høst
2016
PSY-1505 Læringspsykologi - 10 stp
Innhold
Dette kurset tar for seg kunnskaper fra læringspsykologi og pedagogisk psykologi for å bedre forstå mekanismer knyttet til mestring. Kurset er delt i to hoveddeler, en del basert på grunnleggende forskningsbaserte kunnskaper (2/3 av kurset), og en anvendt del (1/3 av kurset). Kursets første del omhandler basale læringsprinsipper og hvordan disse kan anvendes, og pedagogisk psykologiske tilnærminger til kunnskap, læring og læringsmiljøer. Kursets anvendte del omhandler eksempler på hvordan læringspsykologisk og pedagogisk psykologisk kunnskap kan brukes i praksis for å forstå ulike typer mestringsvansker og hvordan de kan forbedres ved bruk av anvendt atferdsanalyse eller andre tilnærminger relevant for mestring av atferds- eller læringsproblemer.Hva lærer du
Kurset skal gi studenten kunnskaper og forståelse av basale begreper og læringsprinsipper innenfor læringspsykologien (eks. forsterkning, ekstinksjon, generalisering, med mer) anvendelse av læringsprinsipper (eks. anvendt atferdsanalyse), pedagogsk psykologi, med ulike teoretiske perspektiver på kunnskap, læring og læringsmiljøer, design og metoder innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi. Atferdsproblemer i skolen, med teoretisk og praktisk kunnskap knyttet til ulike typer vansker, diagnostikk, mulige tiltak, og etiske spørsmål.
Det er et viktig siktemål for kurset å gi studenten trening i å se sammenheng mellom forskningsbasert kunnskap innenfor læringspsykologi og pedagogisk psykologi, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i dagligliv og i skolesammenheng. Dette innebærer å definere problemer i praksis fra et lærings-/pedagogisk psykologisk perspektiv, og å bruke læringsteorier for å formulere fagrelevante løsninger for mestring.
Som en del av denne treningen skal studenten utforme et prosjektforslag, der en bestemt problemstilling knyttes til eksisterende forskningskunnskap. Etiske vurderinger vektlegges spesielt.
Eksamen
Arbeidskrav:
- Obligatoriske øvelser (en del av undervisningen til Læring i et anvendt perspektiv).
- Obligatorisk undervisning (Atferdsproblemer i skolen).
Eksamen:
Kurset omfatter øvelser og en avsluttende hjemmeeksamen på 10 sider (ca. 3500 ord). Tittelside, referanser og figurer kommer i tillegg. APA-formatet følges. Se for øvrig retningslinjene for hjemmeeksamen for informasjon om utforming [kommer]. Tema og problemstilling må godkjennes av fagansvarlig. Vi anbefaler at avtale om tema/problemstilling gjøres tidligst mulig i semesteret. Hjemmeoppgaven skal være et referat av minst to empiriske undersøkelser som fokuserer på samme eller nært beslektede problemstillinger, med følgende momenter:
- Innledning (en diskusjon om tidligere forskning, en problemstilling, design og hypoteser)
- Metode (eks. informanter, materiell og prosedyre)
- Resultater og diskusjon av disse
- Diskusjon av etiske aspekter ved prosjektet
Oppgaven skal også ha
- Tittelside
- Sammendrag
Det gis begrenset veiledning til denne oppgaven; faglærer vil være behjelpelig med valg og godkjenning av tema/problemstilling, samt tips om litteratur og annet man trenger for å komme i gang. Det gis ikke veiledning eller tilbakemelding på rapporten.
Karakterskala: A-F. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.
Pensum
Til forelesningene til Frode Svartdal (Utvalgte temaer innenfor læringspsykologi)
Svartdal, F., & Flaten, M. A. (1998). Læringspsykologi. Oslo: Ad Notam Gyldendal. http://www.psyk.cc/lbok/
http://uit-psyk.net/laring/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=30
Til forelesningene til Knut Gundersen (ART)
Gundersen, K. og Moynahan, L. (2006) Nettverk og sosial kompetanse. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap. 15 og 16 (s 203 - 259). Om ART på siden ungsinn.uit.no/
Til forelesningene til Tove Dahl (pensum gis via Fronter)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-1505
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet