høst 2016
PFF-1014 Profesjonsfag år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13 - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-1001 Examen paedagogicum for lektorutdanningene 10 stp

Innhold

Emnet består av pedagogikk og fagdidaktikk.

Emnet gir en grunnleggende oversikt over skolens samfunnsmandat i form av opplæringslov og læreplaner, pedagogikken og fagdidaktikkens sin plass i lærerkvalifisering og lærerarbeid. Lærerens profesjonelle utøvelse er fokusert på med hensynet til elevenes læring og med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Et sentralt element i emnet er beskrivelse og analyse av undervisnings- og læringsprosesser med grunnlag i observasjon og samtale med lærer og elever. Profesjonsetiske krav til læreren belyses med særlig vekt på forholdet mellom lærer og elev.

Det vil også bli gitt kurs i informasjonskompetanse og skriveopplæring i løpet av studiet. Til sammen skal skriveopplæringen og kurs i informasjonskompetanse gi studentene en grunnleggende kompetanse i det å produsere akademiske tekster.

Praksis: se egen emnebeskrivelse for praksis PFF-1015.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultater:

Kunnskap:

Kandidaten har

  • kjennskap til opplæringslov og læreplanverk med vekt på fagplaner i egne skolefag og læreplanens betydning for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • kjennskap til noen sentrale utviklingstrekk i offentlig norsk skole og eget skolefag.
  • kjennskap til hovedlinjer i pedagogisk lærings- og undervisningsteori.
  • kjennskap til noen fagdidaktiske problemstillinger innafor egne skolefag, samt sentrale begreper, teorier og modeller i fagdidaktikken.
  • kjennskap til lærerens rolle og oppgaver som leder av læringsfellesskapet og ved tilpasning av opplæring til den enkelte elev.
  • forståelse for yrkesetiske krav til lærerrollen.
  • kunnskap om metoder for innsamling av data fra klasserommet, herunder observasjon og samtale.
  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter.

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • observere undervisning og samtale med lærer med henblikk på innsamling av data.
  • bruke didaktiske relasjonsmodeller for å beskrive og analysere undervisning.
  • drøfte og reflektere over vurderinger og valg knyttet til undervisnings- og læringssituasjoner.
  • utforme en akademisk tekst med referanser og litteraturhenvisninger.

 

Kompetanse:

  • Studenten har innblikk i pedagogiske, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger som har betydning for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • Studenten har forståelse for det komplekse i å omsette læreplaner til undervisningspraksis og hensiktsmessige læringssituasjoner.
  • Studenten forstår noen sentrale begreper, teorier og modeller i fagdidaktikk og pedagogikk, og kan anvende disse i samtale med andre.
  • Studenten kan gjøre en undersøkelse av undervisning i skolen og formidle erfaringer og innsikter muntlig og skriftlig.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det legges opp til varierte læringsformer og aktiviteter. Innenfor forelesninger og seminarer som ramme, skal studentene på egenhånd og i samspill med andre studenter utvikle redskaper for å gjøre undersøkelse i klasserommet. I seminarene blir det i tillegg til for- og etterarbeid med undersøkelsen lagt vekt på diskusjon av pensumlitteratur og framlegg/respons på den obligatoriske teksten som utgjør arbeidskravet. Arbeid med teksten på seminarene er en sentral del av skriveopplæringen. Både forelesningene og seminarene forutsetter aktiv deltagelse fra studentenes side.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer. I noen av temaene vil undervisning i pedagogikk og fagdidaktikk være integrert.

Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum ved hver gjennomføring.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg for eksamen:

  • deltatt på 80 % av undervisningen (obligatorisk)
  • levert tekst om undersøkelse av undervisning ca. 3000-3500 ord. Teksten kan skrives i grupper på inntil 3 studenter. Ved gruppebesvarelse økes antall ord til maks. 8000 ord og minimum 5000.

 

Praksis må være bestått før eksamen kan avlegges.

Eksamen består av:

  • Muntlig eksamen

Kandidaten innleder med å beskrive undersøkelsen som er gjort med vekt på fagdidaktiske og pedagogiske problemstillinger observert i praksisen. Undersøkelsene danner grunnlaget for refleksjon og samtale med sensor. Dette følges så opp av ett eller flere sentrale tema fra pensum i pedagogikk og fagdidaktikk. Ved bedømming av eksamen benyttes karakterskala A-F.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensum vil ha et omfang på ca. 500 sider. Pensumlister vil foreligge fra 15. juni.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-1014
  • Tidligere år og semester for dette emnet