høst
2016
PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
- endringer i politikk, i pedagogikk og i organisasjoner som kan føre til innovasjon og utviklingsarbeid i barnehage og skole
- lærende organisasjoner
- faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring
- prosjektteori og teori om ledelse av (spesial)pedagogisk orienterte prosjekter
- prosjektanalyser og krav til prosjektbeskrivelser
- forskning om konsekvenser av inkludering for forandring av skoleorganisasjon, ledelse, samarbeid og kompetanseutvikling
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid
- begrepene innovasjon, endringsarbeid, prosjekt og prosjektledelse knyttet til læring og (spesial)pedagogiske institusjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
- bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
- planlegge og redegjøre for et prosjekt på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
Kompetanse
- Forstår sammenhengene mellom innovasjon, endring, evalueringer og prosjektgjennomføring.
- Tilegnet seg strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ- gruppe og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer. Det må i tillegg påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden.
Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid med komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid, utarbeidelse av egne prosjektskisser, studentframlegg og diskusjoner.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 3 refleksjonsnotater og/eller læringslogg.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
Eksamen består av:
- Individuell skriftlig drøftingsoppgave.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Johansen, J.-B. (2012). Skapende og kreativ læring. Pedagogisk entreprenørskap i forskning og utvikling av læringsprosesser. Oslo/Trondheim: Akademika forlag: innledning, kap. 1, 3, 5, 6, 74 sider
Andersen, E.S., Grude, K.V. og Haug, T. (2014). Målrettet prosjektstyring. Oslo: NKI Forlaget A/S. 250 sider
Fullan, M. (2014). Å dra i samme retning. Oslo: kommuneforlaget, 125 sider
Aas, M. (2013). Ledelse av skoleutvikling. Oslo: Universitetsforlaget, 144 sider
Sjøvoll, J. (2012). Entreprenørskap i utdanningen. Oslo: Tapir akademisk, kap. 1, 2, 3, 5, 13, 10,
81 sider
Johansen, J.-B. (2015) Psykososial helse i læringsmiljøer, Lærerens utfordringer knyttet til å utløse psykodynamisk energi og læringskraft hos eleven. Psykologi i kommunen nr 6:2015
(legges ut på fronter)
+ andre artikler som legges ut på fronter
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3032
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet