vår 2017
MED-2510 Medisin 3. studieår - 60 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på Profesjonsstudiet i medisin. Det kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

MED-2501 Medisin 2. studieår

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

MED-300 Medisin stadium 2 (3. studieår) 60 stp

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogram

  • 3.1 Klinisk undersøkelse 2
  • 3.2 Respirasjon 2
  • 3.3 Sirkulasjon 2
  • 3.4 Nyrefunksjon 2
  • 3.5 Blod, immunforsvar og infeksjoner
  • 3.6 Endokrine funksjoner
  • 3.7 Fordøyelse, metabolisme og ernæring 2
  • Profesjonell kompetanse (Profkom 3)
  • Vitenskapelig kompetanse (Vitkom 3)

 

Delemnene tar utgangspunkt i funksjonsområder og tilnærmingen er tverrfaglig. Hvert delemne gir undervisning i medisinske basalfag, samfunnsmedisin og klinikk, med hovedvekt på grunnleggende kunnskaper om normal og patologisk funksjon, samt prinsipper for utredning og behandling av de hyppigst forekomne benigne og maligne sykdommer.

Fra tidligere i studiet har studentene tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om humanbiologi og kroppens funksjoner. MED-2510 innebærer en fortsettelse og fordypning av læring om kroppens normale strukturer og funksjoner sett i sammenheng med studiet av årsaker og mekanismer bak utviklingen av sykelige forandringer. Emnet omfatter også hvordan sykdommer kan diagnostiseres med ulike undersøkelser og laboratoriemetoder, og prinsipper for forebygging og behandling av sykdommer.


Hva lærer du

Læringsutbytte

  • Det primære læringsmål (arbeide med relasjoner) er at studenten skal lære å møte pasienten empatisk og respektfullt og med utgangspunkt i denne sentrale relasjon undersøke, analysere og delta i den primære håndtering av de komplekse nettverk av relasjoner som
  • forårsaker simple, vanlige og akutte helseproblemer
  • gir behandlingsmuligheter og
  • påvirker prognosen

med særlig fokus på kroppens fysiologiske funksjoner og systemer - herunder respirasjon, sirkulasjon, nyrefunksjon, blod, immunforsvar, endokrine systemer, fordøyelse og metabolisme - samt interaksjoner med miljøet - herunder infeksjoner og ernæring.

 

Dette skal skje med tanke på resultat for pasienten, med reflektert bruk av kunnskap og tilgjengelige ressurser og i et respektfylt samarbeid med andre.

 

I relasjonsbygging og systemisk tenkning er det fire domener som definerer de supplerendeprimære læringsmål.

Studenten skal gjennom case-basert problemløsning og pasientkontakt lære å

  • forstå og reflektere over muligheter og plikter knyttet til legens rolle i en gitt situasjon, eksemplifiser i casegrupper, basisgrupper og praktisk klinisk undervisning.
  • klargjøre problemstillinger i pasientens situasjon og strukturere måter for å håndtere disse problemstillinger. Herunder anvende kunnskap om kroppens fysiologiske funksjoner og systemer samt interaksjoner med miljøet (arbeide med beslutninger).
  • søke etter, frembringe og analysere nødvendig informasjon ved enkle, vanlige og akutte helseproblemer (arbeide med informasjon).
  • utføre de relevante mulige kommunikative, diagnostiske, terapeutiske og logistiske handlinger ved simple, vanlige og akutte helseproblemer (arbeide med handling).

Dette skal skje med oppmerksomhet på og respekt for pasientens ønsker om og behov for informasjon og medbestemmelse.

 

Videre skal studenten lære å

  • samarbeide om kliniske problemstillinger for individer og populasjoner gjennom case-basert problemløsning i grupper (arbeide med forebyggende og helsefremmende tiltak).
  • utvikle egen kompetanse som er relevant for legefaglige aktiviteter (klinisk arbeid, helsefremmende tiltak, forskning og veiledning av pasienter, studenter og andre) (arbeide med livslang læring).


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men undervisning kan også forekomme på andre skandinaviske språk og engelsk. Eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisning og arbeidsform

  • Forelesinger
  • Casegrupper
  • Basisgrupper
  • Laboratoriearbeid og -journaler
  • E-læring
  • Praktisk klinisk undervisning
  • Ferdighetstrening
  • Gjennomgang av anatomiske og patologiske makropreparater
  • Klinisk praksis og samtale med pasient
  • Skriftlige oppgaver,  inkl journalskriving
  • Øvelser i FOSS (Ferdighets- og Simuleringssenteret)

 

Sikkerhetsopplæring - integrert i undervisningen vil være opplæring i sikkerhet for studenten selv og andre. Dette omfatter sikkerhet i laboratoriet og på ulike kliniske avdelinger (operasjonsstue, psykiatrisk avd., legekontoret etc.) samt hygiene, datasikkerhet og pasientsikkerhet. I dette inngår både praktisk opplæring og undervisning i relevante lov- og regelverk.

 

Praksis - Ingen praksis i dette emnet.


Eksamen

Eksamen og vurdering - Skriftlig eksamen ved avslutning på studieåret. I tilknytning til arbeidskrav gis evaluering til studentene, slik at det gjennom hele emnet skjer en løpende tilbakemelding til studenten som hjelp til å fokusere læringsinnsats. Form og omfang på eksamen og vurderingsformer vil bli evaluert og justert løpende for å sikre godt samsvar med læringsmål og -former.

Kontinuasjonseksamen - Ved vurdering til ikke bestått eller legedokumentert sykdom ved eksamen gis det adgang til kontinuasjonseksamen.

Arbeidskrav

  • Gruppearbeid og seminar basert på praksisbesøk og samtale med pasient
  • Gruppearbeid og seminar med kliniske problemstillinger og caser
  • Laboratorieøvelser med laboratorie-journal
  • Journalskriving
  • Demonstrasjoner (inkl. anatomiske preparater)
  • Øvelser i FOSS (Ferdighets- og Simuleringssenteret)
  • Praktisk klinisk undervisning (PKU)

Andre bestemmelser - Se utfyllende bestemmelser for eksamen MED-2510.


Pensum

Læringsmålene for de enkelte delemnene erstatter pensum i tradisjonell forstand. Studentene kan fritt velge hvilke lærebøker/læringsverktøy de ønsker å bruke for å tilegne seg den nødvendige kunnskapen. Det er utarbeidet en liste over anbefalte bøker/læringsverktøy for emnet. Denne listen revideres årlig og samkjøres med litteraturanbefalinger for seinere studieår.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 60
  • Emnekode: MED-2510
  • Tidligere år og semester for dette emnet