høst 2016
PED-1015 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt bachelorstudentene på studieretning spesialpedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet organiseres på følgende måte:

3 dagers teoretisk gjennomgang av observasjonsmåter, og ulike kartleggingsmetoder. Etisk refleksjon og relasjonell kompetanse vil bli drøftet, blant annet gjennom å inndra fagpersoner/representanter fra praksisfeltet. Dette for å konkretisere de utfordringene studentene møter i praksis, og hvilke forventninger praksisstedene har til studentene.

Studentene gjennomfører deretter 2 ukers praksis, før de møtes til et 2-dagers seminar på studiestedet. På seminaret er det meningen at studentene presenterer et praksiseksempel de ønsker å diskutere med medstudenter og seminarleder. Dette gir mulighet til en detaljert refleksjon over utfordringer studenten har møtt i praksisperioden. Praksiseksempelet er et arbeidskrav, det skal være utformet skriftlig, med en størrelse på maksimum 2 sider.

Etter seminaret gjennomfører studenten siste praksisuke på arbeidsstedet han / hun er tilknyttet, og utformer etter dette en avsluttende praksisrapport på maksimum 5 sider. Praksisrapporten skal beskrive en arbeidsoppgave i praksis. Dette kan være et anonymisert eksempel/case, hvor studenten redegjør for valg av observasjonsmåte, og begrunner valget. Hvilke dilemmaer opplevde studenten i dette arbeidet? Hvor enkelt/vanskelig var det å være observatør? Hvordan kan man skille mellom hvilke observasjoner som var viktige/ikke viktige. Hvordan ble det arbeidet for å inndra bredest mulig viten om individet, og individets livsverden? Hvordan ble ressurser i omgivelsene kartlagt, og hvilke ressurser ble ansett som betydningsfulle å ha tilgang til? Hvilke dilemmaer kan oppstå når det trekkes konklusjoner ut fra observasjoner? Hvilke konsekvenser kan konklusjonene få for et annet menneske, for eksempel i form av hvordan planer og tiltak utformes?

Praksisrapporten skal ikke fokusere på et produkt i form av en plan eller tiltak, men sette fokus på hvordan informasjonen blir til, som igjen danner grunnlaget for konkrete planer og tiltak.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver i praksisfeltet, i barnehage, skole og andre tilbud til mennesker med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging. Dette vil handle om å få innblikk i individets forutsetninger og vilkår for deltakelse, og om miljømessig tilrettelegging av omgivelsene for å skape gode rammer for utvikling.
  • Krav om skikkethet
  • Faglige og etiske holdninger i det direkte arbeidet med sårbare mennesker.

Ferdigheter

Studenten kan

  • Delta i ulike former for observasjon og kartlegging av hvilke behov individer med ulike former for funksjonsnedsettelser har.

Kompetanse

  • Studenten har et teoretisk fundament for observasjon og kartlegging, kunnskap om ulike observasjonsformer, og deres forankring i menneskesyn og utviklingssyn.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesning, seminar, gruppearbeid. Emnet gis i høstsemesteret.

3 dager forelesning + 2 dager seminar  


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Studenten leverer et skriftlig praksiseksempel til midtveisseminaret, maksimum 2 sider. Dette leveres før de to første ukene er gjennomført.
  • 90 % oppmøte i praksis
  • Godkjent praksis

Eksamen består av:

Praksisrapport på maksimum 5 sider leveres en uke etter at tredje og siste praksisuke er gjennomført. Rapporten blir bedømt med karakterskalaen bestått / ikke bestått.

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.


Pensum

Læreplanverket for «Kunnskapsløftet», generell del : 22 sider
http://www.udir.no/upload/larerplaner/generell_del/generell_del_lareplanen_bm.pdf

Pettersvold, M. og Østrem, S. (2012). Mestrer ¿ mestrer ikke. Jakten på det normale barnet. Oslo: Res Publica 195 sider

Nielsen, M.M. (2014). Observasjon og pedagogisk analyse. Oslo: Gyldendal Akademiske. 54 sider

Spurkeland, J. og Lysebo Onshuus,M. (2016). Relasjonskompetanse i skolen. Pedlex as. http://www.pedlex.no/artikkel/fjk/relasjonskompetanse-i-skolen/ 80 sider

 

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859 4 sider.

Skikkethetsarbeid i UH ¿ institusjoner.
http://www.uhr.no/documents/Skikkethetsarbeid_i_UH_institusjonene_rapport_mars_2011.pdf 53 sider.

Roffey, S. (2012). Positive læringsrelationer i skolen. Viborg: Dansk Psykologisk Forlag. 264 sider

Kompendie Ped-1015

Fangen, K. (2011). Deltagende observasjon. Bergen. Fagbokforlaget
Introduksjon, Kapittel 5 og 6. 48 sider

Sollied, S. et.al (2016). Videoanalyse i team. Viborg: dansk Psykologisk forlag.
Kapittel 2 og 8. 25 sider

 

(745 sider)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1015
  • Tidligere år og semester for dette emnet