktemål er å vise hvordan bidrag fra disse teoritradisjonene kan belyse grunnleggende pedagogiske prosesser som sosialisering, læring og kunnskapsoverføring.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • innsikt i klassisk og moderne samfunnsteori, kulturteori og psykodynamisk teori og teorienes relevans for grunnleggende pedagogiske prosesser

Ferdigheter:

  • kunne gi en skriftlig presentasjon av teori som er relevant for forståelsen av pedagogiske prosesser

Kompetanse:

  • kunne anvende generell teori om samfunn, kultur og individ på pedagogisk problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Ca. 10 dobbelttimer forelesning og tilsvarende antall seminarer.

Eksamen

Arbeidskrav: Innlevering av 1 oppgave (ca 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste med oppgavetekster utarbeidet av faglærer. Studentene får individuell tilbakemelding på oppgaven. Frist for innlevering av oppgaven til fastsatt dato.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen: Innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato.

Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Bateson, G. (1973): Social Planning and the Concept of Deutero-Learning, i Steps to an Ecology of Mind. St. Albans: Paladin, 159-176, 17 s.

Freud, S. (1914): S.E.15: Papers on Metapsychology, i J. Strachey (red.): The Standard Edition of the Complete Works of Sigmund Freud (1974/1981), The Hogarth Press: 166- 04, 38 s.

eller

Wollheim, R. (1971/1995): The Unconscious and the Ego, i Sigmund Freud, Berkeley: Cambridge University Press, 175-199, 24 s.

Ziehe. T. og H. Stubenrauch, (1982/1999): Ny Ungdom og Usædvanlige Læreprocesser, København: Politisk Revy, 24-49, 25 s.

Mead, G. H. (1934/2005): Sindet, Selvet og Samfundet fra et socialbehavioristisk standpunkt. København: Akademisk Forlag, 165-226, 61 s.

Järvin, M. (1966): Pierre Bourdieu, i H. Andersen og L. B. Kaspersen (red): Klassisk og moderne samfunnsteori. København: Hans Reitzel, 342-362, 20 s.

Sayer, A. (2010): Reflexivity and the habitus, i M. Archer, (red): Conversations about Reflexivity. USA and Canada: Routledge, 108-122, 24 s.

Archer, M. (2010): Can reflexivity and habitus work in tandem? I M. Archer, (red): Conversations about Reflexivity, USA and Canada: Routledge, 123-143, 20 s.

Geertz, C. (1988/2007): Works and Lives: The Anthropologist as an Author, California: Polity Press, 1-24, 73-101 og 129-149, 71 s.

Marx, K. (1859/1992): Det fremmedgjorte arbeid, i Det beste av Karl Marx, Tekster i utvalg ved Fredrik Engelstad, Oslo: Pax forlag, 79-89, 11 s.

Mill, J. S. (1859/1975): Utdrag fra On Liberty, i John Stuart Mill ¿ Three essays, Oxford: Oxford University Press, 5-21, 69-91, 38 s.

Habermas, J. (1999): Universitetets ide ¿ læreprosesser, i Kraften i de bedre argumenter, Oslo: Gyldendal Ad Notam, 113-135, 24 s.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3001
  • Tidligere år og semester for dette emnet