høst
2016
PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring - 10 stp
Innhold
- Historisk, politisk og juridisk bakgrunn for inkludering og tilpasset opplæring.
- Operasjonalisering av begreper som inkludering, inkluderende læringsmiljø, likeverd, tilpasset opplæring, deltakelse, demokrati, rettferdighet, tidlig innsats, tilfredsstillende læringsutbytte og spesialpedagogisk tiltakskjede
- Strategier for gjennomføringer av en skole for alle og common access (universell utforming).
- Salamanca-erklæringen og andre internasjonale strømninger i inkluderingsdebatten.
- Tilrettelegging av tilpasset opplæring og læringsmiljø i en inkluderende barnehage og skole. Fokus på barn og unge med særlige utfordringer, også de med stort læringspotensial.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- den historiske bakgrunnen og juridiske og politiske målsettinger for prinsippene om inkludering, likeverd og tilpasset opplæring i utdanning, arbeid og samfunn.
- begreper som inkluderende læringsmiljø og tilfredsstillende læringsutbytte.
- hvordan prinsippet om tilpasset opplæring gjelder alle, også elever med stort læringspotensial.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre et forprosjekt om inkludering, tidlig innsats og/eller tilpasset opplæring og vise til bakgrunn for og målsettinger med disse prinsippene.
- redegjøre for den brede og smale betydningen av tilpasset opplæring, og vise til begrepets plass i lover og retningslinjer.
- analysere og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for barn og unge med spesielle behov, også de som har stort læringspotensial, med bakgrunn i teori og nyere forskning.
Kompetanse
- kan analysere og vurdere ulike syn på læring som ligger til grunn for inkludering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen og lærerutdanning
- kan framstille seg muntlig for lærere og medstudenter med en redegjørelse for ulike aspekter knyttet til inkludering og tilpasset opplæring
- kan legge til rette for og veilede andre i tilrettelegging av et inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger.
- Gjennomføre et småskala forskningsprosjekt i barnehage eller skole hvor det samles inn data relatert til tema inkludering og/eller tilpasset opplæring.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
Eksamen består av en muntlig eksamen organisert som en forskningskonferanse etter gitt oppgavetekst. Studenten skal:
- levere abstract innen gitt dato basert på småskala forskningsprosjekt.
- legge frem sitt prosjekt
- få og gi respons fra/til tildelt medstudent som «kritisk venn»
- gi innspill i plenum basert på medstudenters presentasjoner
Vurdering av abstrakt og muntlig presentasjon vekter 50% hver. Vurdering av opponentrolle og respons fungerer som karakterjusterende.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Pensum
Bachmann, K. og P. Haug. 2006. Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr 62. Volda: Høgskolen i Volda. (120 sider). Finnes også på nett: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf
Bjørnsrud, H. 2014. Den inkluderende fellesskolen ¿ læringskraft for elever og lærere? Oslo: Gyldendal Akademisk. (145 sider).
Buli-Holmberg og Ekeberg (2016): Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle, kapitel 1, 2 og 6 (42 s)
Lie, B. 2014. Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever. Begavede elever og begavede elever med lærevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 14-118 (104 sider)
Nilsen, S. og Herlofsen, C. (2012):Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning ¿ regelverk og praksis. I: Jakhelln, H. og Welstad, T. (red.): Utdanningsrettslige emner ¿ Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, Oslo: Cappelen - Damm Akademisk Forlag. Kap. 14. 25 s..
Olsen, M. 2013. En inkluderende skole? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (167 sider)
Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget (andre artikler herfra er pensum på andre av masteremnene):
- Olsen, M.H. Det ytre og det indre panoptikon ¿ når mennesker klassifiseres. Side 240-254. (14 sider).
Bunting, M. (red.). 2014. Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk:
- Håstein, H. og Werner, S. Tilpasset opplæring i fellesskapets skole. Side 19-55 (35 sider).
- Idsøe, E.C. Tilpasset opplæring for elever med stort akademisk potensial. Side 165-182 (17 sider).
Velg enten Arnesen eller Hausstätter avhengig av om du ønsker å fokusere på barnehage- eller skolefag:
- Arnesen, A.L. (red.). 2012. Inkludering; perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. (velg ca 100 sider).
- Hausstätter, R.S. 2012. Inkluderende spesialundervisning. Bergen: Fagbokforlaget (velg ca. 100 sider).
Lover, forskrifter og læreplaner:
Utdanningsdirektoratet (2009): Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, 85 s.
Opplæringsloven: paragraf 1-3(TPO), 9a (psykososialt læringsmiljø) og kapitel 5
Generell del av læreplan og prinsipper for opplæring (Læringsplakaten)
I kompendium:
Nilsen, S. 2010. Læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning. I: Buli-Holmberg, J og Nilsen, S. (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. S. 74 ¿ 93 (19 sider).
Tetler, S. og Langager, S. (red.). 2009. Specialpædagogik i skolen. København: Gyldendal. Sider 25-34. (10 sider).
Anbefalt tilleggslitteratur
Buli-Holmberg, J.; Nilsen, S.; Skogen, K.(2015): Kultur for tilpasset opplæring: Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Ainscow, M. m.fl. 2006. Improving schools, developing inclusion. London: Routledge. (192 sider).
Bunting, M. (red.). 2014. Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Håstein, H. og Werner, S. Spesialpedagogikk, inkludering og tilpasset opplæring i vanlige klasser. Side 136-164 (28 sider).
Damsgaard, H.L. og Eftedal, C.I. 2014. ¿men hvordan gjør vi det. Tilpasset opplæring i grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Klette, K. (2007): Bruk av arbeidsplaner i skolen ¿ et hovedverktøy for å realisere tilpasset opplæring?: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, s. 344-356.
Tetler, S. og Langager, S. (red.). 2009: Specialpædagogik i skolen. København: Gyldendal. Sider 19-142. (123 sider).
Thomas, G.R. og Loxley, A. 2001. Deconstructing Special Education and Constructing Inclusion. Buckingham: Open University Press. (125 sider).
Anbefalt fra internett
NOU 2009:18 Rett til læring. Kunnskapsdepartementet.
Kapittel 1: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2009/nou-2009-18/2.html?id=571452
Kapittel 6: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2009/nou-2009-18/7.html?id=571500
NOU 2015:2 Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-2/id2400765/?q=NOU 2015:2 Å høre til
Mld. St. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap. Kunnskapsdepartementet.
Kapittel 1: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-18-20102011/1.html?id=639488
Kapittel 4: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld- st-18-20102011/4.html?id=639540
Salamanca-erklæringen. (50 sider). Lastes ned fra: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF.
Mld. St. 28 (2015-2016). Fag ¿ fordypning ¿ forståelse. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3031
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet