høst
2016
PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk - 10 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning (allmennlærerutdanning, praktisk og estetiske lærerutdanning, førskole/barnehagelærerutdanning, faglærerutdanning, bachelor/master med PPU og barnevernspedagog), minimum 3 år (180 studiepoeng). Grunnskolelærerutdanning fullført 3 og1/2 år tilsvarende 210 stp.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Innhold
- læreplanteori og læreplanpolitikk
- den historiske utviklingen av det spesialpedagogiske fagfeltet og av spesialundervisning med retning mot en inkluderende barnehage og skole, også sett i et internasjonalt perspektiv
- kunnskapsparadigmer for analyse og beskrivelse av lærevansker og elevforskjeller
- kritisk analyse av praksisfeltet med utgangspunkt i de teoretiske perspektivene
- grunnlagsposisjoner og vitenskapsteoretiske innfallsvinkler til spesialpedagogikk.
- politiske posisjoner og spesialpedagogikkens handlingsrom
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- sentrale lover og forskrifter for skolen
- hvordan den spesialpedagogiske historien og den samfunnsmessige konteksten har utviklet opplæringen og det spesialpedagogiske feltet
- pedagogiske teorier som beskriver forutsetning for læring og kjennskap til ulike teoretiske perspektiver som grunnlag for analyse og utvikling av spesialpedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- forstå og diskutere begrepene kunnskapsparadigme og kunnskapsdiskurser i opplæring og forskning.
- gjennomføre kritiske analyser av politiske og pedagogiske tekster i feltet
- reflektere over verdier og kunnskapstradisjoner som er knyttet til opplæring generelt og spesialundervisning spesielt
- sette seg inn i og vurdere sentrale politiske styringsdokumenter i lys av pedagogiske teorier
Kompetanse
- Studenten kan skrive en analytisk og akademisk tekst ut fra gitte normer for referanser og kildebruk
- Studenten kan identifisere og kritisk undersøke ulike spesialpedagogiske kunnskapsparadigmer
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen og vurdering:
Skriftlig individuell tekstanalyseoppgave. Hjemmeeksamen.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Bøker:
Grue, L. 2004. Funksjonshemmet er bare et ord. Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt Forlag. (300 sider)
Groven, B. 2013. Spesialpedagogen i endringstider. Oslo: Universitetsforlaget. (180 sider)
Hausstätter, R.S. 2007. Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer: mellom ideologi og virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget. (188 sider).
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget.
- Rønbeck, A.E. Spesialundervisning: Diskurser under press? Side 220-239. (19 sider).
- Solheim, T. Kunnskapsdiskurser i videregående opplæring. Side 94-111. (21 sider).
Anbefalt tilleggslitteratur:
Haug, P. 1999. Spesialundervisning i grunnskolen. Grunnlag, utvikling og innhald. Oslo: Abstrakt forlag. (220 sider)
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 250 sider ¿ to av kapitlene er pensum på denne modulen).
Steinsholt, K. og Dobson, S. (red). 2011. Dannelse: Introduksjon til et ullent landskap. Oslo: Tapir Akademisk forlag. Forord, kapittel 1, 2 og 3. (137 sider)
Rønbeck, A.E. 2009. Vurdering for og av læring. I: Germeten, S. (red.) Fra læreplan til læreres praksis. Tromsø: Eureka forlag. (15 sider).
NOU 2009:18. Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Informasjonsforvaltning.
St. meld. nr. 30 (2003-2004): Kultur for læring. Oslo: Det kongelige utdannings- og Forskningsdepartementet.
St.meld. nr. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St. meld. nr. 22 (2010-2011). Motivasjon ¿ Mestring ¿ Muligheter. Oslo:
Kunnskapsdepartementet.
St, meld, nr. 20 (2012-2013). På rett vei- Kvlitet og mangforld i fellesskolen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St, meld, nr. 24 (2012-2013). Framtidens barnehage. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
St. meld, nr. 19 (2015¿2016). Tid for lek og læring- Bedre innhold i barnehagen. Oslo.
Kunnskapsdepartementet.
NOU 2015: 8. Fremtidens skole - Fornyelse av fag og kompetanser.
St. meld. 28 (2015¿2016). Fag- Fordypning- Forståelse -En fornyelse av Kunnskapsløftet. Oslo. Kunnskapsdepartementet.
Kunnskapssenter for utdanning, 2016. Evnerike elever og elever med stort læringspotensial.
Fra internett:
Vislie, L. 2004. Spesialpedagogikkens vilkår under moderniteten. I Utbildning og Demokrati, Vol 13, nr.2:13-44. Lastes ned fra: http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2004/Nr_2/Vislie.pdf
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3034
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet