høst
2016
SPL-3005 Planlegging og demokrati - 10 stp
Opptakskrav
Avlagt bachelorgrad i samfunnsplanlegging og kulturforståelse eller bachelorgrad hvor en fordypning på minimum 80 studiepoeng i samfunnsvitenskapelige emner inngår, eller tilsvarende. Fordypningen skal inneha en progresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbyggingsnivå) eller tilsvarende. Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som regnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene.
Søknadskode 9371.
Innhold
Fra gammelt av har planlegging vært en ekspertbasert styringsform, men i dag er all offentlig planlegging forankret i demokratiske prinsipper. Den demokratiske styringa av planprosess og planinnhold utfordres imidlertid på ulike måter, og i dette emnet vil studentene møte ulike planteoretiske forsøk på å gripe denne kompleksiteten. I dag finnes det ikke ett dominerende planleggingsparadigme.
Planlegging er ingen rasjonell og verdifri virksomhet basert på vitenskapelig kunnskap, men snarere innvevd i prosesser av formell politikk og (uformell) makt. Planleggingsteorien er derfor blitt mer opptatt av planlegging som ¿governance¿, som arena for interessekamp, forankret i ulike typer institusjonelle tyngdepunkt, men også med et potensiale for kommunikativ samhandling og meningsproduksjon.
Felles for alle teorier om planlegging er deres nære forhold til handling og praksis. I det vi kan kalle for en postmoderne planleggingsteori står det refleksive perspektivet sentralt. Planlegging har vokst frem og fått legitimitet som en problemløsende virksomhet. Denne legitimiteten er svekket; et mer fragmentert mønster har vokst fram, samtidig som behovet for sammenfattende grep og strategier på ingen måte er blitt mindre i vår tid.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- en grundig, men løsningsorientert forståelse av de dilemmaer som oppstår i forholdet mellom fagkunnskap og demokratiet i planprosesser.
- kunnskap om ulike demokratiforståelser og kunne relatere disse til klassiske og nyere planleggingstyper og plantradisjoner.
Ferdigheter:
- være i stand til å analysere demokratiaspektet ved planer og planprosesser gjennom ferdigheter i å avdekke sider ved planprosesser som kan virke ekskluderende og forhåndsdefinerende.
Kompetanse:
- kunne utlede sammenhengen mellom planlegging og demokrati og deres underliggende vitenskapsteoretiske premisser.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Øvingsoppgave på 4 - 5 sider.
- Framlegg på seminar.
Arbeidskravene vurderes av faglærer som godkjent / ikke godkjent.
Eksamen består av:
Hjemmeeksamen med oppgitt tekst, ca 10 sider (3500 - 4000 ord). Varighet: 1 uke.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Bøker:
Tore Sager (2012): Reviving Critical Planning Theory: Dealing with pressure, Neo-Liberalism and Responsibility in Communicative Planning Theory. RTPI Series. 325 s.
Artikler tilgjengelig på Fronter.
Susan Fainstain and Scott Campbell: Introduction. The structure and Debates of Planning Theory. I: Fainstein / Scott Campbell: Readings in Planning theory. 2012. 20 s.
Aron Wildavsky (1973): if planning is everything, maybe it`s nothing? Policy Sciences 3. 27. Sider.
Ernst Alexander (1981). If planning isn`t everything, maybe it`s something. Town Planning Review. 10 sider.
Huxley, M and Yiftachel, O (2000) New paradigm or old myopia? Unsettling the communicative turn in planning theory, Journal of Planning Education and Research 19(4): 333-342 (8 sider)
Bent Flyvebjerg (2012): Bringing Power to Planning Research: One Researcher`s praxis story. Kap. 15 I Fainstein & Campbell. 22 s.
Susan Campbell (2012); Green cities, growing cities, Just cities? Planning and the contradiction of sustainable development. Kap. 20 I Fainstein & Campbell. 26 s.
John Forester. Planning in the face of power. Kapittel 3 og 4. S. 27-65. 28 s.
Margo Huxley (2002) Governmentality, Gender, Planning: A Foucauldian Perspective. Kap. 7 I P. Allmending & M. Twedwr-Jones: Planning futures. 19 s.
John Pløger. (2001): Public Participation and the Art of Governance. Environment and Planning B: Planning and Design. Vol 28, pp. 219-241, 22 s.
Torill Nyseth, John Pløger, Trine Holm (2010): Planning beyond the horizon: The Tromsø Experiment. Planning Theory. Vol 9 no 3. pp. 223-247, 24 s.
Yvonne Rydin (2007): Re-Examining the Role of Knowledge within Planning Theory.Planning Theory. Vol 6, no 1. pp. 52-68,14 s.
Eva Falleth,, Gro S.Hanssen, and Iinger L. Saglie, (2010) Challenges to Democracy in Market-Oriented Urban Planning in Norway. European Planning Studies. Vol 18 No 5. pp.737-753, 16 s.
Archon Fung, (2015): Putting the public back into Governance: The challenges of Citizen Participation and its Future. Public Administration Review, Vol 75 (4), pp 513-522. 9 s.
Judith Innes. and David Booher (2015): A turning point for planning theory? Overcoming dividing discourses. Planning theory, vol 14(2), 195-213. 18 s.
Versteg, Wytske and Hajer, Marten: I this how it is, or is this how it is here? Making sense of politics in planning. Kap. 5 I Jean Hillier and Patsy Healey: The Ashgate research companion to Planning Theory, 159-182, 23 s.
Verma, Niaj (2010). Governance and Planning: A Pragmatic Approach. Kap. 14. i Jean Hillier and Patsy Healey: The Ashgate research companion to Planning Theory, 399-412, 13 s.
J. Metzger, P. Allmendinger & S. Oosterlynck (2015): The contested terrain of European territorial governance. Kap 1i: Metzger et al. 2015.: Planning against the political. Democratic deficits in Euorpean territorial governance. Routledge. 27 s.
M. Tunstrôm & K. Bradley (2015): Opposing the postpolitical Swedish urban discource. Kap. 4. I Metzer et al. 2015. 26 s.
O. Yiftachel (2009): Theoretical notes on ¿gray cities: The coming of urban apartheid. Planning theory, Vol 8 (1):88-100. 12 s.
Til sammen s. 688
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SPL-3005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet