vår 2017
MED-3600 Medisin 6. studieår - 60 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på profesjonsstudiet i medisin og med bestått eksamen MED-3501, MED-3502 og MED-3950. Det kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

MED-500 Medisin stadium 3 og 4 (5. og 6. studieår) 60 stp

Innhold

Det siste studieåret inneholder faglig fordypning i flere fagområder som studentene har møtt tidligere i studiet. Gjennom kliniske presentasjoner lærer studentene utredning, diagnostisering og behandling av vanlige og farlige sykdommer, men med vekt på mer komplekse problemstillinger enn tidligere i studiet. Det legges vekt på en bio-psyko-sosial tilnærming, på gode pasientforløp (fra primærhelsetjenesten til spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten), på samhandling mellom yrkesgrupper, og på forebygging. Studentene får trening i å kommunisere med pasient om vanskelige tema.

 

 

Emnet er bygd opp av 7 ulike moduler á 4 uker som går parallelt gjennom studieåret. Studentene inndeles i grupper på omkring 12 studenter som roterer gjennom følgende moduler:

1. Øye/ØNH/Indremedisin

2. Ortopedi/Revmatologi/Allmennmedisin

3. Nevrologi/Nevrokirurgi

4. Hud/Radiologi/Kirurgi

5. Psykiatri

6. Gynekologi/obstetrikk og onkologi

7. Pediatri

 

 

Delemnene inneholder både teoretisk undervisning, klinikk og klinisk veiledet praksis (PKU) i spesialisthelsetjenesten og/eller primærhelsetjenesten.

 

 

I tillegg er det teoretisk, tematisk undervisning for hele kullet gjennom studieåret, der sentrale kliniske og samfunnsmedisinske tema, samt tema innenfor kunnskapshåndtering og pasientsikkerhet blir tatt opp.

 

 

Studentene gjennomfører MED-3600 i Bodø (24 studenter) eller i Tromsø ved henholdsvis UiT/Nordlandsykehuset og UiT/UNN, og i primærhelsetjenesten i de to byene eller nærliggende kommuner.


Hva lærer du

Medisinskfaglige kunnskaper:

Studenten skal kunne:

- Vurdere og forholde seg adekvat til komplekse pasientproblemer. Dette inkluderer kliniske, laboratoriemedisinske og basalfaglige aspekter, samt samfunnsmedisinske og kommunikative aspekter

- I møte med pasient som presenterer symptomer og/eller funn som kan gi mistanke om sykdom skal studenten kunne:

- Foreslå supplerende undersøkelser som kan bidra til å stille sikrere diagnose

- Tolke og vurdere resultater av vanlige klinisk-kjemiske, farmakologiske, hematologiske, mikrobiologiske og immunologiske undersøkelser, ut fra oppgitte referanseverdier

- Tolke og vurdere billeddiagnostiske undersøkelser (rtg, CT, MR) utfra oppgitte vanlige og/eller viktige avvik fra det normale

- Redegjøre for og diskutere prinsippene for behandling av vanlig forekommende sykdommer

- Gjøre rede for og diskutere medikamentvalg og andre behandlingsformer

- Gjøre rede for og diskutere prinsipper for palliativ behandling ved langt-kommende sykdom, inkludert alternativ og komplementær medisin

 

Ferdigheter:

I møte med pasient som presenterer symptomer og/eller funn som kan gi mistanke om sykdom:

- Gjennomføre relevant og målrettet klinisk intervju, klinisk undersøkelse og eventuelt samtale med pårørende

- Gi en vurdering av pasientens tilstand og gi begrunnet vurdering om tilstanden er innenfor normal variasjonsbredde.

- Om tilstanden er lite alvorlig og ikke behøver tilsyn/behandling av medisinsk ekspertise, kan behandles av allment praktiserende lege.

- Om tilstanden trenger henvisning til spesialist, krever innleggelse i sykehus eller trenger øyeblikkelig hjelp.

- Stille tentativ diagnose ut fra foreliggende opplysninger og differensialdiagnoser

 

Generell kompetanse:

Studenten skal kunne

- Samarbeide med pasienter, pårørende, helsepersonell og administrativt personale i overensstemmelse med gjeldende lover og etiske retningslinjer for leger

- Vise respekt for pasientens autonomi og integritet og opptre på en måte som ivaretar pasientens verdighet

- Opptre overfor kolleger og andre fagpersoner på en måte som bidrar til godt samarbeid og gjensidig utveksling av kunnskap og innsikt

- Treffe beslutninger på en ansvarsbevisst måte, ut fra en sammenstilling av vitenskapelig kunnskap, klinisk skjønn, innlevelse i pasientens situasjon, etiske og økonomiske overveielse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praktisk klinisk undervisning(PKU) ved poliklinikk, sengepost og i primærhelsetjenesten. Forelesninger, seminarer, simulering, casegrupper.

Eksamen

Eksamen består av 5 deleksamener; en skriftlig eksamen av 6 timers varighet og fire praktisk-kliniske (muntlige) eksamener.

 

En student som får vurderingen "ikke bestått", må ta alle deleksamener på nytt.

 

Vurderingsuttrykk:

Bestått/Ikke bestått

 

Kontinuasjonsadgang:

Studenter som stryker kan kontinuere. Kontinuasjonseksamen holdes i november i høstsemesteret.

 

Arbeidskrav: Arbeidskravene har ulik form og innhold; praktisk klinisk undervisning, seminar, deltagelse på poliklinikk, journalopptak, obduksjon, ferdighetstrening med mer. Hver modul har en arbeidskravsliste som spesifiserer hva som er obligatoriske aktiviteter. Kravene beskrevet er absolutte og studentene må levere inn dokumentasjon på gjennomføring av hver enkelt modul. For å få adgang til eksamen i MED-3600 Medisin år 6, kreves det at alle obligatoriske aktiviteter er gjennomført og dokumentert.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 60
  • Emnekode: MED-3600
  • Tidligere år og semester for dette emnet