vår
2017
STV-1003 Sammenlignende europeisk politikk - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- framveksten av den moderne staten
- ulike veier frem mot det demokratiske systemet
- ulike modeller for utforming av demokratiske institusjoner
- ulike modeller for politisk organisering og deltakelse
- logikken i tilnærmingen komparativ politikk, dens praktiske anvendelse og typiske forskningsspørsmål
Ferdigheter
Studenten kan:
- redegjøre for sentrale forskjeller mellom politiske systemer i Europa og analysere bakgrunnen for slike forskjeller ved hjelp av metoder og teori fra komparativ politikk
- drøfte selvstendig rollene til sub- og overnasjonale organisasjoner og aspirasjoner i dagens Europa
Kompetanse Studenten er kompetent til å formidle statsvitenskapelig kunnskap om politiske systemer i Europa og sammenlignende politikk generelt og har tilstrekkelig innsikt til å kunne diskutere sentrale spørsmål innen sammenlignende politikk i en faglig sammenheng.
Eksamen
Eksamen består av:
En 6 timers skoleeksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Eksamensformen prøver studentenes evne til selvstendig arbeid med et sentralt tema fra kurset, samt deres faglige skriveferdigheter. Skoleeksamen gjør det mulig å ytterligere etterprøve studentenes tilegnelse og forståelse av pensum, samt deres evne til å drøfte dette faglig.
Pensum
Pensum STV-1003 våren 2017
Heidar, K., Berntzen, E. og Bakke, E. (2008): Politikk i Europa - Partier, Regjeringsmakt, Styreform. Oslo. Universitetsforlaget. (377 s).
Aarebrot, F. og Evjen, K. (2014): Land, makt og følelser ¿ stats- og nasjonsbygging. Bergen. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke. (381 s).
Bartolini, S. (2006): «A Comparative Political Approach to the EU Formation». Oslo. Arena. (30 s). ARENA Working Paper 4/2006. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2006/wp06_04.xml
Habermas, J. (2014) ¿Democracy in Europe: Why the Development of the European Union into a Transnational Democracy is Necessary and How it is Possible¿. Oslo. Arena. (20s.). ARENA Working Paper 13-14/2014. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2014/wp13-14.xml
Cooper, I. (2015) ¿The Nordic Parliaments¿ Approaches to the EU: Strategic Coordinator, Comprehensive Scrutinizer, Reluctant Cooperator and Outside-Insider¿. Oslo. Arena. (29 s.). ARENA Working Paper 1/2015. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2015/wp1-15.xml
Grande, E og Hutter, S. (2016) ¿Beyond authority transfer: explaining the politicization of Europe¿. (20 s.). West European Politics 39, 1. Lastes ned fra DOI: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01402382.2015.1081504
Baglioni, S og Hurrelmann, A. (2016) ¿The Eurozone crisis and citizen engagement in EU affairs¿. (20 s.). West European Politics 39, 1. Lastes ned fra DOI: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01402382.2015.1081507
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: STV-1003
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Kontaktpersoner
-
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet