høst 2016
ARK-1000 Arkeologi: Fortolkning av fortiden - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Introduksjonsemne i arkeologi; emnet er en del av første år i bachelorstudiet i arkeologi og er obligatorisk for bachelorstudenter i arkeolgi.

Passer også som valgemne i historie, sosialantropologi og religionsvitenskap.

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ARK-6000 Arkeologi i nord - en innføring 10 stp

Innhold

Emnet består av to hovedkomponenter:

1) Introduksjon i arkeologisk fortolkning av fortida

Emnet gir en introduksjon til hvordan arkeologer konstruerer kunnskap om fortida med utgangspunkt i materielle levninger. Kurset vil gi en introduksjon i arkeologisk tenkning om tid, landskap, mennesker og samfunn, eksemplifisert gjennom temaer i global og regional forhistorie. Temaene inkluderer utviklingen av moderne mennesker i biologisk og kulturell forstand, småskala jeger/samler- og jordbrukssamfunn, utviklingen av sosial ulikhet og framveksten av statssamfunn og urbanitet. I tillegg presenteres flere arenaer for dagens arkeologiske praksis: Kulturminnevern, museum, formidling og arkeologiens politiske kontekst.

2) Seminar i tekstanalyse og skriving

Emnet inkluderer i tillegg en seminarrekke i tekstanalyse og skriving av akademiske tekster. Seminaret vil fokusere på forståelse av akademiske teksters oppbygging mht. struktur, argumentasjon og bruk av henvisninger, samt forventingene som stilles til studentens egen tekstproduksjon gjennom sine studier.


Hva lærer du

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal:

  • Ha forståelse av tid, landskap, mennesker og samfunn.
  • Ha Kunnskap om fagets fundamentale begreper.
  • Ha grunnleggende faktakunnskap om global førhistori.
  • Bli kjent med arkeologiens praktiske anvendelse innen kulturminnevernet og med fagets sosiopolitiske kontekst
  • Utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Eksemplifisere fagets fundamentale begreper og framstille noen av fagets sentrale forskningsproblemer.
  • Skrive korte tekster på universitetsnivå innenfor arkeologifaget
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i å analysere en akademisk tekst
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i å gi og motta respons / medstudentvurdering
  • Utvikle grunnleggende ferdigheter i riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster

Kompetanse

Studenten skal:

  • Beherske fagets fundamentale begreper
  • Ha grunnleggende kompetanse i å skrive akademiske tekster
  • Som enkeltstående emne vil ARK-1000 gi studenten en generell forståelse av fagets plass i forskningsverdenen og en dypere og kritisk forståelse av fagets plass i samfunnet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.

Undervisning

Undervisningen består av minimum 12 dobbeltimer (24 timer) grunnleggende forelesninger, samt opptil 6 timer supplerende forelesninger/seminarer og filmvisning på komponent 1.

I tillegg gis det seminar i tekstanalyse og skriving av akademisk tekster på tilsammen 5 dobbeltimer (10 timer) (komponent 2). Det totale undervisningsomfanget er 34-40 timer.


Eksamen

ARBEIDSKRAV:

Komponent 1: To korte oppgaver (3-4 sider) om utvalgte temaer i global forhistorie. Disse skal gi skrivetrening og øvelse i refleksjon omkring arkeologisk tenkning og argumentasjon. Studentenes skriveferdigheter vurderes underveis i kurset, og de får tilbakemelding med råd om forbedring. Oppgavene må være levert innen en fastsatt frist og vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Komponent 2: Obligatorisk deltakelse på minimum 4 seminar i tekstanalyse og skriving. En utvalgt fagartikkel blir brukt som grunnlag til tekstanalyse og studentene må skrive et sammendrag av artikkelen, som skal brukes i medstudentvurdering for å forsterke studentenes bevisste og aktive deltagelse i egen læring prosess. Seminaret slutter med en innledning til skriving av den først oppgaven i komponent 1.    

Arbeidskravet vurderes med godkjent / ikke godkjent. Dersom et arbeidskrav i  en komponent ikke blir godkjent, må det leveres på nytt innen en gitt frist. Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende eksamen.

.

