høst 2016
STV-3035 Utviklings- og endringsstrategier i offentlig sektor - 15 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet er obligatorisk i det erfaringsbaserte mastergradsprogrammet Organisasjon og ledelse for offentlig sektor/Master of Public Administration (90 studiepoeng). Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Det kreves utdanning tilsvarende bachelorgrad, evt. den tidligere cand.mag.-graden, samt to års relevant yrkeserfaring.

Det stilles et faglig minstekrav på karakteren C, eller 2.7 på eldre karakterskala, beregnet som gjennomsnitt av de emnene som utgjør graden. I opptaksgrunnlag der det er brukt andre karaktersystem og skalering enn ovennevnte, skal det stipuleres et rimelig karakternivå på bakgrunn av opptaksgrunnlaget.

Med relevant yrkeserfaring menes ledererfaring, erfaring fra særlig ansvarsfulle stillinger fra offentlig eller privat virksomhet, eller annen erfaring som vurderes relevant for studiet. Vi gjør oppmerksom på at arbeidsattest som dokumenterer yrkeserfaring skal inneholde startdato og sluttdato for arbeidsperioden og hvor stort omfang stillinga hadde, i timer per uke eller i stillingsprosent. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med attest fra Skatteetaten og foretaksregister.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Emnet er bygd opp rundt tre analytiske temaer: endringens begrep, endringens begrunnelser og endringens grep. Først presenteres en bred introduksjon til moderne teorier om endringer og endringsledelse. Deretter rettes fokus mot forhold som fører til at organisasjoner opplever at de må endre seg. Det er dels snakk om endringer utløst av økonomiske, politiske og/eller teknologiske drivkrefter. Men endring kan også utløses som følge av svingninger i trender og moter for hvordan tidsriktige organisasjoner bør se ut. Det tredje tema er endringens grep. Her fokuseres det på gjennomføringskraft og implementering, og hvordan man kan gå frem for å få til planmessig endring og utvikling. Læring, kreativitet og innovasjon inngår som naturlige temaer. Effekter av ulike typer reformer og endringer vil også bli grundig drøftet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Klassiske og nyere teoretiske tilnærminger til endring og utvikling av organisasjoner, og de ulike teorienes forklaringskraft og anvendelsesområder
  • Organisatoriske trender og utviklingstrekk på 2000-tallet
  • Årsaker til og effekter av endringer og utvikling i offentlige organisasjoner
  • Strategier for og implementering av endring under betingelsene som gjelder i offentlige organisasjoner
  • Kunnskapsoverføring og læring i og i mellom organisasjoner
  • Omdømmebygging i offentlige organisasjoner
  • Empiriske studier av forholdet mellom politikk, reformer og organisatorisk endring i offentlig sektor  

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Velge ut og anvende relevante teoretiske tilnærminger i undersøkelser av utviklings- og endringsprosesser i offentlige organisasjoner
  • Gjøre rede for hvordan ulike teoretiske tilnærminger hver for seg og i kombinasjon kan belyse mulige årsaker, innhold og effekter forbundet med slike prosesser
  • Identifisere aktuelle problemstillinger knyttet til utvikling og endring av offentlige organisasjoner, og drøfte hvilken betydning egenskaper ved organisasjonene selv og den konteksten de inngår i, har for valg av strategier for utvikling og endring

Kompetanse

Studenten kan:

  • Anvende ovennevnte kunnskaper og ferdigheter på en kritisk og faglig forsvarlig måte i arbeid med utviklings- og endringsprosjekter i offentlige organisasjoner.
  • Inneha stillinger i offentlige organisasjoner hvor ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en sentral funksjon
  • Bistå og gi råd om hvordan utviklings- og endringsprosesser kan påvirke organisasjonen og dens ansatte, gjennom skriftlig og muntlig formidling av presise og konsistente faglige resonnement


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Samlet undervisningstid er på inntil 30 timer. Emnet vil ha variasjon i undervisningsformer, som fysiske samlinger, IKT-støttet undervisning, arbeid i digitalt klasserom og selvstudier. Det vil bli lagt vekt på å utnytte deltakernes erfaringer og skape nettverk.

For å sikre at de beskrevne læringsmål nås, legges det opp til aktiv deltagelse fra studentenes side, med individuelle presentasjoner, gruppearbeid og deltagelse i plenumsdiskusjoner.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Det gis en oppgave som er relevant for emnets overordnede tema. Arbeidet med oppgaven og besvarelsens form kan variere. For eksempel kan oppgaven løses i grupper med påfølgende besvarelser i form av presentasjoner og diskusjoner på samlingene. Etter søknad kan oppgaven også leveres som en individuell skriftlig besvarelse på inntil 3000 ord.

Eksamen består av:

En hjemmeeksamen (individuell oppgave) med et omfang på inntil 3000 ord. Oppgaven gis på siste dag på siste samling, med 4 ukers innleveringsfrist.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen gjennomføres etter at kandidaten har levert en ny versjon av den tidligere innleverte oppgaven. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

STV-3035 Utviklings- og endringsstrategier i offentlige organisasjoner

 

Pensum høst 2016

 

Litteratur merket * blir trykket i kopisamling som kan kjøpes hos Akademika Tromsø (UB-kjelleren). Pensumtekster som er satt opp med lenker, kan leses eller lastes ned fra nett (du må være tilkoplet UiTs nettverk for å få tilgang).

 

Aberbach, J. D., & Christensen, T. (2014). Why Reforms So Often Disappoint. The American Review of Public Administration, 44(1), 3-16. (12 sider) http://arp.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0275074013504128

 

*Angell, S. I., Byrkjeflot, H., & Wæraas, A. (2011). Dilemmaer i omdømmehåndtering: substans og fremtreden. I S. I. Angell, H. Byrkjeflot & A. Wæraas (red.), Substans og framtreden: omdømmehåndtering i offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 (19 sider)

 

*Brunsson, N. & Olsen, J. P. (1990) Makten att reformera. Stockholm: Carlssons Bokförlag. ISBN: 9177983580. (Kap 1: side 11-27, kap. 2: side 27-44, 8: side 171-193. 65 sider)

 

*Brønn, P. S., Ihlen, Ø., & Sjøbu, A. (2009). Åpen eller innadvendt: omdømme-bygging for organisasjoner. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205352940 (kap. 2-4: side 25-100. 75 sider)

 

*Byrkjeflot, H. (2011). Et kritisk blikk på omdømmeblikket. I S. I. Angell, H. Byrkjeflot & A. Wæraas (red.), Substans og framtreden: omdømmehåndtering i offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215016023 (Kap. 3: side 51-71. 20 sider)

 

Christensen, T. (2015). Organisasjonsteori for offentlig sektor (3. utg. ed.). Oslo: Universitetsforl. (Kap 4: side 75-97, kap. 8: side 175-202, kap. 9: 205-227. 71 sider) (Andre deler av denne boken brukes på andre kurs i MPA)

 

Eriksson-Zetterquist, U. (2009). Institutionell teori: idéer, moden, förändring. Malmö: Liber. (168 sider)

 

Huges, O. (2010). Does governance exist?, i Osborne, S. P. (red.) The New public governance? : emerging perspectives on the theory and practice of public governance. London: Routledge. (Kap 6: side 87-102. 15 sider) http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10361599&ppg=8

 

Jacobsen, D. I. (2012). Organisasjonsendringer og endringsledelse. Bergen: Fagbokforlaget. (261 sider)

 

Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 6: side 198-236, kap. 11: 384-414. 68 sider) (Andre deler av denne boken brukes på andre kurs i MPA)

 

Myeong-Gu, S., Putnam, L., & Bartunek, J. M. (2004). Dualities and Tensions of Planned Organizational Change. I M. Poole & A. Ven (red.), Handbook of Organizational Change and Innovation. NewYork: Oxford University Press, Inc. (Kap. 4: side 73-107. 30 sider) http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/detail.action?docID=10103508

