høst 2016
BIB2005 Miljø og sårbarhet - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BIB2005 Miljø og sårbarhet 10 stp

Innhold

  • Introduksjon til miljø Vitenskap
  • Menneskelig Befolkning
  • Mat og Jordsmonn
  • Fornybar og ikke-fornybar Energi
  • Global endring
  • Sårbarhet og Miljø
  • Sårbarhet og Levekår
  • Samspill av farene, sårbarhet og katastrofeforebygging
  • Progresjon av sårbarhet og sikkerhet
  • Analyse av sårbarhet med Disaster Pressure and Release Model (PAR).


Hva lærer du

Kandidaten skal etter gjennomført emne ha kunnskaper om:

1. Introduksjon til feltet miljøvitenskap og dens terminologi.

2. Den menneskelige befolkning og på hvilke måter endringer i befolkningen påvirker miljøet.

3. Jordbruk, jordsmonn og de miljømessige konsekvenser av matproduksjon.

4. Miljø virkninger på jorden fra fornybare og ikke-fornybare fossile brensler og fordelene og konsekvensene av å bruke hver.

5. Biologisk mangfold og globale endringer, som er de integrere enheter av miljølære.

6. Introduser rekke definisjoner av sårbarhet og teorier om sårbarhet og tilpasning.

7. Årsaker til klimarelaterte stress og katastrofer og kort diskutere praksis og politikk utformet for å redusere økonomisk tap, sult, hungersnød og forvridning i møte med klima trender og hendelser.

8. Se på rekke metoder i sårbarhetsanalyse.

Ferdigheter

Kandidaten skal:  

Kunne analysere en katastrofesituasjon ved hjelp pressure and release model (PAR) eller Crunch model.

Generell kompetanse

Kandidaten skal ha generell kompetanse innen:

Studentene skal selvstendig være i stand til å anvende kunnskap og ferdigheter i gitte situasjoner ved å demonstrere evne til samarbeid, ansvar, evne til refleksjon og kritisk tenkning i studiet og i yrkesutøvelse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er engelsk. Eksamen kan leveres på norsk eller engelsk.

Undervisning

Forelesninger, nettbaserte leksjoner, selvstudium, ulike arbeidskrav (obligatoriske øvelser).

Eksamen

2 individuelle arbeidskrav som er obligatoriske.

Endelig karakter bestemmes av en numerisk vekting mellom Individuell 7 dagers hjemmeeksamen eksamen (70%) og prosjektarbeid (30%).

Både eksamen og prosjekt må være bestått uavhengig av hverandre for å bestå faget.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet

Studentenes prestasjoner vil bli vurdert av standard gradering A-F, hvor F er stryk


Pensum

Bjerkely, Hans Jørgen, 2008: Norske naturtyper - økologi og mangfold. Universitetsforlaget.

 

Boye, Nils Chr., 2006: Kjemi og miljølære. Gyldendal Undervisning.

 

Hallanaro, Eeva-Liisa, & Marja pylvänäinen, 2001: Nature in Northern Europe. Nord 2001-13.

Nordic couunsil of Ministers.

Bogen kan købes her: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-4544.

(12 ex til utlån finnes også på biblioteket UiT i Harstad.)

 

Myhre, Arne, 2015: Klima, energi og miljø. 2. utg. Universitetsforlaget.

 

Utvalgte artikler og rapporter vil bli oppgitt ved studiestart. Det meste av dette er tilgjengelig på nett.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Fjelldal |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BIB2005
  • Tidligere år og semester for dette emnet