EKSAMEN:

Eksamen består av en 4 timers skriftlig prøve ved slutten av høstsemesteret.

Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

KONTINUASJONSEKSAMEN:

Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.


Pensum

PENSUM FOR FORELESNINGER

Bøker:

Gamble, C. (2015). Archaeology. The Basics. (3 utgave) Routledge, London.

Feder, K. (2014). The Past in Perspective. An Introduction to Human Prehistory. Oxford University Press.

Kompendium litteratur:

Menneskers evolusjon

Brooks, Alison (2010) What Does it Mean to Be Human? A Behavioral Perspective. Anthronotes 31(1):1-10. (10 s)

Wong, Kate (2015) Neandertal Minds. Scientific American 312(2):36-43. (7 s.)

Tidlig jordbruk

Hodder, Ian (2005) Women and Men at Catalhöyük. Scientific American 15(1):35-41. (7 s.)

Tidlig statsamfunn

Chazan, Michael (2014) Introduction: Defining Social Complexity. I: World Prehistory and Archaeology (third edition), s. 297-301. Pearson Education, Harlow. ISBN 10: 1-292-02752-5 (5 s.)

Smith, Michael E. (2005) Life in the Provinces of the Aztec Empire. Scientific American 15(1):90-97. (8 s.)

 

Stone, Elizabeth C. and Paul Zimansky (2005) The Tapestry of Power in a Mesopotamian City. Scientific American 15(1):60-67. (8 s.)

Kulturminnevern

Holme, Jørn (2001). Hvorfor ta vare på kulturminnene? (og følgende temaer). I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):13-28. ISBN 82-995929-0-9 (16 s.)

Schanche, Audhilde (2001) Samiske kulturminner. I: Holme, Jørn (red.), Kulturminnevern, lov, forvaltning, håndhevelse. Økokrims skriftserie nr 12(1):56-61. ISBN: 82-995929-0-9

(6 s.)

Arkeologi, politikk-etikk, og samtidsarkeologi

Burström, Mats (2007) Forskningsöversikt. I: Samtidsarkeologi. Introduktion till ett forskningsfält. Studentlitteratur, Lund. s. 25-63. 978-91-44-00430-3, h. (38 s.)

Schanche, Audhilde (2002) Samiske hodeskaller og den antropologiske raseforskning i Norge. Vedlegg 1 I: Innstilling fra Utvalg for bruk og forvaltning av skjelettmateriale ved Anatomisk Institutt, Universitetet i Oslo. (10 s.)

Skrivekurs

 

Dalland, Olav, og Tygstad, Hilde (2012). Kilder og kildekritikk. I: Metode og oppgaveskriving, av Olav Dalland, s. 63-81. Gyldendal Akademisk, Oslo. (ISBN 9788205423985)

 

Brodersen Randi Benedikte, Bråten, Fredrik, Reiersgaard, Anders, Slethei, Kolbjørn, og Ågotnes, Knut (2007). «Sammendrag av akademiske tekster» & «Argumentasjonsanalyse». I: Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Universitetsforlaget, Oslo. s.19-26, og 27-46. (ISBN 9788215011776)

 

Bergstøl, Jostein, og Reitan, Gaute (2008). Samer på Dovrefjell i vikingtiden: et bidrag til debatten omkring samenes sørgrense i forhistorisk tid. Historisk tidsskrift 87: 9-27. (ISSN 0018-263X; ISSN 1504-2944)

 

Dysthe Olga, Hertzberg, Frøydis, og Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). «Skriveprosessen». I: Skrive for å lære: Skriving i høyre utdanning. 2. utgave. Abstrakt, Oslo. s. 37-59. (ISBN 9788279352938)

 

Førland, Tor Egil (1996). Skriveråd: organisering, stil og sjanger. I: Drøft. Lærebok i oppgaveskriving. Ad notam Gyldendal, Oslo. s. 79-93. (ISBN 8241706294)

 

Garsjø Olav (2002). Hva kjennetegner god besvarelser? I: Veier til god eksamen. Om studiemetodikk, oppgaveskriving, eksamen og sensurering. Cappelen Akademisk Forlag, Oslo. s.79-83. (ISBN 8202218551)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-1000
  • Tidligere år og semester for dette emnet