høst 2016
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk for masterstudenter i pedagogikk. Emnet kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stp
PED-3051 Kvalitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp

Innhold

Det vil bli knyttet forbindelseslinjer mellom metodevalg og grunnleggende perspektiver på kunnskap og kunnskapsproduksjon. Et bredt spekter av kvalitative tilnærminger; ulike former for observasjon, kvalitative intervju og feltsamtaler, tekst- og dokumentasjonsanalyse osv, samt kombinasjon av ulike metodiske tilnærminger blir presentert og drøftet. Problemstillinger knyttet til studiet av ulike informantgrupper; barn, unge og voksne vil bli belyst; som tilgang til informasjon, kategorisering, fortolkning og analyse, samt etiske hensyn i alle faser av forskningsprosessen.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

  • innsikt i grunnleggende prinsipper og metodologiske forutsetninger ved sentrale kvalitative metodiske tilnærminger
  • kunne forstå andres forskning basert på kvalitative metoder
  • kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
  • innsikt i forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitativ metoder

Ferdigheter

  • kunne designe et eget kvalitativt forskningsopplegg med vekt på planlegging, tilgang, gjennomføring

Kompetanse

  • kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvalitative metoder
  • kunne foreta kritisk vurdering av andres forskning basert på kvalitative metoder
  • ha høy bevissthet om etiske problemstillinger og kunne ta hensyn til disse i gjennomføring av egen forskning


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Ca. 10 dobbelttimer forelesninger pluss studentledede seminarer. Det legges opp til at studentene skal starte arbeidet med oppgaven mellom forelesningene og at dette arbeidet diskuteres på seminarer. Emnet gis i høstsemesteret.

Eksamen

Oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer. Besvarelsen skal være på ca 3500 ord (ca. 10 sider). Innlevering til fastsatt dato.

Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensumliste for høsten 2016:

Assman, Jan: What is Cultural Memory, Religion and Cultural Memory, Standford University Press, 2006 (s. 1 -30) ISBN 0-8047-4522-4

Atkins, Paul: Fieldwork Commitments, For Ethnography, Sage Publications 2015 (s. 34 ¿ 54) ISBN 978-1-8492-0608-2

Campbell, Marie & Gregor, Frances: Mapping Social Relations. A Primer in Doing Institutional Ethnography, AltaMira Press 2004 (s. 1 ¿ 44) ISBN 1-55193-034-x

Edvardsen, Edmund: Fraværet som er til stede, Klette, K (red): Klasseromsforskning på norsk, Ad Notam Gyldendal, 1998 ISBN 9788241708787

Geertz, Clifford: Being There, Works and Lives, Polity Press 2007 (s. 1-24) ISBN 978-0-7456-0759-7

Jacobsen, Michal & Kritiansen, Søren: Goffman`s Sosiology of Everyday Life Interaction, The Social Thought of Erving Goffman, Sage Publications, 2015 (s. 67-85) ISBN 978-1-4129-9803-1

Kuokkanen, Rauna: Towards an ¿Ingenous Paradigm¿. From a Sami Perspective, The Canadian Journal of Native Studies 2000 (s. 36 -44) ISBN 9780774813570

Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju, ad Notam Gyldendal 1997 (236 sider) ISBN 9788241708077

Nergård, Jens-Ivar: Andres kontekster og egne. Kulturforskning på fremmede enger, Thor Ola Engen (red), Rappport fra en forskningskonferanse, Høgskolen i Hedmark, Rapport nr 8, 2002 (s. 133 -149) ISSN 1501-8563

Nergård, Jens-Ivar: Når slutter en koloniprosess? Jentoft/Nergård/Røvik (red): Hvor går Nord-Norge, bd 1, Orkana Akademisk 2011 (s.119 ¿ 128) ISBN 9788281041561

Paulgaard, Gry: Feltarbeid i egen kultur ¿ innenfra, utenfra eller begge deler? Fosseskåret/Fuglesang/Aase (red): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data, Universitetsforlaget 1997 (24 Sider) ISBN 9788200229148

Vibeksky, Piers: Loving and forgetting: Moments of Inarticulary in Tribal India, Journal of Royal Anthropological Institute 2008, Henry Myers Lecture for 2006 (14: s.180 -195)

Wadel, Cato: Feltarbeid i egen kultur, Cappelen Damm Akademisk 2014 (238 sider) ISBN 978-82.02-45633-7

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3051
  • Tidligere år og semester for dette emnet