vår 2017
HEL-6317 Nasjonal videreutdanning i barnevernfaglig veiledning - 30 stp

Søknadsfrist

1. mai 2017

Emnetype

Etter og -videreutdanningsemne på masternivå.

Opptakskrav

Søkere må ha fullført bachelor eller tilsvarende 3-årig utdanning i barnevern eller sosialt arbeid. Studenter med annen utdannelse av minimum tre års omfang og relevant faglig fordypning innenfor barnevernsfeltet kan også søke.

Det stilles krav om minimum 50 % stilling innenfor kommunalt-, statlig- eller privat barnevern under videreutdanningen, med mulighet for å drive veiledning som arbeidsoppgave. Bekreftelse på arbeidsforhold fra arbeidsgiver må foreligge.

Det stilles krav om minimum 3 års erfaring fra arbeid i barnevernet.

Søkere med barnevernfaglig utdanning utover bachelorgrad prioriteres.

Det inngås avtale mellom arbeidsgiver (studentens tjenestested) og RKBU Nord ved UiT Norges arktiske universitet om tilrettelegging og vilkår for deltagelse i videreutdanningen. Det er derfor et opptakskrav at studenten jobber i barnevernet og at arbeidsgiver har lagt til rette for å øve på rollen som kollegaveileder i sin tjeneste. I løpet av den ettårige videreutdanningen blir samspillet mellom arbeidssted og studiested avgjørende. Aksept av studieplass vil medføre at arbeidsgiver får innvilget tilskudd for å dekke utgifter i forbindelse med ansatts deltagelse i videreutdanningen. Denne ordningen forvaltes av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.


Innhold

Utdanningen er en satsing fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Utdanningen skal bidra til å øke kompetansen, forebygge utbrenthet og redusere turnover i barnevernet gjennom at den nyutdannede eller nytilsatte mottar veiledning gjennom sitt første arbeidsår. Målet med videreutdanningen er derfor å kvalifisere erfarne barnevernsarbeidere til å inneha rollen som kollegaveileder for nytilsatte.

Utdanningen legger vekt på å skape sammenheng mellom teori og kunnskap om veiledning på den ene siden, og praktisk veilederkompetanse og ferdigheter på den andre. Det settes av mye tid i løpet av utdanningsåret til praktiske øvelser og trening på ferdigheter slik at studentene kan bli dyktige kollegaveiledere. Den nasjonale videreutdanningen i barnevernfaglig veiledning skal stimulere og øve opp kandidatene til en kunnskapsbasert, analytisk, og trygg tilnærming til egen utøvelse av kollegabasert veiledning. Utdanningskandidatene skal kunne utøve saksveiledning for å fremme kvalitet i barnevernsarbeidet, og gi prosessveiledning for å fremme den nyutdannete/nytilsattes trygghet i yrkesrollen.


Hva lærer du

KUNNSKAP

  • Ha kunnskap om ulike veiledningsformer.
  • Ha oversikt over ulike profesjonelle beskyttelses- og resiliensstrategier i møte med belastende arbeidsoppgaver.

FERDIGHETER

  • Kunne analysere konkrete veilednings- og praksisutfordringer på grunnlag av teori og modeller.
  • Kunne analysere ulike barnevernfaglige situasjoner og få fram helhetsperspektiver.
  • Kunne beskrive egen faglig utøvelse i veiledning, samt justere veiledningen underveis ved behov.
  • Kunne bruke ulike veiledningsmodeller, individuelt og i grupper.
  • Kunne anvende rollespill, deltagende observasjon og andre teknikker i veiledning.
  • Kunne bruke ulike evalueringsformer og gi systematisk tilbakemelding i veiledning.

GENERELL KOMPETANSE

  • Ha kompetanse til å vurdere komplekse og etiske utfordringer som kan oppstå i veiledning.
  • Kunne redegjøre for egen veilederkompetanse i praksis, i lys av teoretiske og etiske problemstillinger.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Studiet er organisert som et deltidsstudium med 30 studiepoeng over ett år (to semestre). I løpet av perioden vil det være 2 felles nasjonale samlinger i Oslo, digitale læringsstier og lokale/regionale samlinger. Veiledningsgrupper hvor ferdigheter og trygghet i rollen som veileder utvikles vil bli vektlagt både regionalt og nasjonalt. I tillegg kommer individuelle arbeidskrav og veiledningsøvelser på eget tjenestested. Til sammen er det 20 hele dager i samling.

Veilederutdanninga er fundert på deltakeraktive læringsformer. Det forventes at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters faglige utvikling og læring, blant annet ved å bringe problemstillinger og videoklipp fra egen praksis/veilederpraksis med til undervisning. Arbeidsformene er forelesninger, seminar/gruppearbeid med veileder, veiledning på veiledningen, litteraturstudier og skriftliggjøring (f.eks. refleksjonsnotater).


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan gjennomføres:

  • Det er obligatorisk deltagelse på minimum 75 % på alle samlinger, både de nasjonale og de regionale.
  • Det vil bli gitt digitale oppgaver som skal besvares mellom samlingene.
  • Kandidatene skal trene på kollegaveiledning i egen praksis. Kollegaveiledning skal filmes for å bringes med til samlingene, hvor det vil bli gitt veiledning på veiledning.

Eksamen:

  • 6 timers hjemmeeksamen gjennomføres etter siste samling. Den vil bli gitt digitalt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått. Ved ikke bestått eksamen gis det tilbud om kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.


Pensum

 

Ekeland, T.J. (2004). Konflikt og konfliktforståelse for helse- og sosialarbeidere.

Gyldendal akademisk. 223 sider

 

Herberg, E.B. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Universitetsforlaget. ( (198 s.)

 

Johannessen, E., Kokkersvold, E., Vedeler, L.(2010). Rådgivning: Tradisjoner, teoretiske

perspektiver og praksis. Gyldendal Akademisk. Kapittel 8 & 9. (54 s).

 

Killen, K. (2012). Profesjonell utvikling og faglig veiledning. Oslo: Gyldendal

Akademisk. (276 s.)

 

Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen

Damm. (350 s.)

 

Nordby, H. (2013). Kollegaveiledning om etiske dilemmaer. Kapittel 4, 6 og 7 i: Etikk i

Barnevern. (88 s). Gyldendal Akademisk.

 

Skagen, K. (red) (2011). Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Bergen:

Fagbokforlaget. (257 s.)

 

Smith, K., & Ulvik, M. (red) (2010). Veiledning av nye lærere. Nasjonale og

internasjonale perspektiver. Kapittel: 1, 3, 5, 6, 11. (63 s.)

 

Strømfors, G., & Edland-Gryt, M. (2013). Jeg visste ikke at jeg kunne så mye.

Praksisrefleksjon på arbeidsplassen. Oslo: Gyldendal Akademisk. (270 s.)

 

Tveiten, S. (2008): Veiledning mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget. (288 s.)

 

Ulleberg, I. (2004). Kommunikasjon og veiledning. Del 2, fra side 95-170, 75 sider.

 

Totalt: 1792 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: HEL-6317
  • Tidligere år og semester for dette emnet