 

Nerskogen, E. (2013a). Endringer i helseforetaksmodellen: nye organisasjonsformer for politikkens eller pasientenes skyld? I S. Jentoft, J.-I. Nergaard & K. A. Røvik (red.), Hvor går Nord-Norge? Politiske tidslinjer. Stamsund: Orkana akademisk. (Kap. 14: side 211-226. 13 sider) (Lenke kommer i fronterrommet)

 

Nerskogen, E. (2013b). Helseforetakenes tilpasning til politiske reformer: omkostninger og gevinster. Nordiske organisasjonsstudier, 13(2). (23 sider) https://nos.portfolio.no

 

Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2011). Public management reform: a comparative analysis : new public management, governance, and the neo-Weberian state. New York: Oxford University Press. (Kap 1 og 2: side 2-46. 44 sider) (Lenke kommer I fronterrommet)

 

*Røvik, K. A. (1992). Den "syke" stat: myter og moter i omstillingsarbeidet. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1: 9-55. 46 sider)

 

Røvik, K. A. (2007). Trender og translasjoner: ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3-15. 300 sider)

 

Stace, D. (1996). Dominant Ideologies, Strategic Change, and Sustained Performance. Human Relations, 49(5), 553-570. (13 sider) http://hum.sagepub.com/cgi/content/abstract/49/5/553

 

Vangen, S. og C. Huxham (2010). Introducing the theory of collaborative advantage, i Osborne, S. P. (red.) The New public governance?: emerging perspectives on the theory and practice of public governance. London: Routledge. (Kap 10: side 163-183. 20 sider) http://site.ebrary.com/lib/tromsoub/reader.action?docID=10361599&ppg=8

 

Selvvalgt pensum fra rapporter/dokumenter om offentlige organisasjoner (200 sider) **

 

Totalt: cirka 1463 sider

__________________________________

 

**Studentene velger selv deler (200 sider) fra følgende utvalgte dokumenter (flere dokumenter kan bli lagt til):

 

Blossing, Ulf, A. Hagen, T. Nyen, Å. Söderström (2010): Kunnskapsløftet -fra ord til handling. Sluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutvikling. FaFo-rapport 2010:1. Oslo/Karlstad: FaFo og Karlstads universitet. Tilgjengelig på (15.6.2016): http://www.fafo.no/index.php/nb/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/item/kunnskapsloftet-fra-ord-til-handling

 

Hippe, J. M., & Trygstad, S. C. (2012). Ti år etter. Ledelse, ansvar og samarbeid i norske sykehus. Fafo-rapport 2012:57. Oslo: Fafo. Tilgjengelig på (15.6.2016): http://www.fafo.no/index.php/nb/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/item/ti-ar-etter

 

Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2014: Kriterier for god kommunestruktur. Sluttrapport fra ekspertutvalg desember 2014. Tilgjengelig på (15.6.2016): https://www.regjeringen.no/contentassets/e31de5e1583748f8ac58012a1a2eb17c/kriterier_for_god_kommunestruktur_sluttrepport.pdf

 

NOU 2012: 14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen. Tilgjengelig på (15.6.2016): https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2012-14/id697260/

 

NOU 2013: 9 Ett politi ¿rustet til å møte fremtidens utfordringer ¿Politianalysen. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2013-9/id730815/

 

NOU 2016: 3 Ved et vendepunkt: Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi ¿ Produktivitetskommisjonens andre rapport. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2016-3/id2474809/

 

Ot.prp. nr. 66 (2000-2001) Om lov om helseforetak m.m. (helseforetaksloven). Tilgjengelig på (15.6.2016): https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-66-2000-2001-/id165010/

 

Aasen, Petter, J. Møller, E. Rye, E. Ottesen, T. S. Prøitz, F. Hertzberg (2012): Kunnskapsløftet som styringsform -et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen. Rapport 20/2012. Oslo: NIFU. Tilgjengelig på (15.6.2016): http://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2012-20.pdf

 

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: STV-3035
  • Tidligere år og semester for dette emnet